Kuurosokean asiakkaan apuvälineet kommunikaation ja tulkkauksen aikana : Kuvallinen artikkeli
Kärpänoja, Janica (2016)
Kärpänoja, Janica
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137678
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia apuvälineitä kuurosokealla asiakkaalla on käytössään tulkkaustilanteissa ja millaisia apuvälineitä tulkki saattaa työssään kohdata. Lisäksi työssä on selvitetty kohokarttojen ja pienoismallien roolia tulkkaustilanteissa ja sitä, miten niitä voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää. Opinnäytetyön tilaajana toimi Suomen Kuurosokeat ry ja työelämäohjaajana
Suomen Kuurosokeat ry:n kommunikaatiopäällikkö KT Riitta Lahtinen. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja haastattelua. Haastatteluihin osallistua yhteensä seitsemän henkilöä, joista neljä oli kuulonäkövammaisia ja kolme näkövammaisia henkilöitä. Tutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus.
Työ on toteutettu kuvallisena artikkelina, joka on nähtävissä työn lopusta liitteistä. Artikkeliin on kerätty havainnoinnin ja haastattelun pohjalta apuvälineitä, joita kuurosokealla asiakkaalla on käytössään tulkkaustilanteessa, joko tukemaan tulkkauksen eri osa-alueita tai mahdollistamaan yhden tai useamman osa-alueen. Tulkkauksen osa-alueiksi on määritelty tulkkaus/kommunikointi, opastus ja kuvailu. Jokaisen tekstiselitteen alta löytyy kuva mainitusta apuvälineestä. Joistakin apuvälineistä on useita kuvia, ja jotkin kuvat sisältävät useita samantyyppisiä apuvälineitä.
Apuväline tarkoittaa tässä työssä esinettä, joka tukee, mahdollistaa tai ylläpitää asiakkaan itsenäisyyttä ja osallistumista silloin, kun asiakkaan kunto on vamman tai sairauden takia heikentynyt. Opinnäytetyö ei tutki tulkin, avustajan tai opaskoiran roolia kuurosokean toimintaa tukevina tai mahdollistavina tekijöinä.
Opinnäytetyötä voivat hyödyntää niin kuurosokeiden kanssa työskentelevät tulkit kuin muutkin kuurosokeusalalla työskentelevät henkilöt sekä tulkkausalan opiskelijat. Opinnäytetyötä tehdessä kävi ilmi, että asiakkailla on tarve käyttää apuvälineitään myös tulkkauksen aikana useista eri syistä ja siksi viittomakielentulkin olisi hyvä tietää niiden käytöstä. Haastateltavat ovat vastanneet, että ainakin tilan antaminen välineen käytölle olisi suotavaa silloinkin, kun se ei ole välttämätöntä mutta asiakas haluaa näin tehdä. Tämä tukee asiakkaan itsenäisyyttä ja itsemääräämisoikeutta ja lisää parhaimmillaan asiakastyytyväisyyttä.
Suomen Kuurosokeat ry:n kommunikaatiopäällikkö KT Riitta Lahtinen. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja haastattelua. Haastatteluihin osallistua yhteensä seitsemän henkilöä, joista neljä oli kuulonäkövammaisia ja kolme näkövammaisia henkilöitä. Tutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus.
Työ on toteutettu kuvallisena artikkelina, joka on nähtävissä työn lopusta liitteistä. Artikkeliin on kerätty havainnoinnin ja haastattelun pohjalta apuvälineitä, joita kuurosokealla asiakkaalla on käytössään tulkkaustilanteessa, joko tukemaan tulkkauksen eri osa-alueita tai mahdollistamaan yhden tai useamman osa-alueen. Tulkkauksen osa-alueiksi on määritelty tulkkaus/kommunikointi, opastus ja kuvailu. Jokaisen tekstiselitteen alta löytyy kuva mainitusta apuvälineestä. Joistakin apuvälineistä on useita kuvia, ja jotkin kuvat sisältävät useita samantyyppisiä apuvälineitä.
Apuväline tarkoittaa tässä työssä esinettä, joka tukee, mahdollistaa tai ylläpitää asiakkaan itsenäisyyttä ja osallistumista silloin, kun asiakkaan kunto on vamman tai sairauden takia heikentynyt. Opinnäytetyö ei tutki tulkin, avustajan tai opaskoiran roolia kuurosokean toimintaa tukevina tai mahdollistavina tekijöinä.
Opinnäytetyötä voivat hyödyntää niin kuurosokeiden kanssa työskentelevät tulkit kuin muutkin kuurosokeusalalla työskentelevät henkilöt sekä tulkkausalan opiskelijat. Opinnäytetyötä tehdessä kävi ilmi, että asiakkailla on tarve käyttää apuvälineitään myös tulkkauksen aikana useista eri syistä ja siksi viittomakielentulkin olisi hyvä tietää niiden käytöstä. Haastateltavat ovat vastanneet, että ainakin tilan antaminen välineen käytölle olisi suotavaa silloinkin, kun se ei ole välttämätöntä mutta asiakas haluaa näin tehdä. Tämä tukee asiakkaan itsenäisyyttä ja itsemääräämisoikeutta ja lisää parhaimmillaan asiakastyytyväisyyttä.