Ammatillinen nuorisotyö - säästökuopasta investointikärkeen : Auran vapaa-aikatoimen lapsi- ja nuorisotyön palvelujen kehittäminen
Vinterbäck, Tero (2016)
Vinterbäck, Tero
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091514323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091514323
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on puheenvuoro nuorisotyön ammatillisuuden tärkeydestä sekä ennaltaehkäisevien palveluiden inhimillisestä ja taloudellisesta merkityksestä – nuorisotyön näkökulmasta. Työn keskiössä ovat lisäksi nuorisotyön kasvatuksellinen ote, kohtaaminen ja osallistaminen sekä laadun arviointi.
Työn tilaaja on Auran vapaa-aikatoimi. Toimintatutkimus Auran lapsi- ja nuorisotyön palvelujen kehittämiseksi on toteutettu asiakkaita, yhteistyökumppaneita ja muita sidosryhmiä osallistavasti. Tietoperustana on käytetty sosiaalipedagogiikan ja kriittisen pedagogiikan kasvatusteorioiden suuntauksia, ennaltaehkäisevän ammatillisen nuorisotyön määritystä sekä palveluiden tuotteistamisen ja -muotoilun teoriaa.
Tilaustyön tavoite oli monitahoinen. Toimeksiantona oli tuottaa laaja selvitystyö Auran vapaaaikatoimen lasten ja nuorten palvelujen nykytilasta ja kehitystarpeista asiakasnäkökulmasta, selvittää Nuorten palvelu- ja ohjausverkon moniammatillisen työryhmän näkemys palveluista, kehitystarpeista ja ratkaisuista paikallisen nuorisotyön todettuihin puutteisiin, edistää aloitettua hankesuunnittelua paikallisten yhdistysten kanssa sekä kerätä ajankohtaisia näkemyksiä kasvatus-, ohjaus ja nuorisotyön asiantuntijoilta ennaltaehkäisevien ammatillisten nuorisotyön palveluiden merkityksistä lasten ja nuorten kasvuun ja vaikutuksesta kuntatalouden kehitykseen. Lisäksi tavoitteena oli tuotteistaa vapaaaikatoimen ammatillinen nuorisotyö, pedagogiikka sekä kohtaamiskulttuuri.
Tavoitteiden saavuttamiseksi käytettiin tutkimusmenetelminä kyselyä, haastattelua ja Tulevaisuusverstasta. Kyselyllä toteutettiin asiakasnäkökulman selvitystyö vastaajaryhmien ollessa lapset ja nuoret, heidän huoltajansa sekä paikalliset yhdistystoimijat ja yksityishenkilöt. Asiantuntijoiden näkemykset kerättiin kirjallisella haastattelulla. Tulevaisuusverstas toteutettiin paikallisella Nuorten palvelu- ja ohjausverkoston työryhmällä. Mallintamisiin käytettiin Service Blueprint -työkalua.
Aineistojen analysoimiseksi käytettiin menetelminä laadullista, kvalitatiivista, sisällönanalyysiä sekä kyselyiden osalta soveltuvin osin määrällistä, kvantitatiivista, sisällönanalyysiä. Kokonaistuloksen, kehitystyön johtopäätöksen muodostamiseksi, käytettiin aineistolähtöistä, induktiivista, päättelyn etenemistapaa tukemalla sitä tieteellisen, abduktiivisen, päättelyn logiikalla teoriaohjaavasti.
Tuotettu kehitysprosessi saavutti asetetut tavoitteet ja edisti Auran vapaa-aikatoimen palveluiden kehitystyötä. Konkreettiset opinnäytetyön tuotokset ovat analyysien pohjalta laaditut johtopäätökset, joista yhtenä keskeisenä toimintamuotona nousee nuorisotyön toteuttaminen koulun toimintaympäristössä, sekä tuotteistetut Auran vapaa-aikatoimen ammatillinen nuorisotyö, pedagogiikka ja kohtaaminen.
Tuotteistuksella toteutetut mallinnukset ovat soveltaen muiden vastaavien palvelujen tuottajien hyödynnettävissä. Erityisesti ammatillisen nuorisotyön sabluuna ja käsitteen avaus tukevat nuorisopalvelujen tuottajien toiminnan tietoista muodostamista ja näkyväksi tekemistä.
Työn tilaaja on Auran vapaa-aikatoimi. Toimintatutkimus Auran lapsi- ja nuorisotyön palvelujen kehittämiseksi on toteutettu asiakkaita, yhteistyökumppaneita ja muita sidosryhmiä osallistavasti. Tietoperustana on käytetty sosiaalipedagogiikan ja kriittisen pedagogiikan kasvatusteorioiden suuntauksia, ennaltaehkäisevän ammatillisen nuorisotyön määritystä sekä palveluiden tuotteistamisen ja -muotoilun teoriaa.
Tilaustyön tavoite oli monitahoinen. Toimeksiantona oli tuottaa laaja selvitystyö Auran vapaaaikatoimen lasten ja nuorten palvelujen nykytilasta ja kehitystarpeista asiakasnäkökulmasta, selvittää Nuorten palvelu- ja ohjausverkon moniammatillisen työryhmän näkemys palveluista, kehitystarpeista ja ratkaisuista paikallisen nuorisotyön todettuihin puutteisiin, edistää aloitettua hankesuunnittelua paikallisten yhdistysten kanssa sekä kerätä ajankohtaisia näkemyksiä kasvatus-, ohjaus ja nuorisotyön asiantuntijoilta ennaltaehkäisevien ammatillisten nuorisotyön palveluiden merkityksistä lasten ja nuorten kasvuun ja vaikutuksesta kuntatalouden kehitykseen. Lisäksi tavoitteena oli tuotteistaa vapaaaikatoimen ammatillinen nuorisotyö, pedagogiikka sekä kohtaamiskulttuuri.
Tavoitteiden saavuttamiseksi käytettiin tutkimusmenetelminä kyselyä, haastattelua ja Tulevaisuusverstasta. Kyselyllä toteutettiin asiakasnäkökulman selvitystyö vastaajaryhmien ollessa lapset ja nuoret, heidän huoltajansa sekä paikalliset yhdistystoimijat ja yksityishenkilöt. Asiantuntijoiden näkemykset kerättiin kirjallisella haastattelulla. Tulevaisuusverstas toteutettiin paikallisella Nuorten palvelu- ja ohjausverkoston työryhmällä. Mallintamisiin käytettiin Service Blueprint -työkalua.
Aineistojen analysoimiseksi käytettiin menetelminä laadullista, kvalitatiivista, sisällönanalyysiä sekä kyselyiden osalta soveltuvin osin määrällistä, kvantitatiivista, sisällönanalyysiä. Kokonaistuloksen, kehitystyön johtopäätöksen muodostamiseksi, käytettiin aineistolähtöistä, induktiivista, päättelyn etenemistapaa tukemalla sitä tieteellisen, abduktiivisen, päättelyn logiikalla teoriaohjaavasti.
Tuotettu kehitysprosessi saavutti asetetut tavoitteet ja edisti Auran vapaa-aikatoimen palveluiden kehitystyötä. Konkreettiset opinnäytetyön tuotokset ovat analyysien pohjalta laaditut johtopäätökset, joista yhtenä keskeisenä toimintamuotona nousee nuorisotyön toteuttaminen koulun toimintaympäristössä, sekä tuotteistetut Auran vapaa-aikatoimen ammatillinen nuorisotyö, pedagogiikka ja kohtaaminen.
Tuotteistuksella toteutetut mallinnukset ovat soveltaen muiden vastaavien palvelujen tuottajien hyödynnettävissä. Erityisesti ammatillisen nuorisotyön sabluuna ja käsitteen avaus tukevat nuorisopalvelujen tuottajien toiminnan tietoista muodostamista ja näkyväksi tekemistä.