Taidelähtöisten menetelmien hyödyntäminen kilpaurheilussa
Meriälä, Oona; Paulman, Ida (2016)
Meriälä, Oona
Paulman, Ida
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295464
Tiivistelmä
Opinnäytetyö pohjautuu taidelähtöisten menetelmien hyödyntämiseen kilpaurheilussa. Tavoitteena on tukea nuorten urheilijoiden hyvinvointia taidelähtöisten menetelmien avulla. Hyvinvoinnin edistämisen avulla pyritään antamaan nuorille urheilijoille uusia mahdollisuuksia itseilmaisuun ja harjoittelun laadun kehittämiseen. Opinnäytetyön tilaajina toimivat Itä-Vantaalla voimisteluseura Sport Club Vantaa ja Länsi-Vantaalla yleisurheiluseura Vantaan Salamat.
Opinnäytetyöllä on merkitystä ammattialalla, kun kohderyhmänä toimivat 14–18-vuotiaat nuoret. Murrosikäisille nuorille annetaan ideoita omien tunteiden käsittelyyn ja keskitytään hyvinvoinnin edistämiseen nuorten näkökulmasta. Nuorisotyön merkitys urheiluseuran toiminnan kehittäjänä paranee opinnäytetyön aikana. Nuorisotyön voi yhdistää osaksi urheilua, joka parantaa urheilijoiden hyvinvointia.
Molemmissa urheiluseuroissa toteutettiin kolme eri taidelähtöistä menetelmää valitulle kohderyhmälle. Menetelmiksi valikoituivat sanataide, draama ja maalaus. Tutkimukseen osallistui yhdeksän joukkuevoimistelijaa ja 6-9 yleisurheilijaa. Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen ja tutkimusaineisto kerättiin kyselykaavakkeen muodossa. Kyselyn vastauksien perusteella aineisto litteroitiin ja tulokset analysoitiin. Menetelmistä luotiin menetelmäopas, jota on mahdollista hyödyntää eri alojen organisaatioissa.
Opinnäytetyössä käytettyjä menetelmiä on mahdollista hyödyntää monella eri toimialalla. Eri urheilulajit, nuorisotyö, koulut ja päiväkodit sekä eri työyhteisöt pystyvät hyödyntämään taidemenetelmiä ja opinnäytetyön pohjalta luotua menetelmäopasta. Taidemenetelmät voivat toimia välineenä eri alojen työyhteisöjen hyvinvoinnin kehittäjänä. Taidemenetelmät vahvistavat urheilijoiden psyykkistä puolta. Taidelähtöisillä menetelmillä saavutetaan elämyksellisyyttä, joka vaikuttaa mielen hyvinvointiin ja kokonaisvaltaiseen jaksamiseen.
Opinnäytetyöllä on merkitystä ammattialalla, kun kohderyhmänä toimivat 14–18-vuotiaat nuoret. Murrosikäisille nuorille annetaan ideoita omien tunteiden käsittelyyn ja keskitytään hyvinvoinnin edistämiseen nuorten näkökulmasta. Nuorisotyön merkitys urheiluseuran toiminnan kehittäjänä paranee opinnäytetyön aikana. Nuorisotyön voi yhdistää osaksi urheilua, joka parantaa urheilijoiden hyvinvointia.
Molemmissa urheiluseuroissa toteutettiin kolme eri taidelähtöistä menetelmää valitulle kohderyhmälle. Menetelmiksi valikoituivat sanataide, draama ja maalaus. Tutkimukseen osallistui yhdeksän joukkuevoimistelijaa ja 6-9 yleisurheilijaa. Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen ja tutkimusaineisto kerättiin kyselykaavakkeen muodossa. Kyselyn vastauksien perusteella aineisto litteroitiin ja tulokset analysoitiin. Menetelmistä luotiin menetelmäopas, jota on mahdollista hyödyntää eri alojen organisaatioissa.
Opinnäytetyössä käytettyjä menetelmiä on mahdollista hyödyntää monella eri toimialalla. Eri urheilulajit, nuorisotyö, koulut ja päiväkodit sekä eri työyhteisöt pystyvät hyödyntämään taidemenetelmiä ja opinnäytetyön pohjalta luotua menetelmäopasta. Taidemenetelmät voivat toimia välineenä eri alojen työyhteisöjen hyvinvoinnin kehittäjänä. Taidemenetelmät vahvistavat urheilijoiden psyykkistä puolta. Taidelähtöisillä menetelmillä saavutetaan elämyksellisyyttä, joka vaikuttaa mielen hyvinvointiin ja kokonaisvaltaiseen jaksamiseen.