Oikeassa paikassa oikeaan aikaan : Nuorten aikuisten osaamisohjelman hakevan toiminnan realistinen arviointi
Kallio, Maria (2016)
Kallio, Maria
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605107026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605107026
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida vuosina 2013–2016 Suomessa osana nuorisotakuuta toteutetun nuorten aikuisten osaamisohjelman hakevaa toimintaa onnistumisten näkökulmasta. Nuorten aikuisten osaamisohjelman (NAO) tarkoituksena oli löytää ja saattaa koulutuksen piiriin toiminta-aikanaan 16 000 vailla peruskoulun jälkeistä tutkintoa olevaa 20–29–vuotiasta ja samalla vähentää nuorisotyöttömyyttä. Kohderyhmän koulutukseen hakeutumiseen vaikuttavat usein aikaisemmat koulutusten keskeyttämiset ja mahdolliset epäonnistuneet koulukokemukset.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä toimenpiteillä koulutukseen hakeutumisessa on merkitystä onnistuneen lopputuloksen eli hakijan kannalta järkevän ja oikea-aikaisen opiskelupaikan ja tutkinnon hankkimisessa. Hakevan toiminnan arvioinnin kriteerejä olivat tiedon löytäminen koulutuksista, oikean ohjaushenkilön tai nuoria aikuisia palvelevan verkoston löytäminen ja apu sekä ohjauksen motivoivuus ja vaikuttavuus. Työ rakentuu realistisen evaluaation malliin ja sisältää laajan ohjelmateorian sekä monimenetelmäisen arviointitutkimuksen. Menetelminä on käytetty opetus- ja kulttuuriministeriön keräämien raporttien analysointia, NAO-toimijoille järjestetyn 8-kenttäisen SWOT- työpajan tulosten analysointia sekä NAO:ssa jo opiskelemassa olevien Webropol-kyselyä.
Työn keskeisiä kysymyksiä olivat, millä toimenpiteillä koulutukseen hakeutumisessa on merkitystä haki-jan kannalta järkevän vaihtoehdon löytämiseksi ja mitä voimme oppia nuorten aikuisten osaamisohjelmasta, jotta riittävästi koulutusta suuntautuisi tulevaisuudessakin niille, joilla ei vielä ole perusasteen jälkeistä tutkintoa. Tulosten avulla voidaan mallintaa hakevaa toimintaa, nuoria aikuisia palvelevaa verkostoyhteistyötä, ohjausosaamista ja sen kehittämistä sekä tutkinnon suorittamisen ja opintojen henkilökohtaistamista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä toimenpiteillä koulutukseen hakeutumisessa on merkitystä onnistuneen lopputuloksen eli hakijan kannalta järkevän ja oikea-aikaisen opiskelupaikan ja tutkinnon hankkimisessa. Hakevan toiminnan arvioinnin kriteerejä olivat tiedon löytäminen koulutuksista, oikean ohjaushenkilön tai nuoria aikuisia palvelevan verkoston löytäminen ja apu sekä ohjauksen motivoivuus ja vaikuttavuus. Työ rakentuu realistisen evaluaation malliin ja sisältää laajan ohjelmateorian sekä monimenetelmäisen arviointitutkimuksen. Menetelminä on käytetty opetus- ja kulttuuriministeriön keräämien raporttien analysointia, NAO-toimijoille järjestetyn 8-kenttäisen SWOT- työpajan tulosten analysointia sekä NAO:ssa jo opiskelemassa olevien Webropol-kyselyä.
Työn keskeisiä kysymyksiä olivat, millä toimenpiteillä koulutukseen hakeutumisessa on merkitystä haki-jan kannalta järkevän vaihtoehdon löytämiseksi ja mitä voimme oppia nuorten aikuisten osaamisohjelmasta, jotta riittävästi koulutusta suuntautuisi tulevaisuudessakin niille, joilla ei vielä ole perusasteen jälkeistä tutkintoa. Tulosten avulla voidaan mallintaa hakevaa toimintaa, nuoria aikuisia palvelevaa verkostoyhteistyötä, ohjausosaamista ja sen kehittämistä sekä tutkinnon suorittamisen ja opintojen henkilökohtaistamista.