Harjoittelijan osaamisen arviointi : Poliisi (AMK) -tutkinnon ammatillista osaamista edistävän harjoittelun uudistaminen
Koivisto, Jarmo; Peltonen, Juha; Vuorinen, Esa (2015)
Koivisto, Jarmo
Peltonen, Juha
Vuorinen, Esa
Poliisiammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702152416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702152416
Tiivistelmä
Poliisin perustutkinnon muuttuminen vuonna 2014 poliisin ammattikorkeakoulututkinnoksi edellytti myös tutkintoon sisältyvän harjoittelun uudistamista. Tämän opinnäytetyön tavoite on uudistaa poliisin ammatillista osaamista edistävän harjoittelun arviointi ja suunnitella oppimispäiväkirjamalli, jonka avulla opiskelija voi reflektoida omaa oppimistaan.
Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä etsitään ratkaisuja käytännöstä esiin nousseisiin ongelmiin ja pyritään luomaan uutta tietoa työelämän käyttöön. Poliisin perustutkintokoulutuksen työharjoittelun arvioinnista on kerätty määrällistä ja laadullista tietoa vuodesta 1997 alkaen. Tekijät ovat myös hyödyntäneet pitkää poliisikokemustaan sekä harjoittelijoiden ohjaajilta ja yhdyshenkilöiltä kerättyä tietoa harjoittelun toteutumisesta ja opiskelijoiden menestymisestä. Lisäksi lähes jokainen opiskelija on haastateltu harjoittelun loppuvaiheessa. Tutkimuksellisessa kehittämisessä aktiivinen vuorovaikutus eri tahojen kanssa on välttämätöntä. Kvantitatiivista aineistoa on käsitelty ja analysoitu SPSS -ohjelmalla ja muuta aineistoa diskurssianalyysin keinoin.
Käytössä olleella arviointilomakkeella on kerätty tietoa opiskelijan menestymisestä ja soveltuvuudesta poliisiksi. Osaamista on arvioitu sekä numeroin että sanallisesti. Arviointikriteerit eivät ole olleet tarpeeksi tarkat ja niistä on puuttunut läpinäkyvyys. Sanallisen arvioinnin määrä ja laatu on vaihdellut paljon ohjaajasta riippuen. Opiskelijan on ollut vaikea hahmottaa, mistä arviointi on muodostunut, eikä hän ole aina saanut selkeätä kuvaa omasta kehittymisestään ja osaamisestaan.
Uuden arviointijärjestelmän tarkoituksena on antaa opiskelijalle laadukkaampaa palautetta hänen osaamistavoitteiden saavuttamisestaan ja kehittymisestään poliisityössä. Oppimispäiväkirjan avulla opiskelija arvioi harjoittelun osaamistavoitteiden toteutumista sekä ammatillista kasvuaan ja ammattiin sosiaalistumisprosessiaan. Oppimispäiväkirjan tarkoitus on ohjata opiskelija itsenäisesti arvioimaan omaa tekemistään ja kehittämään sitä kautta osaamistaan.
Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä etsitään ratkaisuja käytännöstä esiin nousseisiin ongelmiin ja pyritään luomaan uutta tietoa työelämän käyttöön. Poliisin perustutkintokoulutuksen työharjoittelun arvioinnista on kerätty määrällistä ja laadullista tietoa vuodesta 1997 alkaen. Tekijät ovat myös hyödyntäneet pitkää poliisikokemustaan sekä harjoittelijoiden ohjaajilta ja yhdyshenkilöiltä kerättyä tietoa harjoittelun toteutumisesta ja opiskelijoiden menestymisestä. Lisäksi lähes jokainen opiskelija on haastateltu harjoittelun loppuvaiheessa. Tutkimuksellisessa kehittämisessä aktiivinen vuorovaikutus eri tahojen kanssa on välttämätöntä. Kvantitatiivista aineistoa on käsitelty ja analysoitu SPSS -ohjelmalla ja muuta aineistoa diskurssianalyysin keinoin.
Käytössä olleella arviointilomakkeella on kerätty tietoa opiskelijan menestymisestä ja soveltuvuudesta poliisiksi. Osaamista on arvioitu sekä numeroin että sanallisesti. Arviointikriteerit eivät ole olleet tarpeeksi tarkat ja niistä on puuttunut läpinäkyvyys. Sanallisen arvioinnin määrä ja laatu on vaihdellut paljon ohjaajasta riippuen. Opiskelijan on ollut vaikea hahmottaa, mistä arviointi on muodostunut, eikä hän ole aina saanut selkeätä kuvaa omasta kehittymisestään ja osaamisestaan.
Uuden arviointijärjestelmän tarkoituksena on antaa opiskelijalle laadukkaampaa palautetta hänen osaamistavoitteiden saavuttamisestaan ja kehittymisestään poliisityössä. Oppimispäiväkirjan avulla opiskelija arvioi harjoittelun osaamistavoitteiden toteutumista sekä ammatillista kasvuaan ja ammattiin sosiaalistumisprosessiaan. Oppimispäiväkirjan tarkoitus on ohjata opiskelija itsenäisesti arvioimaan omaa tekemistään ja kehittämään sitä kautta osaamistaan.