Help wanted : sosiaaliohjaajan tuen merkitys ulkomaisten tutkinto-opiskelijoiden arjessa
Hiltunen, Piri (2016)
Hiltunen, Piri
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517490
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Tampereen ammattikorkeakoulussa käytössä olevaa sosiaaliohjaajamallia ja sen merkitystä ulkomaisten tutkinto-opiskelijoiden arjessa. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, ammattikorkeakoulujen rahoitusmallin korostaessa kansainvälisyyttä ja ulkomaisten opiskelijoiden tutkintotavoitteita. Vuonna 2017 voimaan tulevat lukuvuosimaksut ei-EU/ETA –alueelta tuleville opiskelijoille tuo oman haasteensa palveluiden parantamiselle.
Työn aineisto koostuu kuudesta teemahaastattelusta, jotka toteutettiin kevättalvella 2016. Tutkimuksessa ensisijaisena tavoitteena oli tunnistaa opiskelijoiden kriittiset tuen tarpeen kohdat opintojen aikana. Toisena tavoitteena oli löytää tapoja kehittää sosiaaliohjaajan työtä edelleen palvelemaan asiakaskuntaansa paremmin.
Kyseessä on laadullinen työelämän ja ammattialan kehittämiseen tähtäävä tutkimus, jossa pyritään tuomaan kokemuksellinen tieto näkyväksi ja kuvailemaan palvelukulttuurin ja palveluntarpeen kohtaamista opiskelijoiden näkökulmasta.
Teemahaastatteluista nousi esiin selkeästi kaksi kriittistä avun tarpeen kohtaa, työmarkkinoille saattaminen ja lupaprosessien kanssa avustaminen. Pienempien arjen avustavien tehtävien osalta palveluun ollaan laajalti tyytyväisiä, mutta niitä ei mielletä sosiaaliohjaajan ydinosaamiseksi.
Työstä nousee kehittämistarpeita niin organisaation kuin sosiaaliohjaajan itsensä kannalta. On syytä vahvistaa mm. moniammatillista yhteistyötä muiden kentän toimijoiden kanssa, jotta varmistetaan laaja-alainen kattava palveluverkosto. Monikulttuurisen ohjaamisen näkökulmasta on myös syytä vahvistaa osaamista sekä varmistaa sen siirtyminen ja levittäytyminen myös muualle organisaatiossa.
Kansallisesti merkittävä Tampere3 -hanke on arvioinut mallin tuovan lisäarvoa mahdollisesti syntyvälle uudelle korkeakouluyhteisölle. Tampere3 –hankkeen opiskelijayhteisöt ajavat myös mallin levittämistä kunnalliseen palveluohjaukseen.
Työn aineisto koostuu kuudesta teemahaastattelusta, jotka toteutettiin kevättalvella 2016. Tutkimuksessa ensisijaisena tavoitteena oli tunnistaa opiskelijoiden kriittiset tuen tarpeen kohdat opintojen aikana. Toisena tavoitteena oli löytää tapoja kehittää sosiaaliohjaajan työtä edelleen palvelemaan asiakaskuntaansa paremmin.
Kyseessä on laadullinen työelämän ja ammattialan kehittämiseen tähtäävä tutkimus, jossa pyritään tuomaan kokemuksellinen tieto näkyväksi ja kuvailemaan palvelukulttuurin ja palveluntarpeen kohtaamista opiskelijoiden näkökulmasta.
Teemahaastatteluista nousi esiin selkeästi kaksi kriittistä avun tarpeen kohtaa, työmarkkinoille saattaminen ja lupaprosessien kanssa avustaminen. Pienempien arjen avustavien tehtävien osalta palveluun ollaan laajalti tyytyväisiä, mutta niitä ei mielletä sosiaaliohjaajan ydinosaamiseksi.
Työstä nousee kehittämistarpeita niin organisaation kuin sosiaaliohjaajan itsensä kannalta. On syytä vahvistaa mm. moniammatillista yhteistyötä muiden kentän toimijoiden kanssa, jotta varmistetaan laaja-alainen kattava palveluverkosto. Monikulttuurisen ohjaamisen näkökulmasta on myös syytä vahvistaa osaamista sekä varmistaa sen siirtyminen ja levittäytyminen myös muualle organisaatiossa.
Kansallisesti merkittävä Tampere3 -hanke on arvioinut mallin tuovan lisäarvoa mahdollisesti syntyvälle uudelle korkeakouluyhteisölle. Tampere3 –hankkeen opiskelijayhteisöt ajavat myös mallin levittämistä kunnalliseen palveluohjaukseen.