Miltä tuo ääni näyttää? : Keinoja ei-kielellisten äänten ja äänen ominaisuuksien kuvailuun
Kujanpää, Anni (2016)
Kujanpää, Anni
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285390
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa keinoja, joilla ei-kielellisiä ääniä ja niiden yksittäisiä ominaisuuksia voidaan kuvailla. Ei-kielellisistä äänistä musiikki rajattiin työn ulkopuolelle, sillä sen tulkkauksesta on olemassa useita opinnäytetöitä. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin kuvailuun visuaalisesti vapaaseen tilaan viittomakielen elementtejä hyödyntäen. Etenkään äänen yksittäisten laadullisten ominaisuuksien ilmenemisestä kuvailussa ei ole juurikaan aiempaa tutkimusta. Opinnäytetyön tilaajana toimi Suomen Kuurosokeat ry:n kommunikaatiopäällikkö Riitta Lahtinen.
Opinnäytetyön aineistonkeruussa käytetyt menetelmät olivat havainnointi ja haastattelu. Havainnoinnissa keskityttiin siihen, miten työhön osallistuneet kolme viittomakielentulkkia kuvailivat heille soitettua äänikokonaisuutta ja miten näiden äänten yksittäiset ominaisuudet ilmenivät kuvailussa. Haastattelu ei ollut tiukasti strukturoitu, vaan se perustui pitkälti tilanteessa esiin nousseille tuntemuksille ja kokemuksille. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää tulkkien motiiveja toiminnalleen, eli sitä, millä perusteella he tekevät ratkaisuja äänten kuvailussa.
Tuloksista voidaan todeta, että kolmen viittomakielentulkin toteuttamassa äänten kuvailussa käytettiin monipuolisesti etenkin ilmeitä ja liikkeitä. Liikkeet eivät rajoittuneet pelkästään käsien liikkeeseen, vaan yleisesti kuvailijan ryhtiin ja olemukseen sekä näiden vaihteluun. Myös (oletetun) äänilähteen nimeäminen oli yleinen keino lähestyä äänen kuvailua. Kuvailtaviin elementteihin vaikuttaa moni asia, kuten käytettävissä oleva aika, henkilökohtainen suhde ääneen ja asiakas, kenelle ääntä kuvaillaan.
Viittomakielentulkit ja muut eri alojen ammattilaiset voivat soveltaa opinnäytetyön tarjoamaa tietoa tarvittaessa minkä tahansa asiakasryhmän kanssa toimiessaan. Äänten ja niiden yksittäisten ominaisuuksien kuvailusta voivat erityisesti hyötyä sisäkorvaistutteen saaneet ja kuuroutuneet, joille visuaalinen tuki äänen olemuksesta voi olla hyvinkin tarpeellista ja haluttua. Opinnäytetyö voi tarjota ideoita ja vinkkejä ammattihenkilöstön lisäksi asiakkaille itselleen ja heidän omaisilleen ja kenelle tahansa asiasta kiinnostuneelle.
Opinnäytetyön aineistonkeruussa käytetyt menetelmät olivat havainnointi ja haastattelu. Havainnoinnissa keskityttiin siihen, miten työhön osallistuneet kolme viittomakielentulkkia kuvailivat heille soitettua äänikokonaisuutta ja miten näiden äänten yksittäiset ominaisuudet ilmenivät kuvailussa. Haastattelu ei ollut tiukasti strukturoitu, vaan se perustui pitkälti tilanteessa esiin nousseille tuntemuksille ja kokemuksille. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää tulkkien motiiveja toiminnalleen, eli sitä, millä perusteella he tekevät ratkaisuja äänten kuvailussa.
Tuloksista voidaan todeta, että kolmen viittomakielentulkin toteuttamassa äänten kuvailussa käytettiin monipuolisesti etenkin ilmeitä ja liikkeitä. Liikkeet eivät rajoittuneet pelkästään käsien liikkeeseen, vaan yleisesti kuvailijan ryhtiin ja olemukseen sekä näiden vaihteluun. Myös (oletetun) äänilähteen nimeäminen oli yleinen keino lähestyä äänen kuvailua. Kuvailtaviin elementteihin vaikuttaa moni asia, kuten käytettävissä oleva aika, henkilökohtainen suhde ääneen ja asiakas, kenelle ääntä kuvaillaan.
Viittomakielentulkit ja muut eri alojen ammattilaiset voivat soveltaa opinnäytetyön tarjoamaa tietoa tarvittaessa minkä tahansa asiakasryhmän kanssa toimiessaan. Äänten ja niiden yksittäisten ominaisuuksien kuvailusta voivat erityisesti hyötyä sisäkorvaistutteen saaneet ja kuuroutuneet, joille visuaalinen tuki äänen olemuksesta voi olla hyvinkin tarpeellista ja haluttua. Opinnäytetyö voi tarjota ideoita ja vinkkejä ammattihenkilöstön lisäksi asiakkaille itselleen ja heidän omaisilleen ja kenelle tahansa asiasta kiinnostuneelle.