”Tuottajahan toimii kuin yrittäjä” : Yrittäjäidentiteetin kehittymisen tukeminen yritysneuvonnassa
Reunanen, Janita (2015)
Reunanen, Janita
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601031007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601031007
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö selvittää kulttuurituotannon opiskelijoiden ja kulttuurituottajaksi jo vastavalmistuneiden henkilöiden yrittäjäidentiteetin kehitystä tukevia tekijöitä. Yrittäjäidentiteettiä on tutkittu vähän, mutta se on merkittävässä osassa henkilön valmiutta toimia yrittäjänä. Etenkin luovilla aloilla, kuten kulttuurituotannossa, yrittäjyyden ymmärtäminen ja yksilön tukeminen yrittäjäksi ryhtymisessä ovat merkittäviä asioita yrittäjyyden kasvaessa luovilla aloilla ja yleisesti ottaen yhteiskunnassamme.
Opinnäytetyön tilaaja on Humanistisen ammattikorkeakoulun (Humak) Creve, joka tarjoaa neuvonta- ja kehittämispalveluita luovien alojen yrityksille. Creven tehtävä Humakissa on edistää omilla palveluillaan opiskelijoiden yrittäjyyttä luovilla aloilla. Tutkimus osoittaa, kuinka kulttuurituotannon opiskelijoiden ja kulttuurituottajiksi jo valmistuneiden henkilöiden yrittäjäidentiteetin kehitystä voidaan tukea nimenomaan yritysneuvonnassa.
Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelemalla kulttuurituotannon opiskelijoita ja kulttuurituottajaksi jo valmistunutta henkilöä, jotka toimivat tai ovat toimineet yrittäjinä, ovat aikeissa ryhtyä yrittäjiksi tai ovat hyvin kiinnostuneita ryhtymään yrittäjiksi. Tutkimukseen liittyvän teorian tueksi olen suorittanut asiantuntijahaastattelun. Osana tutkimusta kohderyhmä on tehnyt myös persoonallisuustestin.
Tutkimustulokset nostavat esiin yritysneuvonnan mahdollisuudet ja haasteet tukea yksilön yrittäjäidentiteetin kehitystä. Ne myös antavat konkreettisia ehdotuksia siitä, kuinka kulttuurituotantoon suuntautuneiden henkilöiden yrittäjäidentiteetin kehitystä voidaan tukea ja esittävät esimerkiksi yksilön ohjauksen sekä sosiaalisen tuen merkityksiä yrittäjäidentiteetin kasvussa. Tutkimustulokset ovat sovellettavissa myös muiden luovien alojen toimijoihin.
Opinnäytetyön tilaaja on Humanistisen ammattikorkeakoulun (Humak) Creve, joka tarjoaa neuvonta- ja kehittämispalveluita luovien alojen yrityksille. Creven tehtävä Humakissa on edistää omilla palveluillaan opiskelijoiden yrittäjyyttä luovilla aloilla. Tutkimus osoittaa, kuinka kulttuurituotannon opiskelijoiden ja kulttuurituottajiksi jo valmistuneiden henkilöiden yrittäjäidentiteetin kehitystä voidaan tukea nimenomaan yritysneuvonnassa.
Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelemalla kulttuurituotannon opiskelijoita ja kulttuurituottajaksi jo valmistunutta henkilöä, jotka toimivat tai ovat toimineet yrittäjinä, ovat aikeissa ryhtyä yrittäjiksi tai ovat hyvin kiinnostuneita ryhtymään yrittäjiksi. Tutkimukseen liittyvän teorian tueksi olen suorittanut asiantuntijahaastattelun. Osana tutkimusta kohderyhmä on tehnyt myös persoonallisuustestin.
Tutkimustulokset nostavat esiin yritysneuvonnan mahdollisuudet ja haasteet tukea yksilön yrittäjäidentiteetin kehitystä. Ne myös antavat konkreettisia ehdotuksia siitä, kuinka kulttuurituotantoon suuntautuneiden henkilöiden yrittäjäidentiteetin kehitystä voidaan tukea ja esittävät esimerkiksi yksilön ohjauksen sekä sosiaalisen tuen merkityksiä yrittäjäidentiteetin kasvussa. Tutkimustulokset ovat sovellettavissa myös muiden luovien alojen toimijoihin.