Koira kouluavustajana : eläinavusteinen pedagogiikka kouluympäristössä
Halme, Kaisu (2016)
Halme, Kaisu
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817979
Tiivistelmä
Opinnäytetyö Koira kouluavustajana – eläinavusteinen pedagogiikka kouluympäristössä on laadullinen tutkimus eläinavusteisen pedagogiikan hyödyistä ja mahdollisuuksista kouluympäristössä. Tutkimusmenetelminä käytetään sekä osallistuvaa että tarkkailevaa havainnointia ja haastattelua. Työn tilaaja on Kainuun ammattiopisto, missä on tehty myös työn käytännön osuus.
Opinnäytetyössä käydään läpi eläinavusteisen pedagogiikan teoriaa, historiaa, nykyhetken tilaa sekä mahdollisuuksia. Kouluympäristöä tarkastellaan sosiaalipsykologisesta näkökulmasta, ja eläinavusteisen pedagogiikan hyötyjä perustellaan opiskelijoiden yleisellä henkisellä hyvinvoinnilla ja opiskelumotivaatiolla. Työssä avataan eläinavusteisen pedagogiikan käsitteitä, sekä Green care -toimintaa.
Eläinavusteisen toiminnan suurimmat hyödyt kouluympäristössä tulevat eläimen sosiaalipsykologisista vaikutuksista. Koululaitoksen tarkoitus on teoreettisen tiedon ja koulutuksen tarjoamisen lisäksi opiskelijoiden henkisen hyvinvoinnin tukeminen. Tähän on kouluilla olemassa useita menetelmiä ja toimintatapoja, joihin myös eläinavusteinen pedagogiikka lukeutuu. Pedagogisen hyvinvoinnin tukemisen lisäksi eläinavusteinen pedagogiikka tarjoaa useita oppimista ja opiskelua edistäviä menetelmiä.
Työssä käsitellään käytettävän koiran ominaisuuksia ja siltä vaadittavia asioita, sekä pohditaan eläinavusteisen pedagogiikan tulevaisuutta ja suuntaa Suomessa.
Opinnäytetyössä käydään läpi eläinavusteisen pedagogiikan teoriaa, historiaa, nykyhetken tilaa sekä mahdollisuuksia. Kouluympäristöä tarkastellaan sosiaalipsykologisesta näkökulmasta, ja eläinavusteisen pedagogiikan hyötyjä perustellaan opiskelijoiden yleisellä henkisellä hyvinvoinnilla ja opiskelumotivaatiolla. Työssä avataan eläinavusteisen pedagogiikan käsitteitä, sekä Green care -toimintaa.
Eläinavusteisen toiminnan suurimmat hyödyt kouluympäristössä tulevat eläimen sosiaalipsykologisista vaikutuksista. Koululaitoksen tarkoitus on teoreettisen tiedon ja koulutuksen tarjoamisen lisäksi opiskelijoiden henkisen hyvinvoinnin tukeminen. Tähän on kouluilla olemassa useita menetelmiä ja toimintatapoja, joihin myös eläinavusteinen pedagogiikka lukeutuu. Pedagogisen hyvinvoinnin tukemisen lisäksi eläinavusteinen pedagogiikka tarjoaa useita oppimista ja opiskelua edistäviä menetelmiä.
Työssä käsitellään käytettävän koiran ominaisuuksia ja siltä vaadittavia asioita, sekä pohditaan eläinavusteisen pedagogiikan tulevaisuutta ja suuntaa Suomessa.