Harrastaminen osana lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisemistä : Selvitys Turun NMKY:lle toivotusta kerhotoiminnasta
Mäkelä, Janni (2016)
Mäkelä, Janni
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817793
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin millaista kerhotoimintaa turkulaiset lapset ja heidän vanhempansa toivovat Turun NMKY:ltä eli Nuorten Miesten Kristilliseltä Yhdistykseltä. Kehittämistyön tilaaja Turun NMKY on Suomen NMKY:n paikallisyhdistys, joka tarjoaa harrastusmahdollisuuksia tuhansille Turun alueen lapsille ja nuorille.
Turun NMKY:llä on huomattu, että kerhot eivät ole enää niin suosittuja kuin aikaisempina vuosina. Muissa kerhotoimintaa järjestävissä tahoissa, esimerkiksi seurakunnissa, on huomattu sama muutos. Tarve kehittämistyölle syntyi näistä huomioista. Harrastaminen on kuitenkin tärkeää lasten ja nuorten ajanvietettä, ja mieluisa harrastus opettaa tulevaisuudessa tärkeitä taitoja, kuten kommunikaatiota ja ryhmätyöskentelyä. Harrastuksen kautta tulevat onnistumisen kokemukset parantavat itsetuntoa ja ehkäisevät syrjäytymistä.
Kehittämistyön menetelminä tässä opinnäytetyössä käytettiin havainnointia, benchmarkingia ja kyselyä. Havainnoinnit tapahtuivat Turun NMKY:n kolmessa kerhossa keväällä 2016: lautapelikerhossa, snorkkelikerhossa ja kokkailukerhossa. Kysely toteutettiin Webropol-kyselynä toukokuussa 2016 ja se oli suunnattu Turun alakoulujen 4.-6. –luokkalaisille lapsille ja heidän vanhemmilleen. Benchmarking tehtiin internetin kautta syksyllä 2016 ja sillä tutkittiin millaista kerhoharrastustoimintaa muut turkulaiset yhdistykset tarjoavat.
Saatuja tuloksia on analysoitu teemoittain. Tulokset osoittavat, että liikunta, kokkaus, pallopelit ja ulkoilu vetoavat lapsiin. Tekemisen monipuolisuus ja mukavuus ovat myös yhtä tärkeitä kuin mielekäs aihe. Kyselyyn vastanneet toivovat kerhoja lähemmäs kotia ja kerhoihin liittyvän informaation toivotaan kulkevan koulun kautta.
Konkreettisena tuotoksena on kerhojen kehittämissuunnitelma Turun NMKY:lle. Se pitää sisällään kuvauksen kerhotoiminnan kehittämisen tarpeesta, aineistosta nousseet teemat (esimerkiksi kiinnostus liikunnalliseen toimintaan ja tiedon kulku koulun kautta), kerhotoiminnan onnistumisen edellytysten analysoinnin sekä listan kerhoehdotuksista lukuvuodelle 2017–2018.
Turun NMKY:llä on huomattu, että kerhot eivät ole enää niin suosittuja kuin aikaisempina vuosina. Muissa kerhotoimintaa järjestävissä tahoissa, esimerkiksi seurakunnissa, on huomattu sama muutos. Tarve kehittämistyölle syntyi näistä huomioista. Harrastaminen on kuitenkin tärkeää lasten ja nuorten ajanvietettä, ja mieluisa harrastus opettaa tulevaisuudessa tärkeitä taitoja, kuten kommunikaatiota ja ryhmätyöskentelyä. Harrastuksen kautta tulevat onnistumisen kokemukset parantavat itsetuntoa ja ehkäisevät syrjäytymistä.
Kehittämistyön menetelminä tässä opinnäytetyössä käytettiin havainnointia, benchmarkingia ja kyselyä. Havainnoinnit tapahtuivat Turun NMKY:n kolmessa kerhossa keväällä 2016: lautapelikerhossa, snorkkelikerhossa ja kokkailukerhossa. Kysely toteutettiin Webropol-kyselynä toukokuussa 2016 ja se oli suunnattu Turun alakoulujen 4.-6. –luokkalaisille lapsille ja heidän vanhemmilleen. Benchmarking tehtiin internetin kautta syksyllä 2016 ja sillä tutkittiin millaista kerhoharrastustoimintaa muut turkulaiset yhdistykset tarjoavat.
Saatuja tuloksia on analysoitu teemoittain. Tulokset osoittavat, että liikunta, kokkaus, pallopelit ja ulkoilu vetoavat lapsiin. Tekemisen monipuolisuus ja mukavuus ovat myös yhtä tärkeitä kuin mielekäs aihe. Kyselyyn vastanneet toivovat kerhoja lähemmäs kotia ja kerhoihin liittyvän informaation toivotaan kulkevan koulun kautta.
Konkreettisena tuotoksena on kerhojen kehittämissuunnitelma Turun NMKY:lle. Se pitää sisällään kuvauksen kerhotoiminnan kehittämisen tarpeesta, aineistosta nousseet teemat (esimerkiksi kiinnostus liikunnalliseen toimintaan ja tiedon kulku koulun kautta), kerhotoiminnan onnistumisen edellytysten analysoinnin sekä listan kerhoehdotuksista lukuvuodelle 2017–2018.