Pelaaminen ja eSports nuorisotyössä
Borre, Juho (2016)
Borre, Juho
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295498
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Hyvinkään nuorisopalvelut ja sen vastaa kysymykseen voidaanko elektronista urheilua (eSports) käyttää nuorisotyön muotona. Opinnäytetyöni käsittelee eSportsia nuorisotyön muotona ja pyrkii kytkemään sen olemassa olevaan urheilu kulttuuriin. Pohdin myös eSportsin sijoittamista nuorisotyön ja liikuntapalveluiden välille niiden jakaessa yhteistä pinta-alaa. Opinnäytetyöni voi luoda pohjaa uudenlaiselle toimintamallille nuorisotyössä, etenkin niissä paikoissa, joissa on olemassa olevaa pelitalo toimintaa.
Tutkin toimintaa valmentamalla itse viisi henkistä joukkuetta League of Legends – nimisessä pelissä. Joukkueeni osallistui myös valmennuksen aikana Helsingissä järjestettyyn Well Played – turnaukseen joten tilanne oli myös nuorille todellinen ja motivoiva. ESportsin ollessa ilmiönä vielä varsin uusi olen joutunut hankkimaan paljon tietoa haastatteluiden kautta.
Tutkin toimintaa valmentamalla itse viisi henkistä joukkuetta League of Legends – nimisessä pelissä. Joukkueeni osallistui myös valmennuksen aikana Helsingissä järjestettyyn Well Played – turnaukseen joten tilanne oli myös nuorille todellinen ja motivoiva. ESportsin ollessa ilmiönä vielä varsin uusi olen joutunut hankkimaan paljon tietoa haastatteluiden kautta.