Opiskelijakunta HUMAKOn markkinointitutoroinnin kehittäminen : Nuorten koulutusvalintoja tukemassa
Haimi, Tiia (2016)
Haimi, Tiia
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091814373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091814373
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta HUMAKOn markkinointitutorointia ja luoda opas markkinointitutorien toiminnan tueksi. Opinnäytetyön tilaajana toimi opiskelijakunta HUMAKO. Tarve opinnäytetyöhön tuli HUMAKOlta.
Opinnäytetyössä tuodaan esille sitä, että markkinointi ei ole pelkästään sitä että markkinointitutor esittelee koulua erilaisilla oppilaitosvierailuilla. Markkinointitutorointi on oman osaamisen esiin tuomista ja näyttämistä, esiintymiskokemuksen saamista ja työelämään valmistautumista. Markkinointitutoroinnille on kysyntää myös nuorten näkökulmasta, sillä nykypäivänä nuoret joutuvat monien eri koulutusvaihtoehtojen keskelle.
Opinnäytetyötä tehdessä oli kaksi tutkimuskysymystä: 1) Mitä markkinointitutorien tehtäviin kuuluu? ja 2) Millaista tukea markkinointitutorit tarvitsevat? Vastaukset näihin tutkimuskysymyksiin sai haastattelemalla kolmea Humakin henkilökunnan jäsentä ja teettämällä sähköisen kyselyn HUMAKOn markkinointitutoreina toimiville opiskelijoille.
Haastatteluissa korostui markkinointitutorien merkitys Humakille ja nimenomaan se, että tutorit ovat parhaita kertomaan omasta koulutuksestaan, koulustaan ja opiskeluarjesta. Haastatteluista nousi esiin myös muutamia kehityskohteita tutoroinnille, sillä markkinointi siirtyy koko ajan enemmän sosiaaliseen mediaan. Sähköisen kyselyn kautta sai selvitettyä markkinointitutoreiden tuen tarvetta ja sitä, millainen opas olisi hyödyllinen toiminnassa.
Tutkimustulosten, tietoperustan ja opinnäytetyön tekijän omien kokemuksien kautta muotoutui HUMAKOn markkinointitutoroinnista SWOT-analyysi, jossa pohditaan toimintaa markkinointitutorin ja hänet kohtaavan nuoren näkökulmasta. Tutkimustuloksien ja SWOT-analyysin perusteella opinnäytetyössä tuodaan esiin muutamia kehityskohteita markkinointitutorointiin ja koulutuksiin liittyen.
Opinnäytetyö on HUMAKOn ja Humakin markkinoinnin kannalta tärkeä, mutta se on myös yhteiskunnallisesti ajankohtainen. Nuorilla on valittavaan monia eri koulutuspolkuja ja vaihtoehtoja. Nuoret saavat kyllä paljon tietoa vaihtoehdoista, mutta heitä tarvitsee myös tukea heidän valintojensa kanssa.
Opinnäytetyössä tuodaan esille sitä, että markkinointi ei ole pelkästään sitä että markkinointitutor esittelee koulua erilaisilla oppilaitosvierailuilla. Markkinointitutorointi on oman osaamisen esiin tuomista ja näyttämistä, esiintymiskokemuksen saamista ja työelämään valmistautumista. Markkinointitutoroinnille on kysyntää myös nuorten näkökulmasta, sillä nykypäivänä nuoret joutuvat monien eri koulutusvaihtoehtojen keskelle.
Opinnäytetyötä tehdessä oli kaksi tutkimuskysymystä: 1) Mitä markkinointitutorien tehtäviin kuuluu? ja 2) Millaista tukea markkinointitutorit tarvitsevat? Vastaukset näihin tutkimuskysymyksiin sai haastattelemalla kolmea Humakin henkilökunnan jäsentä ja teettämällä sähköisen kyselyn HUMAKOn markkinointitutoreina toimiville opiskelijoille.
Haastatteluissa korostui markkinointitutorien merkitys Humakille ja nimenomaan se, että tutorit ovat parhaita kertomaan omasta koulutuksestaan, koulustaan ja opiskeluarjesta. Haastatteluista nousi esiin myös muutamia kehityskohteita tutoroinnille, sillä markkinointi siirtyy koko ajan enemmän sosiaaliseen mediaan. Sähköisen kyselyn kautta sai selvitettyä markkinointitutoreiden tuen tarvetta ja sitä, millainen opas olisi hyödyllinen toiminnassa.
Tutkimustulosten, tietoperustan ja opinnäytetyön tekijän omien kokemuksien kautta muotoutui HUMAKOn markkinointitutoroinnista SWOT-analyysi, jossa pohditaan toimintaa markkinointitutorin ja hänet kohtaavan nuoren näkökulmasta. Tutkimustuloksien ja SWOT-analyysin perusteella opinnäytetyössä tuodaan esiin muutamia kehityskohteita markkinointitutorointiin ja koulutuksiin liittyen.
Opinnäytetyö on HUMAKOn ja Humakin markkinoinnin kannalta tärkeä, mutta se on myös yhteiskunnallisesti ajankohtainen. Nuorilla on valittavaan monia eri koulutuspolkuja ja vaihtoehtoja. Nuoret saavat kyllä paljon tietoa vaihtoehdoista, mutta heitä tarvitsee myös tukea heidän valintojensa kanssa.