Vertaistutor oppijoiden tukena : Tutormallin kehittäminen Tampereen Aikuiskoulutuskeskukselle
Winberg, Sanna (2015)
Winberg, Sanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601061062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601061062
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana oli Tampereen Aikuiskoulutuskeskus (TAKK). Tavoitteena oli kehittää tutoroinnin malli TAKK:een. Ajatus tutortoiminnasta nousi esiin, kun opiskelijoiksi alkoi tulla Nuorten aikuisten osaamisohjelman kohderyhmään kuuluvia nuoria. Osaamisohjelma on suunnattu 20-29 –vuotiaille, joilla ei ole peruskoulun jälkeen tutkintoa. Koulutusohjelma on osa nuorisotakuuta, joka osaltaan tähtää nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn. Nämä opiskelijat ovat olleet uusi ja erilainen kohderyhmä aikuiskoulutusoppilaitoksissa. Heidän asemansa työmarkkinoilla ja yhteiskunnassa on muita heikompi, koska heistä iso osa on työttöminä ja syrjäytymisuhan alla, eikä opiskelu- ja työkokemusta ole peruskoulun jälkeen kertynyt. Tutormallin kehittäminen lähti tarpeesta tukea ennen kaikkea näitä nuoria opiskelijoita opintojen edetessä.
Opinnäytetyössä on käytetty toimintatutkimuksellisia menetelmiä tavoitteen saavuttamiseksi. Työssä tarkastellaan tutorin roolia ja tehtävää sosiaalisen vahvistamisen ja vertaisohjauksen viitekehyksessä. Teoriatiedon lisäksi työssä on käytetty benchmark-arvioinnista ja käytännön tutortoiminnan kokeilusta saatuja kokemuksia ja palautetta. Benchmark-kyselyssä oli mukana Nuorten aikuisten osaamisohjelman koulutuksia tarjoavat oppilaitokset. Heiltä on TAKK:n tutormalliin saatu ideoita toiminnan organisoimiseen ja vastuuhenkilöiden tehtäviin. Tutortoiminnan kokeilu on tehty TAKK:ssa kahdessa koulutusohjelmassa. Niihin rekrytoitiin yhteensä kuusi tutoria, jotka lähtivät toteuttamaan tutorointia käytännössä. Heiltä ja opiskelijoilta saadun palautteen perusteella on hahmoteltu tutorin tehtävää.
Opintojen ohjaukselle on tarvetta koko opintojen ajan, mutta ohjauksen ja tuen tarve muuttuu opintojen edetessä. Oppimisprosessin alussa korostuu psykososiaalinen ohjaus, toisin sanoen opintojen ja oppilaitoksen käytäntöihin perehtyminen ja opiskeluryhmään integroituminen. Tutor tuo vertaisena omat kokemuksensa ja neuvonsa uusille opiskelijoille, jotta oppimisprosessi lähtee hyvin alkuun. Samassa suhteessa, kun tutorin antaman psykososiaalisen ohjauksen tarve vähenee, opettajan ammatilliseen kasvuun ohjaaminen vahvistuu. Oppimisprosessin tietojen ja taitojen tukeminen, lähinnä opinto-ohjaajan tuki, jatkuu koko opintojen ajan. TAKK:n tutoroinnin malli pohjautuu tälle ajatukselle. Suunnitelma pitää sisällään tutoroinnin vuosikellon ja vastuuhenkilöt sekä tutorin tehtävät, heidän rekrytointinsa ja perehdytyksensä tehtävään.
Tutor tulee nähdä osana oppilaan ohjauksen kokonaisuutta. Tutorin rooli oppimisprosessin ja sosiaalisen vahvistamisen edistäjänä on tärkeässä roolissa oppimisprosessin edistämisessä, opintojen keskeyttämisuhan vähentämisessä ja ennen kaikkea Nuorten aikuisten osaamisohjelman piirissä opiskelevien tukemisessa. Tutorin rooli painottuu opintojen alkuvaiheeseen, kun uusien opiskelijoiden integroituminen ja opintojen käyntiin lähteminen ovat keskiössä.
Tämä opinnäytetyö on tehty TAKK:n organisaatioon ja prosesseihin soveltuvaksi. Mallia voi kuitenkin kukin oppilaitos soveltaa omaan toimintaansa. Vaikka Nuorten aikuisten osaamisohjelma alkaa olla lopuillaan, nuoret opiskelijat hakeutuvat edelleen opiskelujen pariin ja vertaisohjausta tarvitaan jatkossakin.
Opinnäytetyössä on käytetty toimintatutkimuksellisia menetelmiä tavoitteen saavuttamiseksi. Työssä tarkastellaan tutorin roolia ja tehtävää sosiaalisen vahvistamisen ja vertaisohjauksen viitekehyksessä. Teoriatiedon lisäksi työssä on käytetty benchmark-arvioinnista ja käytännön tutortoiminnan kokeilusta saatuja kokemuksia ja palautetta. Benchmark-kyselyssä oli mukana Nuorten aikuisten osaamisohjelman koulutuksia tarjoavat oppilaitokset. Heiltä on TAKK:n tutormalliin saatu ideoita toiminnan organisoimiseen ja vastuuhenkilöiden tehtäviin. Tutortoiminnan kokeilu on tehty TAKK:ssa kahdessa koulutusohjelmassa. Niihin rekrytoitiin yhteensä kuusi tutoria, jotka lähtivät toteuttamaan tutorointia käytännössä. Heiltä ja opiskelijoilta saadun palautteen perusteella on hahmoteltu tutorin tehtävää.
Opintojen ohjaukselle on tarvetta koko opintojen ajan, mutta ohjauksen ja tuen tarve muuttuu opintojen edetessä. Oppimisprosessin alussa korostuu psykososiaalinen ohjaus, toisin sanoen opintojen ja oppilaitoksen käytäntöihin perehtyminen ja opiskeluryhmään integroituminen. Tutor tuo vertaisena omat kokemuksensa ja neuvonsa uusille opiskelijoille, jotta oppimisprosessi lähtee hyvin alkuun. Samassa suhteessa, kun tutorin antaman psykososiaalisen ohjauksen tarve vähenee, opettajan ammatilliseen kasvuun ohjaaminen vahvistuu. Oppimisprosessin tietojen ja taitojen tukeminen, lähinnä opinto-ohjaajan tuki, jatkuu koko opintojen ajan. TAKK:n tutoroinnin malli pohjautuu tälle ajatukselle. Suunnitelma pitää sisällään tutoroinnin vuosikellon ja vastuuhenkilöt sekä tutorin tehtävät, heidän rekrytointinsa ja perehdytyksensä tehtävään.
Tutor tulee nähdä osana oppilaan ohjauksen kokonaisuutta. Tutorin rooli oppimisprosessin ja sosiaalisen vahvistamisen edistäjänä on tärkeässä roolissa oppimisprosessin edistämisessä, opintojen keskeyttämisuhan vähentämisessä ja ennen kaikkea Nuorten aikuisten osaamisohjelman piirissä opiskelevien tukemisessa. Tutorin rooli painottuu opintojen alkuvaiheeseen, kun uusien opiskelijoiden integroituminen ja opintojen käyntiin lähteminen ovat keskiössä.
Tämä opinnäytetyö on tehty TAKK:n organisaatioon ja prosesseihin soveltuvaksi. Mallia voi kuitenkin kukin oppilaitos soveltaa omaan toimintaansa. Vaikka Nuorten aikuisten osaamisohjelma alkaa olla lopuillaan, nuoret opiskelijat hakeutuvat edelleen opiskelujen pariin ja vertaisohjausta tarvitaan jatkossakin.