Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Näyttelijälämpiöistä välinevarastoihin : Kiertueteatterin tuottamisen hyvät käytänteet

Kaustell, Markus (2016)

 
Avaa tiedosto
Kaustell__Markus.pdf (4.228Mt)
Lataukset: 


Kaustell, Markus
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295620
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille kiertueteatterituotannon hyviä käytänteitä, jotka vastaavat nykypäivän vaatimuksiin. Työn tarkoituksena oli kirjata teatterin ammattilaisten hiljaista tietoa ja verrata sitä jo olemassa olevaan kirjalliseen tietoon, muodostaen näin yhtenäisen näkemyksen tehokkaasta tuotannosta.

Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kiertueteatteria muodossa tai toisessa tekeviä erilaisten teatteriorganisaatioiden johtajia tai tuottajia. Haastateltuja tahoja oli yhteensä 7 ja heiltä saatua tietoa analysoitiin kvalitatiivisesti. Tahot edustivat ammatillisesti toimivia teattereita, joilla on aktiivista kiertuetoimintaa.

Aineistosta saatuja yksityiskohtaisempia tietoja täydensi monipuolinen tietoperusta, joka rakentui opinnäytetöistä, tietokirjallisuudesta sekä hankeraporteista. Lähteistä oli tulkittavissa selkeä näkemys suomalaisesta teatterikentästä: Kahtiajakautunut teatterikenttä on yhdistymässä, työroolit hybridisoituvat resurssien niukkuudesta johtuen, kiinteiden työntekijöiden sijasta palkataan yhä enemmän freelancereita, yhteistuotantoja ja vierailuesityksiä kaivataan yhä enemmän, kiertue-esityksille on kysyntää, mutta tarjonta kattaa pääasiassa vain Etelä-Suomen.

Haastateltujen tahojen mielipiteet olivat pääasiassa samassa linjassa tietoperustan kanssa. Muutamista yksityiskohdista oli näkemyseroja, mutta jokainen taho tunnisti teatterituotannossa taiteellisen puolen ohella yhä vahvemman taloudellisen paineen. Teatteri nähtiin yrityksenä, jolla on tarjota erilaisia tuotteita, jotka koostuvat esityksistä ja niiden ympärille rakentuvista sisällöistä.

Kiertueteatterin tekeminen nähtiin haasteena, mutta myös suurena mahdollisuutena: Ilman pysyviäkin toimitiloja voidaan saavuttaa kymmeniä tuhansia katsojia kaudessa. Kiertueosaaminen todettiin myös yksimielisesti erityiseksi osaamisalueeksi, joka kiertue-esityksiä tuottavalla taholla tulee olla. Tuottajan rooli nähtiin pääasiassa luovana tekijänä yhdessä taiteilijoiden kanssa, mutta roolien nähtiin myös vaihtelevan organisaatio- ja toimintamallien mukaan.

Kiertue-esitysten tuottaminen on vahvasti nouseva esittävän taiteen muoto, joka todennäköisesti tulee työllistämään freelancer-taiteilijoita myös tulevaisuudessa. Teatterilaitokset voisivat tulevaisuudessa toimia työllistäjinä lähes pääasiassa erilaisille freelancereille, omaamatta lainkaan talon omaa ensembleä. Tällä tavoin vaihtuvuus ja esittävän taiteen monimuotoisuus säilyisivät myös jatkossa.

Tämä opinnäytetyö perustuu alle kahdenkymmenen tahon näkemyksiin, ja linjaus on jo näkyvissä selkeästi: Lisää osaamista ja tutkimusta kaivataan kiertue-esitysten ja yhteistuotantojen tuottamisesta sekä kiertuetoiminnan tukemisesta. Olisi hyödyllistä tehdä näitä käsittelevä tutkimus valtakunnallisesti laajemmin, esimerkiksi 50-100 tahon kanssa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste