”Et joku vaan kuuntelee mitä mulle kuuluu" : Neulamäen koulun koulutuksellisen tasa-arvon edistämishankkeen vaikutuksien arviointi
Koskimies, Eveliina (2016)
Koskimies, Eveliina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090914144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090914144
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tilaajana toimii Neulamäen koulu. Koululla oli tarve saada tietoa koulussa toimineen koulutuksellisen tasa-arvon edistämisenhankkeen vaikutuksista. Opinnäytetyöni tuotos on koonti haastatteluista.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kartoittaa, mitä vaikutuksia koulutuksellisen tasa-arvon edistämishankkeella on ollut Neulamäen koulun oppilaiden, huoltajien, opettajien sekä hankkeen yhteistyökumppaneiden näkökulmasta. Tarkoitus oli selvittää, mitä vaikutuksia hankkeella on ollut ja kuinka sen toimintatapoja voidaan ylläpitää koulussa hankkeen päätyttyä. Opinnäytetyöni aineiston keräsin puolistrukturoiduilla haastatteluilla koulun oppilaille, heidän huoltajilleen, koulun opettajille sekä valikoidulle joukolle yhteistyökumppaneita. Aineiston analysointi tapahtui teemoittelun kautta.
Opinnäytetyöni tulosten perusteella hankkeen vaikutukset ovat olleet positiivisia. Hankkeen toiminta on tukenut oppilaiden koulunkäyntiä sekä auttanut heitä sosiaalisten suhteiden muodostamisessa ja tukenut huoltajia heidän kasvatustyössään. Hanke on tuonut opettajille lisää toiminnallisuutta oppitunneille sekä vanhempainiltoihin ja lisännyt koko koulun yhteisöllisyyttä. Yhteistyökumppanit kokivat saaneensa hankkeen kanssa tehdystä yhteistyöstä uusia näkökulmia omaan työhönsä sekä päässeensä laajentamaan verkostojaan kouluihin. Toiminnan kehittämisen kannalta keskeistä ovat hankkeen toimintatapojen juurruttaminen osaksi koulun arkea, sekä mahdollisia tulevia hankkeita ajatellen hanketyöntekijän työnkuvan selkiyttäminen.
Tämän opinnäytetyön tuotos on kohdennettu Neulamäen koulun koulutuksellisen tasa-arvon edistämishankkeelle mutta haastatteluissa käytetyt kysymykset ovat muokattavissa myös muille kouluille. Työssäni saatuja tuloksia voidaan käyttää myös esimerkiksi kaupungin muiden koulujen tasa-arvohankkeiden vaikutusten vertaamiseen keskenään.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kartoittaa, mitä vaikutuksia koulutuksellisen tasa-arvon edistämishankkeella on ollut Neulamäen koulun oppilaiden, huoltajien, opettajien sekä hankkeen yhteistyökumppaneiden näkökulmasta. Tarkoitus oli selvittää, mitä vaikutuksia hankkeella on ollut ja kuinka sen toimintatapoja voidaan ylläpitää koulussa hankkeen päätyttyä. Opinnäytetyöni aineiston keräsin puolistrukturoiduilla haastatteluilla koulun oppilaille, heidän huoltajilleen, koulun opettajille sekä valikoidulle joukolle yhteistyökumppaneita. Aineiston analysointi tapahtui teemoittelun kautta.
Opinnäytetyöni tulosten perusteella hankkeen vaikutukset ovat olleet positiivisia. Hankkeen toiminta on tukenut oppilaiden koulunkäyntiä sekä auttanut heitä sosiaalisten suhteiden muodostamisessa ja tukenut huoltajia heidän kasvatustyössään. Hanke on tuonut opettajille lisää toiminnallisuutta oppitunneille sekä vanhempainiltoihin ja lisännyt koko koulun yhteisöllisyyttä. Yhteistyökumppanit kokivat saaneensa hankkeen kanssa tehdystä yhteistyöstä uusia näkökulmia omaan työhönsä sekä päässeensä laajentamaan verkostojaan kouluihin. Toiminnan kehittämisen kannalta keskeistä ovat hankkeen toimintatapojen juurruttaminen osaksi koulun arkea, sekä mahdollisia tulevia hankkeita ajatellen hanketyöntekijän työnkuvan selkiyttäminen.
Tämän opinnäytetyön tuotos on kohdennettu Neulamäen koulun koulutuksellisen tasa-arvon edistämishankkeelle mutta haastatteluissa käytetyt kysymykset ovat muokattavissa myös muille kouluille. Työssäni saatuja tuloksia voidaan käyttää myös esimerkiksi kaupungin muiden koulujen tasa-arvohankkeiden vaikutusten vertaamiseen keskenään.