Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Osallistava välitunti : Strukturoituja välitunteja autismin kirjon oppilaiden osallisuuden lisäämiseksi oppituntien ulkopuolella.

Rantanen, Tuula (2016)

 
Avaa tiedosto
Rantanen_Tuula.pdf.pdf (1015.Kt)
Lataukset: 


Rantanen, Tuula
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601081162
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on nostaa esiin autismin kirjon oppilaiden haasteita sekä etsiä koulun henkilökunnalle keinoja välituntisuunnittelun helpottamiseksi. Työn tilaaja on Tampereen seudun Aspergerin syndrooma- ja autismiyhdistys TSAU!ry.

Autismin kirjon oppilaiden osallisuuden tunteen lisääminen ja yhteisöllisyyden kokeminen koulumaailmassa jo varhaisessa kouluiässä edistää autismin kirjon oppilaiden sopeutumista, vahvistaa heidän sosiaalisia vuorovaikutustaitojaan, lisää tervettä itsetuntoa ja auttaa heitä paremmin löytämään paikkansa maailmassa. Koulussa opittujen taitojen ansiosta heidän on helpompi kohdata elämän heille asettamia vastoinkäymisiä, heidän kykynsä työllistyä paranee ja kaiken kaikkiaan elämänlaatunsa kohenee. Näin voimme ehkäistä heidän syrjäytyneisyyttään yhteiskunnasta. Välitunnit ovat erinomaisia tilanteita sosiaalisten taitojen harjoittamiseksi ja näiden tavoitteiden saavuttamiseksi.

Toiminnallisen opinnäytetyön tietoperustaa olen kartuttanut teemahaastattelemalla peruskoulun päättäneitä autismin kirjon nuoria sekä konsultoimalla erityisopettajia, liikunnallisia vaihtoehtovälitunteja ohjaavia opettajia sekä Joustava koulupäivä -ohjelmaa toteuttavan Kautialan koulun rehtoria. Moniammatillisen yhteistyön taustoja selvittääkseni olen vaihtanut sähköpostiviestejä mm. koulupsykologin ja koulukuraattorin kanssa. Opinnäytetyössä on avattu käsitteitä autismin kirjo, osallisuus, yhteisöllisyys ja oppilaan hyvinvointi. Stressin säätely ja stressiprofiili ovat keskeisellä sijalla autismin kirjon oppilasta kuntouttavassa toiminnassa. Perusopetusta säätelevä lainsäädäntö ja oppilaan oikeudet ohjaavat koulun toimintaa. Kokemuksellisella tiedolla on ollut merkittävä osuus opinnäytetyön tuotosta laadittaessa.

Opinnäytetyön tuotoksena olen laatinut opaslehtisen, ”Olisin vain ylipäätään halunnut enemmän kavereita” - Vinkkejä koulun henkilökunnalle autismin kirjon oppilaiden välituntien tueksi ja osallisuuden tunteen lisäämiseksi. Se on tarkoitettu koulun henkilökunnalle tueksi välituntisuunnitteluun autismin kirjon oppilaiden välituntien sujumiseksi ja välituntien nautittavuuden lisäämiseksi. Opaslehtistä tullaan välittämään kouluille Autismi- ja Aspergerliitto ry:n jäsenyhdistysten toimesta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste