Utopia vapaasta sivistystyöstä? : Sivistystyö opintokeskuksissa - KSL-opintokeskus aktiivista kansalaisuutta edistämässä
Salmenjoki, Sini (2016)
Salmenjoki, Sini
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604234876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604234876
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee vapaata sivistystyötä ja järjestöllistä oppimista KSL-opintokeskuksen tekemän sivistystyön näkökulmasta. KSL-opintokeskuksen kautta opinnäytetyössä otetaan kantaa kaikkia opintokeskuksia koskevaan keskusteluun niiden merkityksestä. Tutkimuskysymykset olivat: mikä on KSL-opintokeskuksen merkitys nyky-yhteiskunnassa ja mitä KSL-opintokeskuksen tulee asemansa säilyttämiseksi tehdä tulevaisuudessa?
Vapaa sivistystyö on aikuisoppimisen muoto, jonka juuret ovat pohjoismaisessa sivistystyössä. Vapaan sivistystyön toimintaa säätelee laki vapaasta sivistystyöstä (632/1998).
Vapaan sivistystyön kohtaamat toimintaympäristön muutokset, joihin opinnäytetyössä otetaan kantaa, ovat rakenteisiin, rahoitukseen työväenliikkeeseen, demokratiaan, arvoihin ja arvostukseen kohdistuneet muutokset sekä yhteiskunnan syrjäytymis- ja eriytymiskehitys.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa on käytetty laadullisia menetelmiä. Tutkimuksen strategisena toteutusmenetelmänä on tapaustutkimus. KSL:n tekemä sivistystyö toimii opinnäytetyössäni tapauksena (case). Tutkimusaineisto koostuu aiemmista tutkimuksista, kirjallisuudesta ja teemahaastatteluiden sekä verkkokyselyn avulla kootusta materiaalista. Työssä keskeistä on järjestöllisen sivistystyön tekeminen kriittiseen pedagogiikkaan ja yhteisöllinen oppimiseen pohjautuen.
Osa opinnäytetyötä on KSL-opintokeskukselle tehty selvitystyö, jonka tavoitteena oli vahvistaa vasemmiston oman sivistysjärjestön ja sen ylläpitämän opintokeskuksen asemaa muuttuvassa yhteiskunnassa. Tarkoituksena oli selvittää minkälaisia palveluita KSL:n jäsenjärjestöt ja yhteistyökumppanit tulevaisuudessa toivovat. Jäsenjärjestöjen ja yhteistyökumppaneiden toiveita selvitettiin haastatteluiden ja verkkokyselyn avulla. Saatujen tuloksien perusteella KSL:n jäsenjärjestöjen ja yhteistyökumppanit kokevat, että järjestöjen toimintaa tukevalle opintotoiminnalle on tarvetta tulevaisuudessakin.
KSL-opintokeskuksen tehtävä on olla kriittisyyden herättäjä ja sitä kautta tukea aktiivista kansalaisuutta. Aktiivinen kansalaisuus on demokratian edellytys ja se edellyttää ymmärrystä yhteiskunnasta ja sen rakenteista sekä taitoja osallistua.
Aktiivisen kansalaisuuden ja demokratian näkökulmasta tarkasteltuna opintokeskuksien tekemällä sivistystyöllä on merkitystä niin yksilön, yhteisön, kuin yhteiskunnankin kannalta. Opintokeskukset vastaavat näihin tehtäviin omista lähtökohdista ja arvopohjastaan käsin.
Opinnäytetyön tilaaja on KSL-opintokeskus.
Vapaa sivistystyö on aikuisoppimisen muoto, jonka juuret ovat pohjoismaisessa sivistystyössä. Vapaan sivistystyön toimintaa säätelee laki vapaasta sivistystyöstä (632/1998).
Vapaan sivistystyön kohtaamat toimintaympäristön muutokset, joihin opinnäytetyössä otetaan kantaa, ovat rakenteisiin, rahoitukseen työväenliikkeeseen, demokratiaan, arvoihin ja arvostukseen kohdistuneet muutokset sekä yhteiskunnan syrjäytymis- ja eriytymiskehitys.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa on käytetty laadullisia menetelmiä. Tutkimuksen strategisena toteutusmenetelmänä on tapaustutkimus. KSL:n tekemä sivistystyö toimii opinnäytetyössäni tapauksena (case). Tutkimusaineisto koostuu aiemmista tutkimuksista, kirjallisuudesta ja teemahaastatteluiden sekä verkkokyselyn avulla kootusta materiaalista. Työssä keskeistä on järjestöllisen sivistystyön tekeminen kriittiseen pedagogiikkaan ja yhteisöllinen oppimiseen pohjautuen.
Osa opinnäytetyötä on KSL-opintokeskukselle tehty selvitystyö, jonka tavoitteena oli vahvistaa vasemmiston oman sivistysjärjestön ja sen ylläpitämän opintokeskuksen asemaa muuttuvassa yhteiskunnassa. Tarkoituksena oli selvittää minkälaisia palveluita KSL:n jäsenjärjestöt ja yhteistyökumppanit tulevaisuudessa toivovat. Jäsenjärjestöjen ja yhteistyökumppaneiden toiveita selvitettiin haastatteluiden ja verkkokyselyn avulla. Saatujen tuloksien perusteella KSL:n jäsenjärjestöjen ja yhteistyökumppanit kokevat, että järjestöjen toimintaa tukevalle opintotoiminnalle on tarvetta tulevaisuudessakin.
KSL-opintokeskuksen tehtävä on olla kriittisyyden herättäjä ja sitä kautta tukea aktiivista kansalaisuutta. Aktiivinen kansalaisuus on demokratian edellytys ja se edellyttää ymmärrystä yhteiskunnasta ja sen rakenteista sekä taitoja osallistua.
Aktiivisen kansalaisuuden ja demokratian näkökulmasta tarkasteltuna opintokeskuksien tekemällä sivistystyöllä on merkitystä niin yksilön, yhteisön, kuin yhteiskunnankin kannalta. Opintokeskukset vastaavat näihin tehtäviin omista lähtökohdista ja arvopohjastaan käsin.
Opinnäytetyön tilaaja on KSL-opintokeskus.