Maailmanvaihto ry:n kansainvälisten vapaaehtoistyöntekijöiden vaikuttavuus työyhteisöissä
Alakurtti, Maiju (2016)
Alakurtti, Maiju
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817964
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tutkimus Maailmanvaihto ry:n kansainvälisten vapaaehtoistyöntekijöiden vaikuttavuudesta työyhteisöissä. Maailmanvaihto ry on kansainvälistä vapaaehtoistyötä organisoiva järjestö. Järjestö organisoi suomalaisia vapaaehtoisia vapaaehtoistöihin ulkomaille, sekä ulkomaisia vapaaehtoistyöntekijöitä vapaaehtoistöihin Suomeen. Maailmanvaihto ry:n vapaaehtoistyöntekijät osallistuvat vapaaehtoistyövaihtoon kansainvälisen ICYE-ohjelman tai Euroopan Unionin Erasmus+-ohjelman EVS-hankkeen kautta. Vapaaehtoistyöntekijät työskentelevät yleishyödyllisissä organisaatioissa 6-12 kuukautta.
Opinnäytetyön keskeisiä termejä ovat kulttuuri, kulttuurienvälisyys, kulttuurien välinen oppiminen, elinikäinen oppiminen, vapaaehtoisuus, vapaaehtoistyö ja vapaaehtoistyöntekijä.
Opinnäytetyössä kartoitetaan vapaaehtoistyöntekijöiden vaikuttavuutta heidän työyhteisöissään. Aineisto on kerätty kyselyn avulla, joka lähetettiin työyhteisöjen Maailmanvaihto ry:n yhteyshenkilöille. Kysely lähetettiin 25:lle yhteyshenkilölle ja siihen vastasi 14 yhteyshenkilöä. Kyselyssä vaikuttavuutta käsiteltiin kulttuurien välisen oppimisen, elinikäisen oppimisen ja työyhteisön resursseihin liittyvin teemoin. Työyhteisön resursseista kysymällä kartoitettiin vapaaehtoistyöntekijän ohjauksen, perehdyttämisen ja tukemisen kuormittavuutta suhteessa vapaaehtoistyöntekijästä saatavaan hyötyyn.
Kyselyn tuloksissa ilmenee, että vastanneet työyhteisöjen yhteyshenkilöt kokivat vapaaehtoistyöntekijän edistäneen työyhteisöjen kulttuurien välistä oppimista ja elinikäisen oppimisen taitoja. Suurin osa vastanneista yhteyshenkilöistä piti vapaaehtoistyöntekijän perehdyttämistä työyhteisöä kuormittavana ja aikaresursseista koettiin olevan puutetta. Kyselyssä siis ilmeni kehittämisen tarpeita vapaaehtoistyöntekijän erityisesti perehdyttämiseen liittyen. Opinnäytetyö sisältää kehittämisehdotuksia, joiden tarkoitus on vastata tarpeeseen kehittää vapaaehtoistyöntekijän perehdyttämistä työyhteisöissä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tilaajalle mahdollisimman hyödyllistä tietoa vaikuttavuuteen liittyen, kartoittaa työyhteisöjen resursseja vapaaehtoistyöntekijään liittyen sekä tarjota hyödyllisiä kehittämisideoita vapaaehtoistyöntekijän vaikuttavuuden ja perehdyttämistyön tehostamiseksi työyhteisöille.
Opinnäytetyön keskeisiä termejä ovat kulttuuri, kulttuurienvälisyys, kulttuurien välinen oppiminen, elinikäinen oppiminen, vapaaehtoisuus, vapaaehtoistyö ja vapaaehtoistyöntekijä.
Opinnäytetyössä kartoitetaan vapaaehtoistyöntekijöiden vaikuttavuutta heidän työyhteisöissään. Aineisto on kerätty kyselyn avulla, joka lähetettiin työyhteisöjen Maailmanvaihto ry:n yhteyshenkilöille. Kysely lähetettiin 25:lle yhteyshenkilölle ja siihen vastasi 14 yhteyshenkilöä. Kyselyssä vaikuttavuutta käsiteltiin kulttuurien välisen oppimisen, elinikäisen oppimisen ja työyhteisön resursseihin liittyvin teemoin. Työyhteisön resursseista kysymällä kartoitettiin vapaaehtoistyöntekijän ohjauksen, perehdyttämisen ja tukemisen kuormittavuutta suhteessa vapaaehtoistyöntekijästä saatavaan hyötyyn.
Kyselyn tuloksissa ilmenee, että vastanneet työyhteisöjen yhteyshenkilöt kokivat vapaaehtoistyöntekijän edistäneen työyhteisöjen kulttuurien välistä oppimista ja elinikäisen oppimisen taitoja. Suurin osa vastanneista yhteyshenkilöistä piti vapaaehtoistyöntekijän perehdyttämistä työyhteisöä kuormittavana ja aikaresursseista koettiin olevan puutetta. Kyselyssä siis ilmeni kehittämisen tarpeita vapaaehtoistyöntekijän erityisesti perehdyttämiseen liittyen. Opinnäytetyö sisältää kehittämisehdotuksia, joiden tarkoitus on vastata tarpeeseen kehittää vapaaehtoistyöntekijän perehdyttämistä työyhteisöissä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tilaajalle mahdollisimman hyödyllistä tietoa vaikuttavuuteen liittyen, kartoittaa työyhteisöjen resursseja vapaaehtoistyöntekijään liittyen sekä tarjota hyödyllisiä kehittämisideoita vapaaehtoistyöntekijän vaikuttavuuden ja perehdyttämistyön tehostamiseksi työyhteisöille.