Markkinoinnin johtamisen työkaluja pienelle yhdistykselle : Case Teekkarikuoro
Matikainen, Emmi (2016)
Matikainen, Emmi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612069
Tiivistelmä
Suomi tunnetaan kuorojen maana, jossa toimii arvioiden mukaan noin 3000 kuoroa ja pelkästään Pirkanmaalla aktiivisesti yli 250 kuoroa. Suurin osa kuoroista toimii harrastuspohjaisesti ja vaikka kuoro ei tavoittelisi toiminnallaan voittoa, on tuottavuudella ja markkinoinnilla tärkeä osuus kuoron toiminnan jatkuvuuden ja kehittämisen kannalta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää pienen yhdistyksen markkinointia luomalla erilaisia markkinoinnin työkaluja sen käyttöön. Pienillä yhdistyksillä ja harrastusorganisaatioilla on käytössään rahallisia ja henkilöresursseja usein hyvin rajoitetusti. Suunnitelmallisuuden ja työskentelyä nopeuttavien työkalujen avulla yhdistys voi tehostaa nykyisiä markkinointitoimenpiteitään, jolloin etenkin henkilöresursseja säästyy.
Opinnäytetyön tilaaja on tamperelainen Teekkarikuoro (Tampereen Akateemiset Laulajat ry). Teekkarikuoro on noin 50-henkinen sekakuoro, jonka laulajat ovat pääasiassa Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) opiskelijoita, mutta joukossa on myös jo valmistuneita sekä muiden alojen opiskelijoita. Vuonna 2015 Teekkarikuoro juhli 30-vuotisjuhlavuottaan ja työstää tällä hetkellä toista levyään, joka julkaistaan ensi marraskuun lopussa.
Pohjana kehittämistyölle toimi kirjoittajan omat kokemukset kuoron toiminnassa mukana olemisesta ja markkinoinnin hoitamisesta sekä keskustelut muiden kuorolaisten kanssa. Opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi markkinointisuunnitelma kehittämisehdotuksineen, ohjeistus markkinointiviestintään sekä muita markkinoinnin työkaluja Teekkarikuoron käyttöön.
Työ ei varsinaisesti tarjoa uutta ammattialan kannalta merkittävää tietoa, sillä pääpaino on ollut nimenomaan jo olemassa olevan tiedon paketoimisessa kehitettävän organisaation eli Teekkarikuoron jäsenten kannalta ymmärrettävimpään muotoon. Työkalut ja ohjeet on kohdistettu hyvin vahvasti juuri Teekkarikorolle, jotta ne palvelisivat tilaajaa mahdollisimman hyvin. Näitä voivat kuitenkin varmasti soveltaen hyödyntää muutkin pienten resurssien kanssa kamppailevat harrastajaryhmät ja yhdistykset, jotka haluavat kehittää omaa markkinointiaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää pienen yhdistyksen markkinointia luomalla erilaisia markkinoinnin työkaluja sen käyttöön. Pienillä yhdistyksillä ja harrastusorganisaatioilla on käytössään rahallisia ja henkilöresursseja usein hyvin rajoitetusti. Suunnitelmallisuuden ja työskentelyä nopeuttavien työkalujen avulla yhdistys voi tehostaa nykyisiä markkinointitoimenpiteitään, jolloin etenkin henkilöresursseja säästyy.
Opinnäytetyön tilaaja on tamperelainen Teekkarikuoro (Tampereen Akateemiset Laulajat ry). Teekkarikuoro on noin 50-henkinen sekakuoro, jonka laulajat ovat pääasiassa Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) opiskelijoita, mutta joukossa on myös jo valmistuneita sekä muiden alojen opiskelijoita. Vuonna 2015 Teekkarikuoro juhli 30-vuotisjuhlavuottaan ja työstää tällä hetkellä toista levyään, joka julkaistaan ensi marraskuun lopussa.
Pohjana kehittämistyölle toimi kirjoittajan omat kokemukset kuoron toiminnassa mukana olemisesta ja markkinoinnin hoitamisesta sekä keskustelut muiden kuorolaisten kanssa. Opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi markkinointisuunnitelma kehittämisehdotuksineen, ohjeistus markkinointiviestintään sekä muita markkinoinnin työkaluja Teekkarikuoron käyttöön.
Työ ei varsinaisesti tarjoa uutta ammattialan kannalta merkittävää tietoa, sillä pääpaino on ollut nimenomaan jo olemassa olevan tiedon paketoimisessa kehitettävän organisaation eli Teekkarikuoron jäsenten kannalta ymmärrettävimpään muotoon. Työkalut ja ohjeet on kohdistettu hyvin vahvasti juuri Teekkarikorolle, jotta ne palvelisivat tilaajaa mahdollisimman hyvin. Näitä voivat kuitenkin varmasti soveltaen hyödyntää muutkin pienten resurssien kanssa kamppailevat harrastajaryhmät ja yhdistykset, jotka haluavat kehittää omaa markkinointiaan.