Voimaannuttavia tarinoita tytöiltä tytöille
Paulanto, Natalie (2016)
Paulanto, Natalie
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127582
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimii Espoon Tyttöjen Talo. Espoon Tyttöjen Talo on osa Kalliolan Nuorten ry toimintaa ja se on myös osana Tyttöjen Talojen kontekstia. Tyttöjen Talo on rekisteröity tuotemerkki ® ja jokaisella Talolla tehdään sukupuolisensitiivistä tyttötyötä. Kaikki tytöt otetaan vastaan juuri sellaisena kuin he ovat. Espoon Tyttöjen Talo avasi ovensa Leppävaarassa vuonna 2014.
Espoon Tyttöjen Talo toivoi opusta, johon olisi koottu erilaisia tarinoita tytöistä. Tytöistä, joilla on eritaustat ja kokemukset. Opuksen tarkoitus ei ollut yleistää espoolaisen tytön kuvaa, vaan osoittaa tyttöyden moninaisuuden yleisyyttä nykypäivänä.
Opuksen aloittamiseen tarvittiin tyttöjä haastatteluun, eli ensimmäinen askeleeni oli etsiä mahdolliset haastateltavat käsiini ja haastatella heidät. Sain haastatelluksi kuusi tyttöä, jotka ovat jollain tavalla kytköksissä Espoon Tyttöjen Taloon tai he asuvat Espoossa. Haastateltavien keski-ikä oli 20 vuotta, joista puolet heistä oli maahanmuuttajataustaisia ja puolet kantasuomalaisia. Jokaisella oli oma ainutlaatuinen tarina kerrottavanaan. Haastattelut toteutin teemahaastattelun menetelmin. Minulla ei ollut käytössä haastattelurunkoa, sillä halusin, että haastattelijat kertovat minulle valitsemastaan aiheesta sen verran, kun haluavat.
Minulla oli tiedossa ennen haastattelua aihepiiri, josta haastattelu käydään, mutta minulla oli muutama kysymys varalla, jos haastattelija ei tiedä mistä jatkaa. Halusin luoda haastattelijalle luottamuksellisen ilmapiirin, sillä aiheet olivat herkkiä ja erittäin henkilökohtaisia, joten koin, ettei neutraali haastattelijan rooli olisi kaikista optimaalisin. Haastattelin heitä omana itsenäni, jotta saisin heihin luottamuksen luotua lyhyessä ajassa. Aiheiden kanssa piti olla varovainen ja hienotunteinen. Halusin, että haastattelutilanne olisi haastattelijoille voimaannuttava ja tarinoiden lukeminen voimannuttaa lukijoita. Kyseessä olisi molemmin puoleinen voimaantuminen.
Äänitin haastattelut ja litteroin ne. Kirjoitin haastattelut puhtaiksi tarinamuotoon, niin ettei niistä voi tunnistaa haastateltavia ja ne ovat selkeitä kokonaisuuksia, missä on alku ja loppu. Huomasin, että haastatteluissa oli samankaltaisia teemoja, joten lähdin teemoittelemaan haastatteluita ja löytämään yhtäläisyyksiä niiden väliltä. Käytin rohkeasti omaa tulkintaa, sillä tarinoita nähdä hyvin eri tavoin. Tulkitsin tarinat selviytymistarinoiksi.
Huomasin opuksen tarpeiden muuttuneen haastattelujen jälkeen. Onko minulla tarvetta osoittaa moninaisuutta ja erilaisuutta? Tunsin, että opinnäytetyöni tarvitsi uuden näkökulman, mikä on universaali ja opukseen voisi samalla samaistua kaikki tytöt.
Kun puhun Neitoperhosesta tässä opinnäytetyössä, en tarkoita konkreettisesti perhosta, vaan Neitoperhonen on opus, jonka olen tehnyt Espoon Tyttöjen Talon käyttöön, joka on osa opinnäytetyötäni. Neitoperhoseen on koottu haastattelujen pohjalta tarinoita ja kysymyksiä. Opukseen on myös lisätty erilaisia tehtäviä, joita on mahdollista tehdä itsenäisesti, vaikka kotona, avoimissa illoissa Espoon Tyttöjen Talolla tai tehtäviä voi hyödyntää erilaisissa vuorovaikutteisissa tyttöryhmissä tai yksilötapaamisissa. Opuksen tarkoitus on tutkistella minuutta ja löytää voimavaroja tarinoiden ja tehtävien avulla.
Selviytymistarinat ovat opuksen pääosassa, mutta opukseen on lisätty kysymyksiä ja tehtäviä, joiden idea on sytyttää lukijassa voimaantumista ja löytämään uusia puolia ja käsittelemään vaikeita tunteita.
Espoon Tyttöjen Talo toivoi opusta, johon olisi koottu erilaisia tarinoita tytöistä. Tytöistä, joilla on eritaustat ja kokemukset. Opuksen tarkoitus ei ollut yleistää espoolaisen tytön kuvaa, vaan osoittaa tyttöyden moninaisuuden yleisyyttä nykypäivänä.
Opuksen aloittamiseen tarvittiin tyttöjä haastatteluun, eli ensimmäinen askeleeni oli etsiä mahdolliset haastateltavat käsiini ja haastatella heidät. Sain haastatelluksi kuusi tyttöä, jotka ovat jollain tavalla kytköksissä Espoon Tyttöjen Taloon tai he asuvat Espoossa. Haastateltavien keski-ikä oli 20 vuotta, joista puolet heistä oli maahanmuuttajataustaisia ja puolet kantasuomalaisia. Jokaisella oli oma ainutlaatuinen tarina kerrottavanaan. Haastattelut toteutin teemahaastattelun menetelmin. Minulla ei ollut käytössä haastattelurunkoa, sillä halusin, että haastattelijat kertovat minulle valitsemastaan aiheesta sen verran, kun haluavat.
Minulla oli tiedossa ennen haastattelua aihepiiri, josta haastattelu käydään, mutta minulla oli muutama kysymys varalla, jos haastattelija ei tiedä mistä jatkaa. Halusin luoda haastattelijalle luottamuksellisen ilmapiirin, sillä aiheet olivat herkkiä ja erittäin henkilökohtaisia, joten koin, ettei neutraali haastattelijan rooli olisi kaikista optimaalisin. Haastattelin heitä omana itsenäni, jotta saisin heihin luottamuksen luotua lyhyessä ajassa. Aiheiden kanssa piti olla varovainen ja hienotunteinen. Halusin, että haastattelutilanne olisi haastattelijoille voimaannuttava ja tarinoiden lukeminen voimannuttaa lukijoita. Kyseessä olisi molemmin puoleinen voimaantuminen.
Äänitin haastattelut ja litteroin ne. Kirjoitin haastattelut puhtaiksi tarinamuotoon, niin ettei niistä voi tunnistaa haastateltavia ja ne ovat selkeitä kokonaisuuksia, missä on alku ja loppu. Huomasin, että haastatteluissa oli samankaltaisia teemoja, joten lähdin teemoittelemaan haastatteluita ja löytämään yhtäläisyyksiä niiden väliltä. Käytin rohkeasti omaa tulkintaa, sillä tarinoita nähdä hyvin eri tavoin. Tulkitsin tarinat selviytymistarinoiksi.
Huomasin opuksen tarpeiden muuttuneen haastattelujen jälkeen. Onko minulla tarvetta osoittaa moninaisuutta ja erilaisuutta? Tunsin, että opinnäytetyöni tarvitsi uuden näkökulman, mikä on universaali ja opukseen voisi samalla samaistua kaikki tytöt.
Kun puhun Neitoperhosesta tässä opinnäytetyössä, en tarkoita konkreettisesti perhosta, vaan Neitoperhonen on opus, jonka olen tehnyt Espoon Tyttöjen Talon käyttöön, joka on osa opinnäytetyötäni. Neitoperhoseen on koottu haastattelujen pohjalta tarinoita ja kysymyksiä. Opukseen on myös lisätty erilaisia tehtäviä, joita on mahdollista tehdä itsenäisesti, vaikka kotona, avoimissa illoissa Espoon Tyttöjen Talolla tai tehtäviä voi hyödyntää erilaisissa vuorovaikutteisissa tyttöryhmissä tai yksilötapaamisissa. Opuksen tarkoitus on tutkistella minuutta ja löytää voimavaroja tarinoiden ja tehtävien avulla.
Selviytymistarinat ovat opuksen pääosassa, mutta opukseen on lisätty kysymyksiä ja tehtäviä, joiden idea on sytyttää lukijassa voimaantumista ja löytämään uusia puolia ja käsittelemään vaikeita tunteita.