Lastenkokousten kehittäminen Metsäapilassa
Siltala, Jukka (2016)
Siltala, Jukka
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120419025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120419025
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää pysyvä lastenkokouskäytäntö pienryhmäkodin arkeen. Opinnäytetyö toteutui lastensuojelupalveluita tarjoavan yrityksen, Puolenhehtaarin Metsä Oy:n, pien-ryhmäkoti Metsäapilassa. Opinnäytetyö toteutui yhteistyössä Metsäapilan henkilökunnan ja lasten kanssa. Tarkoituksena oli myös osallistaa lapsia kokouksiin lapsilähtöisesti, opastaa ja ohjata ko-kouskäytännöissä sekä rohkaista ottamaan asioita esille yhteisössä. Tavoitteena henkilökunnalle oli harjaantua lisää kohtaamaan lapsi arvostavasti ja lapsilähtöisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön produkti oli lastenkokoukset. Niihin osallistui paikalla olleet lapset ja henkilökunnan jäsenet. Näistä lastenkokouksista kertyi aineistoa opinnäytetyön raporttiin havainnoimalla, tutkimuspäiväkirjaa pitämällä sekä henkilökunnan ja lasten kanssa käytyjä keskusteluja dokumentoimalla.
Prosessin aikana Metsäapilan lastenkokoukset kehittyivät lapsilähtöisemmiksi, toimivimmiksi ja juurtui-vat osaksi arkea. Lapset saivat positiivisia kokemuksia kokousten pitämisistä sekä mielipiteidensä ilmaisusta. Lapset oppivat myös mitä asioita voi ottaa esille lastenkokouksissa ja mitkä asiat ovat yksityisemmin keskusteltavissa. Yhteistyö kehittämistyössä lasten ja aikuisten välillä loi kokoukset paremmin palvelemaan sekä lapsia että aikuisia. Arvostava ja toista kunnioittava keskustelukulttuuri lasten kokouksissa siirtyi myös muuhun arjen toimintaympäristöön.
Kehittämistyö vastasi työelämälähtöiseen tarpeeseen kehittää lastenkokouksia. Lasten kokouksia tulee jatkossakin säännöllisesti tarkastella yhteistyössä lasten kanssa. Päävastuu lastenkokousten toimi-vuudesta on edelleen aikuisilla. Aikuisten asenteet lasten kokouksen merkitykselle arjessa muuttuivat, joten tahtoa toiminnan jatkumiselle on. Tahdon lisäksi jatkuvuus vaatii työntekijöiden välistä reflektoin-tia ja suunnittelua. Opinnäytetyön pohjalta on tarkoitus perehdyttää myös yrityksen toisen pienryhmä-kodin jäsenet uudistamaan lastenkokouskäytäntöjä. Toivottavasti myös muut vastaavat paikat rohkais-tuvat tarkastelemaan omia lastenkokouskäytäntöjään tämän opinnäytetyön tiimoilta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön produkti oli lastenkokoukset. Niihin osallistui paikalla olleet lapset ja henkilökunnan jäsenet. Näistä lastenkokouksista kertyi aineistoa opinnäytetyön raporttiin havainnoimalla, tutkimuspäiväkirjaa pitämällä sekä henkilökunnan ja lasten kanssa käytyjä keskusteluja dokumentoimalla.
Prosessin aikana Metsäapilan lastenkokoukset kehittyivät lapsilähtöisemmiksi, toimivimmiksi ja juurtui-vat osaksi arkea. Lapset saivat positiivisia kokemuksia kokousten pitämisistä sekä mielipiteidensä ilmaisusta. Lapset oppivat myös mitä asioita voi ottaa esille lastenkokouksissa ja mitkä asiat ovat yksityisemmin keskusteltavissa. Yhteistyö kehittämistyössä lasten ja aikuisten välillä loi kokoukset paremmin palvelemaan sekä lapsia että aikuisia. Arvostava ja toista kunnioittava keskustelukulttuuri lasten kokouksissa siirtyi myös muuhun arjen toimintaympäristöön.
Kehittämistyö vastasi työelämälähtöiseen tarpeeseen kehittää lastenkokouksia. Lasten kokouksia tulee jatkossakin säännöllisesti tarkastella yhteistyössä lasten kanssa. Päävastuu lastenkokousten toimi-vuudesta on edelleen aikuisilla. Aikuisten asenteet lasten kokouksen merkitykselle arjessa muuttuivat, joten tahtoa toiminnan jatkumiselle on. Tahdon lisäksi jatkuvuus vaatii työntekijöiden välistä reflektoin-tia ja suunnittelua. Opinnäytetyön pohjalta on tarkoitus perehdyttää myös yrityksen toisen pienryhmä-kodin jäsenet uudistamaan lastenkokouskäytäntöjä. Toivottavasti myös muut vastaavat paikat rohkais-tuvat tarkastelemaan omia lastenkokouskäytäntöjään tämän opinnäytetyön tiimoilta.