Käyttäjäkeskeinen näkökulma CIMO:n nuorisoyksikön toiminnan kehittämisessä
Uusilehto, Mauri (2016)
Uusilehto, Mauri
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168134
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää CIMO:n nuorisoyksikön keskeisten palvelujen laatu ja kehittämistarve asiakasnäkökulman perusteella. Opinnäytetyössä on selvitetty miksi asiakkaat käyttävät CIMO:n nuorisoyksikön palveluita ja mitä lisäarvoa ne tuottavat nuorisoyksikön asiakkaille? Työn avulla on lisäksi kerätty kokemuksia osallistavan suunnittelun menetelmistä palvelujen ja viestinnän kehittämisessä.
Opinnäytetyöhön liittyvää empiiristä aineistoa kerättiin strukturoidulla Webropol -kyselyllä sekä teemaryhmä- ja sähköpostihaastattelulla. Kerätyn tietoaineiston perusteella tuotettiin markkinointiviestejä ja aineistoa Erasmus+ nuorisotoimen viestinnän ja markkinoinnin käyttöön sekä määriteltiin asiakaspalveluun liittyvät kehityskohteet ja tehtiin toimenpide-esityksiä CIMO:n ja sen nuorisoyksikön palve-lujen kehittämiseksi.
Opinnäytetyöllä ei ole haettu nuorisoalalle käytettäviä yleistettävyyksiä, vaan tavoitteena on ollut parantaa erityisesti CIMO:n nuorisoyksikön asiakaspalvelua ja markkinointiviestintää. Nuorisoalan ja kansainvälisen nuorisotyön kannalta merkittävin tieto liittyy asiakaspalveluprosessin ymmärtämiseen, osallistavien menetelmien käytettävyyteen ja tunnistavuuteen palvelujen kehittämisessä sekä EU:n nuoriso-ohjelmien vertaiskäyttökokemuksiin.
Kerätyn aineiston perusteella CIMO:n nuorisoyksikön tarjoamiin palveluihin oltiin varsin tyytyväisiä, joskin selkeitä kehittämisalueitakin löytyi. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat olivat kansainvälisiin koulutuksiin ja yksikön henkilökunnan tarjoamaan asiakaspalveluun, oli kyse sitten hankeneuvonnasta, koulutus- tai tiedotustilaisuuksista, hankesopimuksiin tai raportointiin liittyvistä asioista tai ylipäätään asiakkaiden saamiin vastauksiin heidän lähestyessään nuorisoyksikköä. Selkein kehittämisalue asia-kaspalautteen perusteella liittyy nuorisoyksikön viestintään, erityisesti verkkopalveluihin ja niiden kehittämiseen, varsinkin koska CIMO:n verkkosivut olivat kyselytutkimuksen perusteella koulutus- tai tiedotustilaisuuksien ohella tärkein EU:n nuoriso-ohjelmia koskeva tiedonlähde.
Kyselytutkimuksen perusteella merkittävin syy hakea tukea EU:n nuoriso-ohjelmista on ollut lisäresurssien tavoittelu omaa toimintaa varten. Vastaajat ja heidän nuorensa ovat halunneet tavata ulkolaisia nuoria, ja tässä on nähty sekä hyvä toimintamuoto että mainio tapa sitouttaa nuoria omaan toimintaan. Vastausten perusteella voi todeta, että kansainväliset hankkeet ja kansainvälinen nuorisotyö ovat löytäneet paikkansa hyvänä toimintamuotona ja työkaluna ja hankkeet tuovat selkeästi lisäarvoa nuorisoalan perustoimintaan. Vaikka tyypillinen CIMO:n nuorisoyksikön asiakas hakeekin nuorisohankkeiden avulla ensisijaisesti lisäresursseja toimintaansa, liittyvät hankkeiden kestävimmät tulokset ja lisäarvo johonkin aivan muuhun: hankkeista on saatu tuloksena ikimuistoisia kansainvälisiä kokemuksia, kasvutarinoita, uusia ystäviä, kielitaitoa ja suvaitsevaisuutta erilaisuutta kohtaan.
Opinnäytetyöhön liittyvää empiiristä aineistoa kerättiin strukturoidulla Webropol -kyselyllä sekä teemaryhmä- ja sähköpostihaastattelulla. Kerätyn tietoaineiston perusteella tuotettiin markkinointiviestejä ja aineistoa Erasmus+ nuorisotoimen viestinnän ja markkinoinnin käyttöön sekä määriteltiin asiakaspalveluun liittyvät kehityskohteet ja tehtiin toimenpide-esityksiä CIMO:n ja sen nuorisoyksikön palve-lujen kehittämiseksi.
Opinnäytetyöllä ei ole haettu nuorisoalalle käytettäviä yleistettävyyksiä, vaan tavoitteena on ollut parantaa erityisesti CIMO:n nuorisoyksikön asiakaspalvelua ja markkinointiviestintää. Nuorisoalan ja kansainvälisen nuorisotyön kannalta merkittävin tieto liittyy asiakaspalveluprosessin ymmärtämiseen, osallistavien menetelmien käytettävyyteen ja tunnistavuuteen palvelujen kehittämisessä sekä EU:n nuoriso-ohjelmien vertaiskäyttökokemuksiin.
Kerätyn aineiston perusteella CIMO:n nuorisoyksikön tarjoamiin palveluihin oltiin varsin tyytyväisiä, joskin selkeitä kehittämisalueitakin löytyi. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat olivat kansainvälisiin koulutuksiin ja yksikön henkilökunnan tarjoamaan asiakaspalveluun, oli kyse sitten hankeneuvonnasta, koulutus- tai tiedotustilaisuuksista, hankesopimuksiin tai raportointiin liittyvistä asioista tai ylipäätään asiakkaiden saamiin vastauksiin heidän lähestyessään nuorisoyksikköä. Selkein kehittämisalue asia-kaspalautteen perusteella liittyy nuorisoyksikön viestintään, erityisesti verkkopalveluihin ja niiden kehittämiseen, varsinkin koska CIMO:n verkkosivut olivat kyselytutkimuksen perusteella koulutus- tai tiedotustilaisuuksien ohella tärkein EU:n nuoriso-ohjelmia koskeva tiedonlähde.
Kyselytutkimuksen perusteella merkittävin syy hakea tukea EU:n nuoriso-ohjelmista on ollut lisäresurssien tavoittelu omaa toimintaa varten. Vastaajat ja heidän nuorensa ovat halunneet tavata ulkolaisia nuoria, ja tässä on nähty sekä hyvä toimintamuoto että mainio tapa sitouttaa nuoria omaan toimintaan. Vastausten perusteella voi todeta, että kansainväliset hankkeet ja kansainvälinen nuorisotyö ovat löytäneet paikkansa hyvänä toimintamuotona ja työkaluna ja hankkeet tuovat selkeästi lisäarvoa nuorisoalan perustoimintaan. Vaikka tyypillinen CIMO:n nuorisoyksikön asiakas hakeekin nuorisohankkeiden avulla ensisijaisesti lisäresursseja toimintaansa, liittyvät hankkeiden kestävimmät tulokset ja lisäarvo johonkin aivan muuhun: hankkeista on saatu tuloksena ikimuistoisia kansainvälisiä kokemuksia, kasvutarinoita, uusia ystäviä, kielitaitoa ja suvaitsevaisuutta erilaisuutta kohtaan.