Suomalaisen lasimuotoilun tuotteistaminen kulttuurimatkailussa : Case: The Finnish Glass Design Tour to Riihimäki
Rauhala, Annina (2017)
Rauhala, Annina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703083054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703083054
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tavoitteena oli suomalaiseen lasimuotoiluun perustuvan kulttuurimatkailutuotteen luominen Riihimäelle. Tarve kehittää lasiin perustuvaa kulttuurimatkailua kumpusi lasimuotoiluun ja lasitaiteilijoiden osaamiseen perustuvien kulttuurimatkailutuotteiden vähäisyydestä matkailun myyntikanavissa. Työssä pyrittiin samalla vahvistamaan matkailu- ja kulttuuritoimijoiden verkottumista sekä lisäämään Hämeen matkailullista vetovoimaa sen yhteen kulttuuriseen vahvuuteen perustuen. Tuotekehitystyöhön valittiin kansainvälinen näkökulma, sillä Suomen matkailun kasvu perustuu ulkomaalaisiin matkailijavirtoihin. Työn tilaaja on Hämeen liitto.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan kulttuurimatkailutuotteen tuotteistamisprosessia sekä palvelumuotoilun hyödynnettävyyttä matkailussa. Lisäksi tarkastellaan lasimatkailua osana kulttuurimatkailun ja niche-matkailun kenttää. Työmenetelminä käytettiin benchmarkingia, palveluprosessin blueprinttausta, haastatteluja, havainnointia, tuotetestausta, kyselyä ja yhteisöllisiä kehittämismenetelmiä. Lisäksi aineistoa täydennettiin asiantuntijanäkemysten saamiseksi puhelin- ja sähköpostitiedusteluilla. Tuoteaihioiden ideoimiseksi järjestettiin tuotteistustyöpaja. Sitä seurannut tuotetestaus toteutettiin yhteisesti kansainväliselle koeryhmälle ja matkailualan ammattilaisille, minkä perusteella tuotetta jatkojalostettiin.
Riihimäelle luotiin kaksi Helsingissä vierailevien ulkomaalaisten matkailijoiden päiväretkeksi soveltuu ohjelmaa, jossa kummassakin on neljä moduulia. Tuotetestauksen palautteissa ohjelma todettiin kiinnostavaksi, lasiteemaa kattavasti esitteleväksi ja matkailumarkkinoille hyvin soveltuvaksi. Jatkokehitystyönä ideoitiin lyhyempi The Finnish Glass Design Tour to Riihimäki-ohjelma, jolle laadittiin markkinointityötä helpottava tuotekortti sekä työryhmän työskentelyä hyödyttävä ja asiakkaan palvelupolun havainnollistava service blueprint -kaavio. Tuotteen täysversio hinnoiteltiin viitteellisesti ja päiväretkituotteelle luotiin ensimmäinen myyntikanavayhteistyön malli.
Kansainväliseen jakeluun lasiteemaa kannattaa esittää design-orientoituneiden matkailijoiden ja luksus-ostosmatkailijoiden tuotteena erityisesti Japanin ja Kiinan markkinoille. Myös maakunnallinen venäläismatkailijoiden tavoittamiseksi luotu Go Tavastia-hanke on väylä, jota uusien tuotteiden markkinoinnissa voidaan käyttää. Tuotteen tarjoaminen lentoliikenteen stopover-matkailutuotteeksi sekä tuoteteeman soveltuvuuden arvioiminen Helsinkiin saapuvien risteilyalusten päiväretkiohjelmistoon vaatii lisäselvityksiä, ja stopover-tuotekriteerien huomiointia.
Tuotekehitys osoitti, että korkeatasoinen lasin kulttuuri- ja taidetarjonta on erittäin vetovoimainen kulttuurimatkailun voimavara Riihimäelle ja Hämeen maakunnalle, mutta onnistuminen uusien tuotteiden lanseerauksessa edellyttää matkailu- ja kulttuuritoimijoiden välisen yhteistyön tärkeyden tunnistamista. Lasimatkailutuotteiden kaupallistamiseksi Riihimäelle tarvitaan paikallisten opasresurssien vahvistamista, sähköisiä tukitoimia tuotteistukseen ja markkinointiin sekä lasimatkailun koordinointityön jatkajaa. Muutamista tuotteista koostuvan tuotepaletin luominen tai tuotetarjonta moduuleittain on myös suositeltavaa, jotta pystytään takaamaan tuotteiden saatavuus sekä ryhmille että yksittäismatkailijoille ja varmistumaan siitä, että lasistudioille matkailuyhteistyöhön ryhtyminen on kannattavaa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan kulttuurimatkailutuotteen tuotteistamisprosessia sekä palvelumuotoilun hyödynnettävyyttä matkailussa. Lisäksi tarkastellaan lasimatkailua osana kulttuurimatkailun ja niche-matkailun kenttää. Työmenetelminä käytettiin benchmarkingia, palveluprosessin blueprinttausta, haastatteluja, havainnointia, tuotetestausta, kyselyä ja yhteisöllisiä kehittämismenetelmiä. Lisäksi aineistoa täydennettiin asiantuntijanäkemysten saamiseksi puhelin- ja sähköpostitiedusteluilla. Tuoteaihioiden ideoimiseksi järjestettiin tuotteistustyöpaja. Sitä seurannut tuotetestaus toteutettiin yhteisesti kansainväliselle koeryhmälle ja matkailualan ammattilaisille, minkä perusteella tuotetta jatkojalostettiin.
Riihimäelle luotiin kaksi Helsingissä vierailevien ulkomaalaisten matkailijoiden päiväretkeksi soveltuu ohjelmaa, jossa kummassakin on neljä moduulia. Tuotetestauksen palautteissa ohjelma todettiin kiinnostavaksi, lasiteemaa kattavasti esitteleväksi ja matkailumarkkinoille hyvin soveltuvaksi. Jatkokehitystyönä ideoitiin lyhyempi The Finnish Glass Design Tour to Riihimäki-ohjelma, jolle laadittiin markkinointityötä helpottava tuotekortti sekä työryhmän työskentelyä hyödyttävä ja asiakkaan palvelupolun havainnollistava service blueprint -kaavio. Tuotteen täysversio hinnoiteltiin viitteellisesti ja päiväretkituotteelle luotiin ensimmäinen myyntikanavayhteistyön malli.
Kansainväliseen jakeluun lasiteemaa kannattaa esittää design-orientoituneiden matkailijoiden ja luksus-ostosmatkailijoiden tuotteena erityisesti Japanin ja Kiinan markkinoille. Myös maakunnallinen venäläismatkailijoiden tavoittamiseksi luotu Go Tavastia-hanke on väylä, jota uusien tuotteiden markkinoinnissa voidaan käyttää. Tuotteen tarjoaminen lentoliikenteen stopover-matkailutuotteeksi sekä tuoteteeman soveltuvuuden arvioiminen Helsinkiin saapuvien risteilyalusten päiväretkiohjelmistoon vaatii lisäselvityksiä, ja stopover-tuotekriteerien huomiointia.
Tuotekehitys osoitti, että korkeatasoinen lasin kulttuuri- ja taidetarjonta on erittäin vetovoimainen kulttuurimatkailun voimavara Riihimäelle ja Hämeen maakunnalle, mutta onnistuminen uusien tuotteiden lanseerauksessa edellyttää matkailu- ja kulttuuritoimijoiden välisen yhteistyön tärkeyden tunnistamista. Lasimatkailutuotteiden kaupallistamiseksi Riihimäelle tarvitaan paikallisten opasresurssien vahvistamista, sähköisiä tukitoimia tuotteistukseen ja markkinointiin sekä lasimatkailun koordinointityön jatkajaa. Muutamista tuotteista koostuvan tuotepaletin luominen tai tuotetarjonta moduuleittain on myös suositeltavaa, jotta pystytään takaamaan tuotteiden saatavuus sekä ryhmille että yksittäismatkailijoille ja varmistumaan siitä, että lasistudioille matkailuyhteistyöhön ryhtyminen on kannattavaa.