Tarinankerrontamenetelmä : Tie monipuoliseen ohjaukseen
Silander, Jael (2016)
Silander, Jael
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605015704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605015704
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli koota ja kehittää tarinankerrontamenetelmää ohjaustyöhön. Tarinankerrontamenetelmä, on ohjausmalli, jossa ohjaaja hyödyntää sosiaalisia ja yhteisöllisiä työkaluja suullisen kommunikaation muodossa. Nykyisyydessään tarinankerrontamenetelmällä ei ole tarkkaa määritelmää, eikä sitä harjoiteta nuorisotyönkentällä laajamittaisesti. Tarinankerrontamenetelmää jalos-tamalla Suomen nuorisotyökentille voitaisiin tuoda helppokäyttöinen ja monipuolinen työkalu ohjaustyötä tekeville.
Tilaajani oli Humanistinen ammattikorkeakoulu, ja toimeksiantoni oli kehitellä Pointti 3.0 – sivustolle tarinankerrontamenetelmästä opas, joka on ilmaiseksi ladattavissa heidän internet-sivuiltaan. Pointti 3.0 – sivusto on Varsinais-Suomen alueen kunnallisten nuorisopalveluiden, ja nuorisotyötä tekevien ammatillinen tiedotus-, neuvonta- ja osallisuuskanava. Oppaan pituudeksi tuli runsas 60 sivua, ja se sisältää tarinankerrontamenetelmän periaatteiden ja ohjausotteiden lisäksi 24 tarinankerronnallista harjoitetta ohjaustilanteisiin.
Opinnäytetyössä käytettyjä menetelmiä oli kaksi: osallistuva havainnointi ja sähköpostikysely. Osallis-tuvaa havainnointia käytettiin tarinankerrontamenetelmän koulutustapahtumassa, musapiknik-2015 tapahtumassa ja vuonna 2015 toteutetussa roolipeli-tilaisuudessa. Sähköpostikyselyyn vastasi kolme tarinankerronnan ammattilaista kolmelta eri työkentältä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat tarinankerrontamenetelmän potentiaalisuuden ohjaustyössä. Mene-telmä osoittautui sisältämään sekä matalankynnyksen, että syvällisemmän ohjauksen piirteitä. Muiksi tarinankerrontamenetelmän ominaisuuksiksi osoittautui osallistaminen, osallisuus, vuorovaikutukselli-suus, nuoren sosiaalinen hyvinvoinnin tukeminen, sosiaalisten taitojen tukeminen, turvallisen ilmapiirin luominen, nuoren aktiivisen kansalaisuuden tukeminen ja sosiaalinen vahvistaminen
Tilaajani oli Humanistinen ammattikorkeakoulu, ja toimeksiantoni oli kehitellä Pointti 3.0 – sivustolle tarinankerrontamenetelmästä opas, joka on ilmaiseksi ladattavissa heidän internet-sivuiltaan. Pointti 3.0 – sivusto on Varsinais-Suomen alueen kunnallisten nuorisopalveluiden, ja nuorisotyötä tekevien ammatillinen tiedotus-, neuvonta- ja osallisuuskanava. Oppaan pituudeksi tuli runsas 60 sivua, ja se sisältää tarinankerrontamenetelmän periaatteiden ja ohjausotteiden lisäksi 24 tarinankerronnallista harjoitetta ohjaustilanteisiin.
Opinnäytetyössä käytettyjä menetelmiä oli kaksi: osallistuva havainnointi ja sähköpostikysely. Osallis-tuvaa havainnointia käytettiin tarinankerrontamenetelmän koulutustapahtumassa, musapiknik-2015 tapahtumassa ja vuonna 2015 toteutetussa roolipeli-tilaisuudessa. Sähköpostikyselyyn vastasi kolme tarinankerronnan ammattilaista kolmelta eri työkentältä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat tarinankerrontamenetelmän potentiaalisuuden ohjaustyössä. Mene-telmä osoittautui sisältämään sekä matalankynnyksen, että syvällisemmän ohjauksen piirteitä. Muiksi tarinankerrontamenetelmän ominaisuuksiksi osoittautui osallistaminen, osallisuus, vuorovaikutukselli-suus, nuoren sosiaalinen hyvinvoinnin tukeminen, sosiaalisten taitojen tukeminen, turvallisen ilmapiirin luominen, nuoren aktiivisen kansalaisuuden tukeminen ja sosiaalinen vahvistaminen