IloAfo : Luova kirjoittaminen osallistamisen ja arkisen hyvinvoinnin välineenä
Soini, Anu (2016)
Soini, Anu
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317064
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on keskustelunavaus sanataiteen käyttämisestä osallistamisessa ja sitä kautta myös yksi huomio arkiseksi välineeksi yleisen hyvinvoinnin, toisin sanoen hyvän elämänlaadun ylläpitämisen työkalupakkiin. Opinnäytetyö tarjoaa valmiin, helppokäyttöisen luovan kirjoittamisen konseptin, joka soveltuu sekä organisaatioiden, että yksityishenkilöiden käyttöön. Konsepti on IloAfo-niminen (yhdistelmä sanoista ”ilo” ja ”aforismi”, ”iloa aforismeista”) ja siihen kuuluu matalan kynnyksen kirjoitusharjoituksia sekä kuvauksia siitä, miten IloAfo-konsepti on tämän opinnäytetyön puitteissa tehdyissä kokeiluissa toiminut. Työn tilaaja on Humanistinen ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön tutkimuksellisena näkökulmana on kokeilukulttuuri, jonka ideologiaan kuuluu rohkaista mahdollisimman pienin resurssein toteutettuihin, nopeisiin kokeiluihin. Käytännön kokeiluilla kerrytetään hiljaista tietoa, joka ei välttämättä ole tallennettu lainkaan valmiiksi teoksiksi ja näin ollen kokeiluista saadut havainnot antavat helposti ymmärrettävää ja suoraan käytäntöön sovellettavissa olevaa tietoa koetuista onnistumisista ja epäonnistumisista. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kokeilukulttuurin hengessä tehtyjä kokeiluita, joiden ytimessä on luova kirjoittaminen ja kohtaamiset tämän tyyppisen kirjoituskokeilun ensikertalaisten kanssa.
IloAfo – Luova kirjoittaminen osallistamisen ja arkisen hyvinvoinnin välineenä nojaa vuonna 2015 toimineeseen hankkeeseen Vetovoimaa kulttuurikeskuksiin ja erityisesti sen pilottiin nimeltä AfoPub. AfoPub-kokeilussa sanataidetta vietiin pieniin pubeihin Itä-Helsingissä ja rohkaistuneena kyseisen pilotoinnin annista syntyi tarve jatkojalostaa luovan kirjoittamisen käyttämistä osallistamisen välineenä. Koska AfoPubin yhteydessä koettiin luovan kirjoittamisen ja kokeilukulttuurin sopivan yhteen, valikoituivat kumpikin tämän opinnäytetyön ytimeksi.
Tämän työn kanssa samannimiset, luovaa kirjoittamista hyödyntävät IloAfo-kokeilut tehtiin ammatillisissa oppilaitoksissa: yksi Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa (Ikata) ja kaksi Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymässä (Luksia). Ikatassa IloAfo-konseptia kokeilivat graafisen suunnittelun päivätoteutuksessa opiskelevat ja Luksiassa kokeilijat olivat monimuoto-opiskelijoita lähihoitajalinjalta.
IloAfo-opinnäytetyö on käytännönläheinen ja kevytrakenteinen luovan kirjoittamisen työpajarakenne ihmisten osallistamiseen, joka perustelee hyödyllisyyttään koetun elämänlaadun ylläpitämisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimuksellisena näkökulmana on kokeilukulttuuri, jonka ideologiaan kuuluu rohkaista mahdollisimman pienin resurssein toteutettuihin, nopeisiin kokeiluihin. Käytännön kokeiluilla kerrytetään hiljaista tietoa, joka ei välttämättä ole tallennettu lainkaan valmiiksi teoksiksi ja näin ollen kokeiluista saadut havainnot antavat helposti ymmärrettävää ja suoraan käytäntöön sovellettavissa olevaa tietoa koetuista onnistumisista ja epäonnistumisista. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kokeilukulttuurin hengessä tehtyjä kokeiluita, joiden ytimessä on luova kirjoittaminen ja kohtaamiset tämän tyyppisen kirjoituskokeilun ensikertalaisten kanssa.
IloAfo – Luova kirjoittaminen osallistamisen ja arkisen hyvinvoinnin välineenä nojaa vuonna 2015 toimineeseen hankkeeseen Vetovoimaa kulttuurikeskuksiin ja erityisesti sen pilottiin nimeltä AfoPub. AfoPub-kokeilussa sanataidetta vietiin pieniin pubeihin Itä-Helsingissä ja rohkaistuneena kyseisen pilotoinnin annista syntyi tarve jatkojalostaa luovan kirjoittamisen käyttämistä osallistamisen välineenä. Koska AfoPubin yhteydessä koettiin luovan kirjoittamisen ja kokeilukulttuurin sopivan yhteen, valikoituivat kumpikin tämän opinnäytetyön ytimeksi.
Tämän työn kanssa samannimiset, luovaa kirjoittamista hyödyntävät IloAfo-kokeilut tehtiin ammatillisissa oppilaitoksissa: yksi Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa (Ikata) ja kaksi Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymässä (Luksia). Ikatassa IloAfo-konseptia kokeilivat graafisen suunnittelun päivätoteutuksessa opiskelevat ja Luksiassa kokeilijat olivat monimuoto-opiskelijoita lähihoitajalinjalta.
IloAfo-opinnäytetyö on käytännönläheinen ja kevytrakenteinen luovan kirjoittamisen työpajarakenne ihmisten osallistamiseen, joka perustelee hyödyllisyyttään koetun elämänlaadun ylläpitämisen näkökulmasta.