Nuoren opiskelukyvyn edistäminen kunnallisen nuorisotyön ja toisen asteen ammatillisen oppilaitoksen välisenä monialaisena yhteistyönä
Koski, Kaisa (2016)
Koski, Kaisa
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106840
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu ja kehitetty Salon kaupungin nuorisopalveluiden ja Salon seudun ammattiopiston välistä monialaista yhteistyötä ja sen mahdollisuuksia nuoren opiskelukyvyn edistämisessä. Opinnäytetyössä on selvitetty miten ja millaisin monialaisen yhteistyön keinoin ja menetelmin nuoren opiskelukykyä voidaan edistää. Lisäksi opinnäytetyössä on kartoitettu niitä tekijöitä, jotka pai-kallistason monialaista yhteistyötä käynnistäessä nähdään tärkeiksi.
Opinnäytetyössä opiskelukykyä käsitellään laajasti ja se ulotetaan koskemaan myös niitä, joilta ammatilliset perusopinnot ovat jääneet kesken. Nuoren opiskelukyky nähdään aiempaa holistisempana ja dynaamisena kokonaisuutena, jota opinnäytetyön tulosten mukaan tulee monialaisen yhteistyön keinoin aktivoida ennen opintoja, vahvistaa opintojen aikana ja rikastaa opintojen loppuvaiheessa. Tällöin rakennetaan vahvaa pohjaa myös nuoren tulevalle työkyvylle.
Toimintatutkimusstrategista lähestymistapaa hyödyntäen on opinnäytetyön lopputuloksena kehitetty kolmivyöhykkeinen nuoren opiskelukykyä edistävä toimintamalli monialaista yhteistyötä hyödyntäen ja siihen toimenpide-ehdotukset. Nuoren opiskelukykyä edistävän toimintamallin tavoitteena on kasvattaa nuoren koulutushalukkuutta, parantaa kouluun ja opintoihin kiinnittymistä sekä tukea opintojen etenemistä. Tarkoituksena on nuoren opiskelukykyä edistämällä vastata koulutuksen keskeyttämisen ja koulutuksesta syrjäytymisen nostamiin haasteisiin tehostamalla kunnallisen nuorisotyön ja ammatillisen toisen asteen oppilaitoksen välistä monialaista yhteistyötä.
Opinnäytetyö nostaa esille, miten paikallistasolla monialaisen yhteistyön käynnistäminen edellyttää tiettyjä perusasioita niin siinä mukana olevilta organisaatioilta kuin myös yksittäisiltä työntekijöiltäkin. Sekä organisaatio- että työntekijätasoa koskevat asiat ja tekijät on tiivistetty neljäksi yhteiseksi avaintekijäksi. Nämä avaintekijät ovat: rohkeus, asenne, tietoisuus ja tuki. Avaintekijät on opinnäytetyön tuloksissa nähty perusedellytyksiksi ja vaatimuksiksi, jotta toimintaa voidaan lähteä täysipainoisesti kehittämään ja toteuttamaan.
Opinnäytetyö nostaa myös esille, miten kunnallisen nuorisotyön, ammatillisten toisen asteen oppilaitosten sekä työhallinnon välistä monialaista vuoropuhelua on entisestään tehostettava, jotta pystytään rakentamaan sellainen yhteiskunnallisesti kannattava, mutta samalla nuorten koulutushalukkuutta paremmin ruokkiva ja edistävä järjestelmä, joka olisi erityisesti ilman ammatillista perustutkintoa oleville nuorille joustavampi ja tavoitteellisempi. Opinnäytetyön tuloksina todetaan, että nykyiset palvelut tulee sovittaa entistä paremmin yhteen ja niiden tulee myös johtaa johonkin. Jos tekeminen ei johda mihinkään, tulee tekemisestä ja yrittämisestä myös nuorelle merkityksetöntä.
Opinnäytetyössä opiskelukykyä käsitellään laajasti ja se ulotetaan koskemaan myös niitä, joilta ammatilliset perusopinnot ovat jääneet kesken. Nuoren opiskelukyky nähdään aiempaa holistisempana ja dynaamisena kokonaisuutena, jota opinnäytetyön tulosten mukaan tulee monialaisen yhteistyön keinoin aktivoida ennen opintoja, vahvistaa opintojen aikana ja rikastaa opintojen loppuvaiheessa. Tällöin rakennetaan vahvaa pohjaa myös nuoren tulevalle työkyvylle.
Toimintatutkimusstrategista lähestymistapaa hyödyntäen on opinnäytetyön lopputuloksena kehitetty kolmivyöhykkeinen nuoren opiskelukykyä edistävä toimintamalli monialaista yhteistyötä hyödyntäen ja siihen toimenpide-ehdotukset. Nuoren opiskelukykyä edistävän toimintamallin tavoitteena on kasvattaa nuoren koulutushalukkuutta, parantaa kouluun ja opintoihin kiinnittymistä sekä tukea opintojen etenemistä. Tarkoituksena on nuoren opiskelukykyä edistämällä vastata koulutuksen keskeyttämisen ja koulutuksesta syrjäytymisen nostamiin haasteisiin tehostamalla kunnallisen nuorisotyön ja ammatillisen toisen asteen oppilaitoksen välistä monialaista yhteistyötä.
Opinnäytetyö nostaa esille, miten paikallistasolla monialaisen yhteistyön käynnistäminen edellyttää tiettyjä perusasioita niin siinä mukana olevilta organisaatioilta kuin myös yksittäisiltä työntekijöiltäkin. Sekä organisaatio- että työntekijätasoa koskevat asiat ja tekijät on tiivistetty neljäksi yhteiseksi avaintekijäksi. Nämä avaintekijät ovat: rohkeus, asenne, tietoisuus ja tuki. Avaintekijät on opinnäytetyön tuloksissa nähty perusedellytyksiksi ja vaatimuksiksi, jotta toimintaa voidaan lähteä täysipainoisesti kehittämään ja toteuttamaan.
Opinnäytetyö nostaa myös esille, miten kunnallisen nuorisotyön, ammatillisten toisen asteen oppilaitosten sekä työhallinnon välistä monialaista vuoropuhelua on entisestään tehostettava, jotta pystytään rakentamaan sellainen yhteiskunnallisesti kannattava, mutta samalla nuorten koulutushalukkuutta paremmin ruokkiva ja edistävä järjestelmä, joka olisi erityisesti ilman ammatillista perustutkintoa oleville nuorille joustavampi ja tavoitteellisempi. Opinnäytetyön tuloksina todetaan, että nykyiset palvelut tulee sovittaa entistä paremmin yhteen ja niiden tulee myös johtaa johonkin. Jos tekeminen ei johda mihinkään, tulee tekemisestä ja yrittämisestä myös nuorelle merkityksetöntä.