Nuorten kokemukset musiikin soittamisen vaikutuksista työelämävalmiuksiin : tapaus Music Against Drugs ry:n nuorten bänditiimi
Jussila, Janita (2016)
Jussila, Janita
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025807
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimiva Music Against Drugs ry tarvitsi tutkimusta keväällä 2016 aloittaneesta bänditiimistä, joka on osa Ink-tiimiä. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia miten nuoret itse kokevat musiikin soittamisen vaikuttavan työelämävalmiuksiinsa. Tilaajan pyynnöstä tutkimuksessa on myös mukana musiikilliset taidot ja niiden kehittyminen.
Tutkimusmenetelmäni olivat alku- ja lopputeemahaastattelut yksilöhaastatteluina nuorille sekä yksilöllinen ja ryhmäunelmakarttatyöskentely. Tutkimuksen lopussa valmentajat ja mentori osallistuivat focusryhmähaastatteluun. Lisäksi observoin bändin toimintaa treeneissä kaksi kertaa viikossa sekä mentorin pitämillä luennoilla ja lyriikkaklinikoissa.
Opinnäytetyön teoreettisena pohjana toimii työelämävalmiudet, musiikin vaikutus, ehkäisevä päihdetyö ja ryhmän muodostuminen.
Työstä on hyötyä, kun tilaaja miettii jatkuuko bänditiimin toiminta osana Ink-tiimiä. Tutkimuksen tuloksen avulla tilaaja voi katsoa, oliko bänditiimistä tarpeeksi hyötyä nuorten työelämävalmiuksien kehittymiselle. Työ voidaan liittää myös liitteeksi hankeraporttiin.
Yhteisöpedagogin tulee tietää nuorten mielenkiinnonkohteista ja musiikki on yksi niistä. Musiikkia voidaan hyödyntää monin eri tavoin yhteisöpedagogin työssä. Ilman tutkimustietoa menetelmistä ei voida tietää, onko siitä hyötyä nuorille. Jatkossa tätä menetelmää voidaan viedä myös muille toimialoille.
Tilaaja sai arvokasta tietoa työelämävalmiuksien kehittymisestä sekä kuinka bänditiimin toimintaa voitaisiin jatkossa kehittää. Tutkija sai kokemusta tutkimuksen tekemisestä sekä kuinka musiikkia voidaan käyttää työkaluna nuorten työelämävalmiuksien ja –osallisuuden edistämisessä.
Tutkimusmenetelmäni olivat alku- ja lopputeemahaastattelut yksilöhaastatteluina nuorille sekä yksilöllinen ja ryhmäunelmakarttatyöskentely. Tutkimuksen lopussa valmentajat ja mentori osallistuivat focusryhmähaastatteluun. Lisäksi observoin bändin toimintaa treeneissä kaksi kertaa viikossa sekä mentorin pitämillä luennoilla ja lyriikkaklinikoissa.
Opinnäytetyön teoreettisena pohjana toimii työelämävalmiudet, musiikin vaikutus, ehkäisevä päihdetyö ja ryhmän muodostuminen.
Työstä on hyötyä, kun tilaaja miettii jatkuuko bänditiimin toiminta osana Ink-tiimiä. Tutkimuksen tuloksen avulla tilaaja voi katsoa, oliko bänditiimistä tarpeeksi hyötyä nuorten työelämävalmiuksien kehittymiselle. Työ voidaan liittää myös liitteeksi hankeraporttiin.
Yhteisöpedagogin tulee tietää nuorten mielenkiinnonkohteista ja musiikki on yksi niistä. Musiikkia voidaan hyödyntää monin eri tavoin yhteisöpedagogin työssä. Ilman tutkimustietoa menetelmistä ei voida tietää, onko siitä hyötyä nuorille. Jatkossa tätä menetelmää voidaan viedä myös muille toimialoille.
Tilaaja sai arvokasta tietoa työelämävalmiuksien kehittymisestä sekä kuinka bänditiimin toimintaa voitaisiin jatkossa kehittää. Tutkija sai kokemusta tutkimuksen tekemisestä sekä kuinka musiikkia voidaan käyttää työkaluna nuorten työelämävalmiuksien ja –osallisuuden edistämisessä.