Asiakaslähtöiset kotiruokapalvelut
Laitinen, Marja-Liisa (2015)
Laitinen, Marja-Liisa
Editoija
Marja-Liisa Laitinen
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-535-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-535-7
Tiivistelmä
Väestön ikääntyminen ja ikääntyneiden kotona asumista mahdollisimman pitkään painottava vanhuspolitiikka haastavat pohtimaan kotona selviytymisen keinoja. Kotiin tarvitaan ruokapalveluja silloin, kun toimintakyky on heikentynyt siinä määrin, että ruokaostosten tekeminen tai ruoanvalmistus ei enää itsenäisesti onnistu. Kotiruokapalveluja on jo vuosikymmeniä pidetty hyvänä kanavana vaikuttaa positiivisesti kansanravitsemukseen ja – terveyteen. Kunnat ovat suunnitelleet kotiruokapalvelunsa lähtökohtana asiakkaiden hyvän ravitsemustilan turvaaminen. Tämän tulee olla keskeinen tavoite edelleenkin, mutta laajempaa asiakaslähtöistä näkökulmaa on kaivattu. Ikääntyneiden palveluissa on kritisoitu asiakkaiden yksilöllisten tunnuspiirteiden hämärtymistä ja vähäisiä mahdollisuuksia vaikuttaa omaan elämäänsä ja sitä koskeviin päätöksiin. Ruoan valintaa koskevat päätökset halutaan yleensä tehdä itsenäisesti niin pitkään kuin mahdollista.
Asiakaslähtöisyyteen kuuluu asiakkaan mahdollisuus tehdä valintoja. Kotiruokapalvelujen asiakaskunta on varsin heterogeeninen terveys- ja elämäntilanteeltaan ja taloudelliselta tilanteeltaan. Näköpiirissä on, että tämänkin asiakasryhmän ruokatottumukset yksilöllistyvät, odotukset palveluilta muuttuvat vaativammiksi ja kyky hyödyntää teknologiaa palvelujen hankkimisessa ja käyttämisessä paranee. Valinnan mahdollisuus moninaisten asiakastarpeiden kentässä tuo palvelujen tarjoajille uusia haasteita, mutta myös uusia mahdollisuuksia. Toisaalta tarvitaan kykyä tuottaa aterioita ja sen osia tehokkaasti edulliseen hintaan, mutta toisaalta myös laajempaa valikoimaa ja joustavia toimituksia palvelujen sosiaalista ulottuvuutta unohtamatta. Palveluratkaisuihin vaikuttaa myös kohderyhmänä olevan väestön jakautuminen eri alueilla.
Tässä artikkelikokoelmassa tarkastellaan edellytyksiä ja vaihtoehtoja ikääntyneiden kotona asuvien ruokapalvelujen järjestämiseksi. Avausartikkelissa tarkastellaan kaiken lähtökohtaa eli millä tavoin ikääntyneen hyvä ravitsemus tukee toimintakykyä. Alkuosassa haluttiin tuoda esille myös ”asiakkaan ääni”, joka kuuluu 92-vuotiaalle kotihoidon asiakkaalle ja hänen omaiselleen. Seuraava artikkeli käsittelee puolestaan kotiruokapalveluja palvelun tarjoajan näkökulmasta ja tarkastelee palveluprosessin kehittämismahdollisuuksia sujuvammaksi ja tehokkaammaksi, mikä on myös asiakkaan etu. Automaatio on tulossa kaikkialle, niin myös yhtenä vaihtoehtona ikääntyneiden ruokapalveluihin. Kahdessa artikkelissa kerrotaan, että mitä automaatio tässä tarkoittaa ja miten asiakkaat sen kokevat. Kotiruokailua virkistävänä ja täydentävänä vaihtoehtona esitellään yhteisöllisen ruokailun malli. Kolme viimeistä artikkelia käsittelee ruokapalvelujen tulevaisuutta kunnallisten palvelutuottajien, kahden alalle melko äskettäin tulleen yrityksen ja näihin palveluihin perehtyneen tutkijan näkökulmasta.
Asiakaslähtöisyyteen kuuluu asiakkaan mahdollisuus tehdä valintoja. Kotiruokapalvelujen asiakaskunta on varsin heterogeeninen terveys- ja elämäntilanteeltaan ja taloudelliselta tilanteeltaan. Näköpiirissä on, että tämänkin asiakasryhmän ruokatottumukset yksilöllistyvät, odotukset palveluilta muuttuvat vaativammiksi ja kyky hyödyntää teknologiaa palvelujen hankkimisessa ja käyttämisessä paranee. Valinnan mahdollisuus moninaisten asiakastarpeiden kentässä tuo palvelujen tarjoajille uusia haasteita, mutta myös uusia mahdollisuuksia. Toisaalta tarvitaan kykyä tuottaa aterioita ja sen osia tehokkaasti edulliseen hintaan, mutta toisaalta myös laajempaa valikoimaa ja joustavia toimituksia palvelujen sosiaalista ulottuvuutta unohtamatta. Palveluratkaisuihin vaikuttaa myös kohderyhmänä olevan väestön jakautuminen eri alueilla.
Tässä artikkelikokoelmassa tarkastellaan edellytyksiä ja vaihtoehtoja ikääntyneiden kotona asuvien ruokapalvelujen järjestämiseksi. Avausartikkelissa tarkastellaan kaiken lähtökohtaa eli millä tavoin ikääntyneen hyvä ravitsemus tukee toimintakykyä. Alkuosassa haluttiin tuoda esille myös ”asiakkaan ääni”, joka kuuluu 92-vuotiaalle kotihoidon asiakkaalle ja hänen omaiselleen. Seuraava artikkeli käsittelee puolestaan kotiruokapalveluja palvelun tarjoajan näkökulmasta ja tarkastelee palveluprosessin kehittämismahdollisuuksia sujuvammaksi ja tehokkaammaksi, mikä on myös asiakkaan etu. Automaatio on tulossa kaikkialle, niin myös yhtenä vaihtoehtona ikääntyneiden ruokapalveluihin. Kahdessa artikkelissa kerrotaan, että mitä automaatio tässä tarkoittaa ja miten asiakkaat sen kokevat. Kotiruokailua virkistävänä ja täydentävänä vaihtoehtona esitellään yhteisöllisen ruokailun malli. Kolme viimeistä artikkelia käsittelee ruokapalvelujen tulevaisuutta kunnallisten palvelutuottajien, kahden alalle melko äskettäin tulleen yrityksen ja näihin palveluihin perehtyneen tutkijan näkökulmasta.