Kuinka valmistautua harjoitteluun? : Opas opiskelijoille työssä oppimista varten
Punkka, Tytti (2016)
Punkka, Tytti
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605167923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605167923
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on työelämälähtöinen, toiminnallinen opinnäytetyö, ja siihen kuuluu kaksi osiota: toiminallinen osio eli produkti ja teoreettisen viitekehyksen sisältämä raportti, joka avaa produktiin nostettuja aihealueita. Produkti on opas ja se on suunnattu opiskelijoille, jotka hakeutuvat harjoitteluun Tampereen kaupungin Nuorisopalveluille, joka on työn tilaaja.
Lähtökohtana opinnäytetyölleni oli sekä henkilökohtainen että kollegoideni tarve saada kirjallista tukea opiskelijan työpaikkaohjaajana toimimiselle. Tampereen kaupungin Nuorisopalveluilla on lukuvuoden 2015-2016 aikana ollut noin 40 opiskelijaa ja työharjoittelijaa eri toimipisteissä. Se on noin puolet organisaatiomme työntekijämäärästä.
Produktin tavoite on selventää opiskelijoille mihin ovat hakemassa, millaisia valmiuksia heiltä Nuorisopalveluilla odotetaan, ja miten he voivat itse edesauttaa omaa oppimistaan ja kasvamistaan ammattilaiseksi. Tavoitteena on myös auttaa opiskelijaa työelämätaitojen kehittämisessä haastattelun ja oman toiminnan, sekä oman ammatillisuuden pohtimisen kautta. Produkti on tarkoituksellisesti tiivis ja tulevaisuutta ajatellen sisällöllisesti helposti muokattavissa, sillä työ kentällä muuttuu jatkuvasti.
Raporttiosuudessa avataan oppaaseen nostettuja asioita teorian pohjalta. Jotta työpaikkaohjaaja pystyy tukemaan opiskelijaa parhaalla mahdollisella tavalla, on hänellä oltava tietoperusta, johon linkittää oma toimintansa. Raportissa esiin nostettujen avainasioiden myötä työpaikkaohjaajalla on tietoperusta oman työnsä tueksi.
Kehittämistyön menetelmistä tärkein oli keskustelut työyhteisön jäsenten sekä harjoittelussa olevien opiskelijoiden kanssa. Keskustelujen pohjalta laadin rungon opiskelijoille suunnattua opasta varten. Sisältöä kävin läpi kollegoiden kanssa ja muokkasin sen sellaiseksi, että se on käyttökelpoinen kaikissa työympäristöissämme.
Lähtökohtana opinnäytetyölleni oli sekä henkilökohtainen että kollegoideni tarve saada kirjallista tukea opiskelijan työpaikkaohjaajana toimimiselle. Tampereen kaupungin Nuorisopalveluilla on lukuvuoden 2015-2016 aikana ollut noin 40 opiskelijaa ja työharjoittelijaa eri toimipisteissä. Se on noin puolet organisaatiomme työntekijämäärästä.
Produktin tavoite on selventää opiskelijoille mihin ovat hakemassa, millaisia valmiuksia heiltä Nuorisopalveluilla odotetaan, ja miten he voivat itse edesauttaa omaa oppimistaan ja kasvamistaan ammattilaiseksi. Tavoitteena on myös auttaa opiskelijaa työelämätaitojen kehittämisessä haastattelun ja oman toiminnan, sekä oman ammatillisuuden pohtimisen kautta. Produkti on tarkoituksellisesti tiivis ja tulevaisuutta ajatellen sisällöllisesti helposti muokattavissa, sillä työ kentällä muuttuu jatkuvasti.
Raporttiosuudessa avataan oppaaseen nostettuja asioita teorian pohjalta. Jotta työpaikkaohjaaja pystyy tukemaan opiskelijaa parhaalla mahdollisella tavalla, on hänellä oltava tietoperusta, johon linkittää oma toimintansa. Raportissa esiin nostettujen avainasioiden myötä työpaikkaohjaajalla on tietoperusta oman työnsä tueksi.
Kehittämistyön menetelmistä tärkein oli keskustelut työyhteisön jäsenten sekä harjoittelussa olevien opiskelijoiden kanssa. Keskustelujen pohjalta laadin rungon opiskelijoille suunnattua opasta varten. Sisältöä kävin läpi kollegoiden kanssa ja muokkasin sen sellaiseksi, että se on käyttökelpoinen kaikissa työympäristöissämme.