Yläasteikäisten tyttöjen monitoimikerho : Sosiaalinen vahvistaminen ryhmätoiminnassa
Seikola, Anniina (2016)
Seikola, Anniina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517518
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaaja oli Helsingin Nuorten Miesten Kristittyjen Yhdistys, joka tunnetaan lyhenteellä Helsingin NMKY. Yhdistyksen tavoitteena on kehittää helsinkiläisten hyvinvointia. Erityisesti yhdistyksen toiminta keskittyy paikallisten nuorten ja lasten hyvinvoinnin edistämiseen.
Toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee yläasteikäisille tytöille kohdistetun monitoimikerhon perustamista. Tärkeinä teemoina opinnäytetyössä ovat sosiaalinen vahvistaminen ja tyttötyö. Kerhotoiminta järjestettiin Helsingin NMKY:n uuden nuorisotilan yhteyteen. Tarkoituksena oli luoda matalankynnyksen vapaa-ajantoimintaa Puistolan alueen 13-16 -vuotiaille tytöille. Tavoitteena oli kerhotoiminnan aloittaminen sekä kuuden kerhokerran toimintamallin luominen.
Opinnäytetyössä lähdettiin liikkeelle kerhotoiminnan tarpeen kartoittamisesta, joka toteutettiin pääkaupunkiseudun kerhotoimintaa järjestävien organisaatioiden vertailulla. Tarkoituksena oli selvittää yläasteikäisten tyttötyön ja kerhotoiminnan tarvetta sekä nykytilannetta. Menetelmänä vertailussa käytettiin benchmarkingia. Aineistoa kehittämistyön toteutukseen kerättiin itse kohderyhmältä eli nuorilta. Tietoa koottiin toiminnallisen haastattelun ja osallistuvan havainnoinnin avulla.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä on, miten luoda yläasteikäisille tytöille sosiaalisen vahvistamiseen perustuvaa kerhotoimintaa? Opinnäytetyön tuloksissa esiin nousevat nuorten osallistaminen toiminnan suunnittelussa sekä ajankohtaisten menetelmien ja teemojen käyttö. Tärkeää toiminnan onnistumisen kannalta on positiivinen ilmapiiri, johon vaikuttaa ryhmän keskeinen dynamiikka sekä ohjaajan persoona.
Opinnäytetyön myötä Helsingin NMKY:n kerhotoiminnan kohderyhmä laajeni ala-asteikäisistä myös enemmän yläasteikäisiin. Toimintamallin avulla kerhon jatkaminen ja toistettavuus ovat vaivattomampaa tulevaisuutta ajatellen. Kehitystä yhdistyksen toiminnan lisäksi tapahtui paikallisessa Puistolan nuorisotyössä, sillä nuorille tytöille tarjottiin uudenlainen mahdollisuus turvalliseen ja sosiaalisesti vahvistavaan kerhotoimintaan.
Toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee yläasteikäisille tytöille kohdistetun monitoimikerhon perustamista. Tärkeinä teemoina opinnäytetyössä ovat sosiaalinen vahvistaminen ja tyttötyö. Kerhotoiminta järjestettiin Helsingin NMKY:n uuden nuorisotilan yhteyteen. Tarkoituksena oli luoda matalankynnyksen vapaa-ajantoimintaa Puistolan alueen 13-16 -vuotiaille tytöille. Tavoitteena oli kerhotoiminnan aloittaminen sekä kuuden kerhokerran toimintamallin luominen.
Opinnäytetyössä lähdettiin liikkeelle kerhotoiminnan tarpeen kartoittamisesta, joka toteutettiin pääkaupunkiseudun kerhotoimintaa järjestävien organisaatioiden vertailulla. Tarkoituksena oli selvittää yläasteikäisten tyttötyön ja kerhotoiminnan tarvetta sekä nykytilannetta. Menetelmänä vertailussa käytettiin benchmarkingia. Aineistoa kehittämistyön toteutukseen kerättiin itse kohderyhmältä eli nuorilta. Tietoa koottiin toiminnallisen haastattelun ja osallistuvan havainnoinnin avulla.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä on, miten luoda yläasteikäisille tytöille sosiaalisen vahvistamiseen perustuvaa kerhotoimintaa? Opinnäytetyön tuloksissa esiin nousevat nuorten osallistaminen toiminnan suunnittelussa sekä ajankohtaisten menetelmien ja teemojen käyttö. Tärkeää toiminnan onnistumisen kannalta on positiivinen ilmapiiri, johon vaikuttaa ryhmän keskeinen dynamiikka sekä ohjaajan persoona.
Opinnäytetyön myötä Helsingin NMKY:n kerhotoiminnan kohderyhmä laajeni ala-asteikäisistä myös enemmän yläasteikäisiin. Toimintamallin avulla kerhon jatkaminen ja toistettavuus ovat vaivattomampaa tulevaisuutta ajatellen. Kehitystä yhdistyksen toiminnan lisäksi tapahtui paikallisessa Puistolan nuorisotyössä, sillä nuorille tytöille tarjottiin uudenlainen mahdollisuus turvalliseen ja sosiaalisesti vahvistavaan kerhotoimintaan.