”Ehkä mä en ookkaan ihan surkee" : Osallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistaminen starttipajoilla toiminnallisin kulttuurisin ja digitaalisin keinoin
Kivi, Saija; Leponiemi, Jenni (2016)
Kivi, Saija
Leponiemi, Jenni
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605107019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605107019
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen kehittämistehtävä. Tavoitteena on kehittää menetelmämalli, joka vahvistaa starttipajanuorten yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemuksia. Menetelmämallin tarkoituksena on antaa starttipajaohjaajille työkaluja, joiden avulla on mahdollista lisätä pajoille monipuolista yhteistoimintaa sekä yhdessä tekemistä. Menetelmämallin harjoitusten avulla nuoret pohtivat miten he näkevät ja kokevat yhteisöllisyyden ja osallisuuden merkityksen päivittäisessä pajatoiminnassa. Työn tarkoituksena on myös luoda tilanteita, joissa nuorille annetaan mahdollisuuksia omien vahvuuksiensa tunnistamiseen ja itsensä kokemiseen tärkeänä osana yhteisöä.
Kehittämistyön tilaajana on Varsinais – Suomen työpajaverkosto. Verkosto on kiinnostunut kehittämään ja samalla markkinoimaan alueella toimivaa starttipajatoimintaa. Kehittämistyöhön osallistui viisi starttipajaa Varsinais-Suomen alueella.
Menetelmämalli sisältää ehdotuksia toiminnan sisältöön sekä keinoja yhteisöllisyyden ja osallisuuden vahvistamiseen starttipajoilla. Menetelmämallin työvälineinä näyttäytyvät toiminnalliset, kulttuuriset ja digitaaliset menetelmät. Mallia ohjaa kautta linjan työpajapedagogiikka, sosiaalinen vahvistaminen ja yhteistoiminnallinen oppiminen. Menetelmämallin vahvuutena on muunneltavuus erilaisten ryhmien ja ohjaajien tarpeisiin soveltuvaksi.
Kehittämistyön lähtökohtia kartoitettiin kvalitatiivisin eli laadullisin tutkimusmenetelmin. Ennen kehittämistyön aloittamista laadittiin webropol- kyselyt mukana olevien pajojen nuorille sekä ohjaajille. Kyselyiden vastaukset toimivat menetelmämallin pohjana selvittäen nuorten kokemuksia ohjauksen saamisesta, kuulluksi tulemisesta sekä vaikuttamisen kokemuksista. Kyselyillä selvitettiin myös pajojen aikatauluja, työtapoja ja resursseja tavoitteena kehittää mallista pajojen arkeen istuva.
Valmista menetelmämallia testattiin pajoilla viiden viikon ajan. Kokeilujakson kautta syntyneistä oivalluksista ja palautteista voi päätellä menetelmämallilla olevan kysyntää nuorisotyön kentillä.
Kehittämistyön tilaajana on Varsinais – Suomen työpajaverkosto. Verkosto on kiinnostunut kehittämään ja samalla markkinoimaan alueella toimivaa starttipajatoimintaa. Kehittämistyöhön osallistui viisi starttipajaa Varsinais-Suomen alueella.
Menetelmämalli sisältää ehdotuksia toiminnan sisältöön sekä keinoja yhteisöllisyyden ja osallisuuden vahvistamiseen starttipajoilla. Menetelmämallin työvälineinä näyttäytyvät toiminnalliset, kulttuuriset ja digitaaliset menetelmät. Mallia ohjaa kautta linjan työpajapedagogiikka, sosiaalinen vahvistaminen ja yhteistoiminnallinen oppiminen. Menetelmämallin vahvuutena on muunneltavuus erilaisten ryhmien ja ohjaajien tarpeisiin soveltuvaksi.
Kehittämistyön lähtökohtia kartoitettiin kvalitatiivisin eli laadullisin tutkimusmenetelmin. Ennen kehittämistyön aloittamista laadittiin webropol- kyselyt mukana olevien pajojen nuorille sekä ohjaajille. Kyselyiden vastaukset toimivat menetelmämallin pohjana selvittäen nuorten kokemuksia ohjauksen saamisesta, kuulluksi tulemisesta sekä vaikuttamisen kokemuksista. Kyselyillä selvitettiin myös pajojen aikatauluja, työtapoja ja resursseja tavoitteena kehittää mallista pajojen arkeen istuva.
Valmista menetelmämallia testattiin pajoilla viiden viikon ajan. Kokeilujakson kautta syntyneistä oivalluksista ja palautteista voi päätellä menetelmämallilla olevan kysyntää nuorisotyön kentillä.