#Näkökulmaa : Larp nuorisotyön menetelmänä
Lehto, Kerttu (2016)
Lehto, Kerttu
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295496
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii larpin mahdollisuuksia ja muotoja nuorisotyön menetelmänä. Larp on osallistavan taiteen muoto, jossa subjektina on kokija. Larp on Suomessa suhteellisen marginaalinen harrastus. Maailmalla larppia on käytetty onnistuneesti niin formaalissa kuin in- ja nonformaalissakin kasvatustyössä. Larp on myös viime aikoina noussut otsikoihin ympäri maailmaa sen eksoottisuuden, osallistavuuden ja elämyksellisyyden vuoksi. Vanhat ennakkoluulot ovat alkaneet karista ja yhtäkkiä larp onkin jännittävää.
Opinnäytetyön tilaaja on Metsähallitus. Kehittämistyötä on tehty Metsähallituksen, Humanistisen ammattikorkeakoulun ja Virolaisten RMK:n ja Tartu Viljandi Ülikoolin yhteisessä Lights On! -hankkeessa. Metsähallitus on saanut vuonna 2014 haltuunsa erinäisiä rauniolinnakohteita, joiden käyttöaste on valitettavan matala. Kohteilla on upea historia ja ne olisivat loistavia matkailu- ja virkistyskohteita, mikäli niiden infrastruktuuria ja palveluita kehitettäisiin. Lights On! pyrkii vastaamaan tähän tarpeeseen. Hankkeella on Central Baltic- rahoitus ja sen keskiössä on pelillistäminen.
Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää larppiin pohjautuva pedagoginen peli, jota voidaan käyttää matalalla osallistumiskynnyksellä niin nuorisotyössä kuin Metsähallituksen Lights On! -kohteillakin. Tarkoituksena oli paketoida larp helpommin lähestyttävään ja hyödynnettävään muotoon. Samalla sen tavoitteena oli tuoda sisältöä Metsähallituksen rauniolinnakohteille niin, että kävijät saavat mielekästä tekemistä, joka esittelee heille kohteen historiaa ja houkuttelee heidät uudestaan Metsähallituksen kohteille. Tarkoituksena oli myös tuoda larpin parhaat piirteet menetelmäksi nuorisotyössä.
Kehittämistyö oli konstruktiivinen tutkimus. Määrällisenä, kenttää kartoittavana menetelmänä oli Webropol -kysely, jossa oli kysymyksiä sekä larppaaville että nuorten parissa työskenteleville vastaajille. Laadullisia menetelmiä olivat kevyet, kontekstuaaliset popup -haastattelut, teemahaastattelut ja benchmarkkaus. Pelin työstämisvaiheessa menetelminä olivat bodystorming ja aivoriihi yhdelle. Lopuksi peli vielä pilotoitiin, pilottia havainnoitiin ja siitä kerättiin palautetta paperisella palautekyselyllä. Havaintojen ja palautekyselyn perusteella peliä jatkokehitettiin.
Tuloksista ilmeni, että ammatillinen kiinnostus larppia kohtaan on heräämässä niin nuorison parissa työskentelevien kuin larppaavienkin vastaajien keskuudessa. Tuloksista ilmeni myös, että larp on erittäin monipuolisesti kehittävä toiminnanmuoto. Larp perinteisessä muodossaan on kuitenkin liian haasteellinen ja suuritöinen toiminnanmuoto arkipäiväiseen nuorisotyöhön.
Kerätyn aineiston pohjalta syntyi #Näkökulmaa ja #Näkökulmaa- Vallan tarinoita -lisäosa. #Näkökulmaa on toiminnallinen, ajatuksia herättävä ja larppiin pohjautuva eläytymispeli. Se yhdistelee eläytymistä, sosiaalista mediaa ja tavoitteellisuutta. #Näkökulmaa koostuu säännöistä ja 55 pelikortista. Kussakin pelikortissa on sanallinen kuvaus pelattavasta hahmosta. Peli paketoi larpin yksinkertaisimmilleen avaten lukuisia sovellusmahdollisuuksia. #Näkökulmaa- peliä voi pelata missä vain, kun taas #Näkökulmaa- Vallan tarinoita on suunnattu Metsähallituksen rauniolinnakohteille. #Näkökulmaa, kuten mikä tahansa larp, auttaa pelaajaansa saamaan etäisyyttä omaan elämäänsä ja pohtimaan sitä objektiivisemmin. Lisäksi sen pelaaminen on hauskaa.
Opinnäytetyön tilaaja on Metsähallitus. Kehittämistyötä on tehty Metsähallituksen, Humanistisen ammattikorkeakoulun ja Virolaisten RMK:n ja Tartu Viljandi Ülikoolin yhteisessä Lights On! -hankkeessa. Metsähallitus on saanut vuonna 2014 haltuunsa erinäisiä rauniolinnakohteita, joiden käyttöaste on valitettavan matala. Kohteilla on upea historia ja ne olisivat loistavia matkailu- ja virkistyskohteita, mikäli niiden infrastruktuuria ja palveluita kehitettäisiin. Lights On! pyrkii vastaamaan tähän tarpeeseen. Hankkeella on Central Baltic- rahoitus ja sen keskiössä on pelillistäminen.
Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää larppiin pohjautuva pedagoginen peli, jota voidaan käyttää matalalla osallistumiskynnyksellä niin nuorisotyössä kuin Metsähallituksen Lights On! -kohteillakin. Tarkoituksena oli paketoida larp helpommin lähestyttävään ja hyödynnettävään muotoon. Samalla sen tavoitteena oli tuoda sisältöä Metsähallituksen rauniolinnakohteille niin, että kävijät saavat mielekästä tekemistä, joka esittelee heille kohteen historiaa ja houkuttelee heidät uudestaan Metsähallituksen kohteille. Tarkoituksena oli myös tuoda larpin parhaat piirteet menetelmäksi nuorisotyössä.
Kehittämistyö oli konstruktiivinen tutkimus. Määrällisenä, kenttää kartoittavana menetelmänä oli Webropol -kysely, jossa oli kysymyksiä sekä larppaaville että nuorten parissa työskenteleville vastaajille. Laadullisia menetelmiä olivat kevyet, kontekstuaaliset popup -haastattelut, teemahaastattelut ja benchmarkkaus. Pelin työstämisvaiheessa menetelminä olivat bodystorming ja aivoriihi yhdelle. Lopuksi peli vielä pilotoitiin, pilottia havainnoitiin ja siitä kerättiin palautetta paperisella palautekyselyllä. Havaintojen ja palautekyselyn perusteella peliä jatkokehitettiin.
Tuloksista ilmeni, että ammatillinen kiinnostus larppia kohtaan on heräämässä niin nuorison parissa työskentelevien kuin larppaavienkin vastaajien keskuudessa. Tuloksista ilmeni myös, että larp on erittäin monipuolisesti kehittävä toiminnanmuoto. Larp perinteisessä muodossaan on kuitenkin liian haasteellinen ja suuritöinen toiminnanmuoto arkipäiväiseen nuorisotyöhön.
Kerätyn aineiston pohjalta syntyi #Näkökulmaa ja #Näkökulmaa- Vallan tarinoita -lisäosa. #Näkökulmaa on toiminnallinen, ajatuksia herättävä ja larppiin pohjautuva eläytymispeli. Se yhdistelee eläytymistä, sosiaalista mediaa ja tavoitteellisuutta. #Näkökulmaa koostuu säännöistä ja 55 pelikortista. Kussakin pelikortissa on sanallinen kuvaus pelattavasta hahmosta. Peli paketoi larpin yksinkertaisimmilleen avaten lukuisia sovellusmahdollisuuksia. #Näkökulmaa- peliä voi pelata missä vain, kun taas #Näkökulmaa- Vallan tarinoita on suunnattu Metsähallituksen rauniolinnakohteille. #Näkökulmaa, kuten mikä tahansa larp, auttaa pelaajaansa saamaan etäisyyttä omaan elämäänsä ja pohtimaan sitä objektiivisemmin. Lisäksi sen pelaaminen on hauskaa.