Eläineettisen kasvatuksen kehittäminen Fallkullan kotieläintilalla
Honkanen, Kati (2016)
Honkanen, Kati
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295499
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli Fallkullan kotieläintilalla tapahtuvan eläineettisen kasvatuksen kehittä-minen. Tavoitteena oli selvittää erilaisia menetelmiä ja tapoja kuinka eläineettisiä asioita voisi käsitellä lasten ja nuorten kanssa. Erityisesti kohteena olivat Fallkullassa 12–17-vuotiaille nuorille suunnatut ko-tieläinkurssit sekä koululaisten opastetut ryhmävierailut.
Kehittämistyö tapahtui kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmillä. Tietopohjana käytin kehi-tys- ja kasvatuspsykologian kirjallisuutta tarkastellakseni lasten ja nuorten eri kehitysvaiheita. Merkityk-selliseksi koin erityisesti moraalin ja arvomaailman kehittymisen. Kehittämistyön menetelmänä olivat haastattelut sekä benchmarking. Tavoitteena oli ottaa mallia muilta ja tutkia kehittämisehdotukset sen perusteella. Opinnäytetyötä varten suoritin haastattelut Animaliassa sekä SEY:ssä. Järjestöt valitsin, koska molemmilla järjestöillä on pitkäaikainen kokemus eläineettisestä kasvatuksesta lasten ja nuorten parissa. Haastatteluiden tavoitteena oli selvittää kuinka yhdistykset ottavat eri ikäryhmät toiminnassaan huomioon ja minkälaisia hyviksi kokemia käytänteitä sekä haasteita heillä on eläineettisen kasvatuksen saralla. Halusin myös kuulla yhdistysten ajatuksia siitä, miksi he kokevat eläineettisen kasvatuksen merkitykselliseksi.
Kehittämistyössä selvisi, että järjestöt joita haastattelin toteuttavat eläineettistä kasvatusta nojaten kasvatuspsykologiaan ja nuorisotyöllisiin menetelmiin. Aihealueena lasten ja nuorten eläineettinen kas-vatus on tällä hetkellä vähän tutkittu. Aihe on kuitenkin ollut jonkin verran esillä muun muassa uuden kirjallisuuden ja oppaiden tiimoilta. Eläineettinen kasvatus on lisätty vuonna 2014 uudistuneeseen ope-tussuunnitelmaan, joten sen käsittely esimerkiksi nuorisotaloilla voidaan katsoa koulun opetussuunni-telmaa tukevaksi nuorisotyöksi.
Työn tilaaja on Fallkullan kotieläintila, joka on yksi Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksen toimi-paikoista. Työ tuotti tilaajalleen malleja eläineettisen kasvatuksen kehittämiseen. Opinnäytetyötä voi hyödyntää nuorille suunnattujen kotieläinkurssien uudistamisessa sekä koululaisten ryhmävierailujen opastuksessa. Opinnäytetyöstä voi saada ideoita ja perustaa eläineettisten asioiden käsittelyyn sekä Fallkullan kotieläintilalla että muilla nuorisotaloilla tai vastaavissa paikoissa.
Kehittämistyö tapahtui kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmillä. Tietopohjana käytin kehi-tys- ja kasvatuspsykologian kirjallisuutta tarkastellakseni lasten ja nuorten eri kehitysvaiheita. Merkityk-selliseksi koin erityisesti moraalin ja arvomaailman kehittymisen. Kehittämistyön menetelmänä olivat haastattelut sekä benchmarking. Tavoitteena oli ottaa mallia muilta ja tutkia kehittämisehdotukset sen perusteella. Opinnäytetyötä varten suoritin haastattelut Animaliassa sekä SEY:ssä. Järjestöt valitsin, koska molemmilla järjestöillä on pitkäaikainen kokemus eläineettisestä kasvatuksesta lasten ja nuorten parissa. Haastatteluiden tavoitteena oli selvittää kuinka yhdistykset ottavat eri ikäryhmät toiminnassaan huomioon ja minkälaisia hyviksi kokemia käytänteitä sekä haasteita heillä on eläineettisen kasvatuksen saralla. Halusin myös kuulla yhdistysten ajatuksia siitä, miksi he kokevat eläineettisen kasvatuksen merkitykselliseksi.
Kehittämistyössä selvisi, että järjestöt joita haastattelin toteuttavat eläineettistä kasvatusta nojaten kasvatuspsykologiaan ja nuorisotyöllisiin menetelmiin. Aihealueena lasten ja nuorten eläineettinen kas-vatus on tällä hetkellä vähän tutkittu. Aihe on kuitenkin ollut jonkin verran esillä muun muassa uuden kirjallisuuden ja oppaiden tiimoilta. Eläineettinen kasvatus on lisätty vuonna 2014 uudistuneeseen ope-tussuunnitelmaan, joten sen käsittely esimerkiksi nuorisotaloilla voidaan katsoa koulun opetussuunni-telmaa tukevaksi nuorisotyöksi.
Työn tilaaja on Fallkullan kotieläintila, joka on yksi Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksen toimi-paikoista. Työ tuotti tilaajalleen malleja eläineettisen kasvatuksen kehittämiseen. Opinnäytetyötä voi hyödyntää nuorille suunnattujen kotieläinkurssien uudistamisessa sekä koululaisten ryhmävierailujen opastuksessa. Opinnäytetyöstä voi saada ideoita ja perustaa eläineettisten asioiden käsittelyyn sekä Fallkullan kotieläintilalla että muilla nuorisotaloilla tai vastaavissa paikoissa.