Puistolan nuorisotyön organisointia yhdessä kumppaneiden kanssa : "Täällä on tosi makeeta, ei tää yhtään tunnu että olisi koulussa."
Revontuli, Minna (2016)
Revontuli, Minna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275216
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää nuorisotyötä yhdessä muiden toimijoiden kanssa alu-eella, jossa ei ole nuorisotaloa. Tässä työssäni alueena toimi Helsingin Puistola. Tila, johon toimintaa kehitetään, on Puistolan peruskoulu. Olen töissä Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksella ja mei-dän lisäksi tätä toimintaa on mukana kehittämässä Puistolan peruskoulu, Kalliolan Nuoret ry ja Puisto-lan kirjasto. Tarkoitus on saada alueelle 3-6 -luokkalaisille mielekästä ilmaista harrastetoimintaa, mikä kohdistuisi iltapäiväaikoihin, kun vanhemmat ovat vielä töissä. Lasten harrastetoimintatoiveita lähdin kysymään käyttäen menetelmänä Ideaseinämallia. Kehittämistyön idea lähti alueelta tulleesta huolesta. Alueella on toimintaa, mutta pääsääntöisesti ne ovat maksullisia. Alueelta oltiin myös menettämässä ennen nuorten käytössä ollut vanha nuorisotila.
Työssäni kerron myös tietoperustaa alueen entisestä nuorisotyön toiminnasta ja siinä selviää tarkem-min tämän kehittämistyön toiminnan tarve. Tuon esiin 3-6 - luokkalaisten ikään perustuvaa kehitystietoa sekä kerhotoiminnan merkityksen tärkeyden. Avaan kirjaston ja nuorisoasiainkeskuksen Kirnu- hankkeen tuomia yhteistyömuotoja. Opinnäytetyössäni pääsee myös tutustumaan yhteistyö- kumppa-neiden toiminnan periaatteisiin sekä työn arvoihin ja Puistolaan alueena.
Tämän työn tuoma kokemus tiivisti alueen muiden toimijoiden kanssa tehtävää yhteistyötä. Alueelle saatiin toimintaa lapsille ja nuorille. Toimintamme ei tavoittanut niitä 3-6 -luokkalaisia, miten olimme aluksi suunnitelleet. Työn lopussa on omaa näkemystäni alueen tarpeesta ja siitä, miten tämä toiminta kokonaisuutena toimi. Mallia voi hyödyntää muillakin alueilla, missä ei ole vielä nuorisotaloa.
Työssäni kerron myös tietoperustaa alueen entisestä nuorisotyön toiminnasta ja siinä selviää tarkem-min tämän kehittämistyön toiminnan tarve. Tuon esiin 3-6 - luokkalaisten ikään perustuvaa kehitystietoa sekä kerhotoiminnan merkityksen tärkeyden. Avaan kirjaston ja nuorisoasiainkeskuksen Kirnu- hankkeen tuomia yhteistyömuotoja. Opinnäytetyössäni pääsee myös tutustumaan yhteistyö- kumppa-neiden toiminnan periaatteisiin sekä työn arvoihin ja Puistolaan alueena.
Tämän työn tuoma kokemus tiivisti alueen muiden toimijoiden kanssa tehtävää yhteistyötä. Alueelle saatiin toimintaa lapsille ja nuorille. Toimintamme ei tavoittanut niitä 3-6 -luokkalaisia, miten olimme aluksi suunnitelleet. Työn lopussa on omaa näkemystäni alueen tarpeesta ja siitä, miten tämä toiminta kokonaisuutena toimi. Mallia voi hyödyntää muillakin alueilla, missä ei ole vielä nuorisotaloa.