Arviointia askel askeleelta : Arviointisuunnitelma Minä olen tärkeä -pienryhmähankkeelle
Nyman, Anni (2016)
Nyman, Anni
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025740
Tiivistelmä
Arvioinnin merkitys on kasvanut viime vuosikymmenten aikana. Etenkin kolmannella sektorilla tapahtuvan arviointitoiminnan tärkeys on korostunut ja se on nykyään jo edellytys joidenkin rahoitusten saamiselle. Kolmannelle sektorille ei ole toistaiseksi muodostunut yhtenäistä arviointikulttuuria, sillä arviointi on moniulotteinen ja laaja käsite, jolla voidaan tarkoittaa monia asioita.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Joensuun Pelastakaa Lapset ry. Yhdistyksellä oli tarve saada kehitettyä Minä olen tärkeä -pienryhmähankkeen arviointi yhdeksi selkeäksi malliksi, jota olisi mahdollista hyödyntää vuosittain. Tarpeiden pohjalta opinnäytetyöprosessin tavoitteina oli luoda laadukkaat ja hyödynnettävät arviointimateriaalit, jotka ovat esitetty selkeässä ja tiiviissä arviointisuunnitelmassa. Tavoitteenani oli myös luoda uutta tietoa, joka tukee arviointitoimintaa. Opinnäytetyöhön liittyvät tavoitteet toteutuivat prosessin aikana.
Opinnäytetyöni tuotoksena syntyi arviointisuunnitelma yhdistyksen pienryhmähankkeelle. Arviointisuunnitelma sisältää keskeisimmät tiedot hankkeesta ja siihen liittyvästä arvioinnista. Arviointisuunnitelmaa on tarkoitus muokata toiminnan kehittyessä.
Keräsin arviointisuunnitelman laatimista tukevaa aineistoa informoidulla kyselyllä, johon vastasi vapaaehtoiset ohjaajat. Lisäksi haastattelin pienryhmätoiminnan vastaavaa Kaisa Kontkasta teemahaastattelun muodossa. Aineiston pohjalta rakentui arviointisuunnitelma sekä sen liitteenä olevat kyselylomakkeet. Arviointisuunnitelman pohjana on hyödynnetty myös kirjallisuudesta löytyvää tietoperustaa.
Tämän opinnäytetyön tuotos on kohdennettu Joensuun Pelastakaa Lapset ry:n Minä olen tärkeä -toiminnalle. Yhden hanketoiminnan lisäksi arviointisuunnitelmaa on mahdollista hyödyntää myös muissa hankkeissa malliesimerkkinä yhdestä arviointisuunnitelmasta.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Joensuun Pelastakaa Lapset ry. Yhdistyksellä oli tarve saada kehitettyä Minä olen tärkeä -pienryhmähankkeen arviointi yhdeksi selkeäksi malliksi, jota olisi mahdollista hyödyntää vuosittain. Tarpeiden pohjalta opinnäytetyöprosessin tavoitteina oli luoda laadukkaat ja hyödynnettävät arviointimateriaalit, jotka ovat esitetty selkeässä ja tiiviissä arviointisuunnitelmassa. Tavoitteenani oli myös luoda uutta tietoa, joka tukee arviointitoimintaa. Opinnäytetyöhön liittyvät tavoitteet toteutuivat prosessin aikana.
Opinnäytetyöni tuotoksena syntyi arviointisuunnitelma yhdistyksen pienryhmähankkeelle. Arviointisuunnitelma sisältää keskeisimmät tiedot hankkeesta ja siihen liittyvästä arvioinnista. Arviointisuunnitelmaa on tarkoitus muokata toiminnan kehittyessä.
Keräsin arviointisuunnitelman laatimista tukevaa aineistoa informoidulla kyselyllä, johon vastasi vapaaehtoiset ohjaajat. Lisäksi haastattelin pienryhmätoiminnan vastaavaa Kaisa Kontkasta teemahaastattelun muodossa. Aineiston pohjalta rakentui arviointisuunnitelma sekä sen liitteenä olevat kyselylomakkeet. Arviointisuunnitelman pohjana on hyödynnetty myös kirjallisuudesta löytyvää tietoperustaa.
Tämän opinnäytetyön tuotos on kohdennettu Joensuun Pelastakaa Lapset ry:n Minä olen tärkeä -toiminnalle. Yhden hanketoiminnan lisäksi arviointisuunnitelmaa on mahdollista hyödyntää myös muissa hankkeissa malliesimerkkinä yhdestä arviointisuunnitelmasta.