Vaikuttavuuden arviointi Animaliassa : Opas ja kampanjatyökalu avuksi arviointiin
Paukku, Marjaana (2017)
Paukku, Marjaana
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703133208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703133208
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on kampanjatoiminnan vaikuttavuuden arvioinnin kehittäminen Animalia ry:ssä. Animalia on eläinten oikeuksia edistävä kansalaisjärjestö. Animalia on jo pitkään toiminut eritoten kampanjoimalla, ja yksi pääpainopiste Animalian strategiassa vuosille 2017–2021 on vaikuttavan kampanjaorganisaation rakentaminen. Opinnäytetyöni tavoitteena on tukea tätä strategista tavoitetta, löytää tietoa vaikuttavuuden arvioinnista ja sen menetelmistä sekä sitoa vaikuttavuuden arviointi kiinteäksi osaksi Animalian kampanjatoimintaan.
Vaikuttavuuden arviointi ja sen merkitys ovat nousseet hyvin ajankohtaiseksi aiheeksi suomalaisella järjestökentällä. Järjestöt haluavat tietää, millaisia vaikutuksia omalla työllä saadaan aikaan, kehittää omaa toimintaansa ja osoittaa työn vaikuttavuutta myös ulospäin. Osaltaan paineen tähän luo tietynlainen tilivelvollisuus niin ministeriöille, kuin myös muille rahoittajille ja tukijoille. Vaikuttavuuden arviointia ja osoittamista vaaditaan. Kuitenkin arvioinnin lähtökohdat, terminologia aiheen ympärillä ja mahdolliset menetelmät vaikuttavuuden arviointiin tuntuvat olevan vielä hyvin hataralla pohjalla.
Opinnäytetyöni toteutettiin monivaiheisena työelämän kehittämisprosessina, yhteiskehittävällä otteella. Tarkoituksena oli löytää yhteinen näkemys siitä, kuinka kampanjatoiminnan vaikuttavuutta Animaliassa voitaisiin arvioida. Kehittämistyötä ohjasi vahvasti hankkimani tietoperusta koskien vaikuttavuuden arviointia. Järjestin kehittämistyötä varten kolme työpajaa, joissa aihetta lähestyttiin erilaisin, osallistavin menetelmin. Työpajoihin osallistui Animalian työntekijöiden lisäksi muun muassa vapaaehtoisia ja hallituksen jäseniä.
Ensimmäisen työpajan tavoitteena oli toimintaympäristön kirkastaminen aivoriihimenetelmällä. Toisessa työpajassa selvitettiin Animalian kampanjatoiminnan vaikuttavuuden arvioinnin nykytilaa laatimani kyselylomakkeen avulla, sekä ideoitiin ja analysoitiin arvioinnin lähtökohtia Edward De Bonon kuusi ajatteluhattua -menetelmää hyödyntäen. Kolmannessa työpajassa kehiteltiin työkalua kampanjatoiminnan vaikuttavuuden arviointiin yhteisen keskustelun ja aivoriihimenetelmän avulla, etukäteen laatimani ehdotuksen pohjalta.
Opinnäytetyöni tuotoksia ovat Opas vaikuttavuuden arviointiin sekä kampanjatyökalu. Oppaan ja kampanjatyökalun avulla on tarkoitus alkaa toteuttamaan kampanjatoiminnan vaikuttavuuden arviointia Animaliassa systemaattisesti. Vaikuttavuuden arviointia ei voida toteuttaa irrallaan muusta toiminnasta, vaan se tulee sitoa kiinteäksi osaksi kampanjatoimintaa. Siksi kampanjatyökalu on suunniteltu ohjaamaan kampanjointia aina suunnittelusta loppuraportointiin saakka.
Kehittämistyö on tehty Animalian tarpeisiin pohjautuen, ja sen tuotokset on suunniteltu juuri Animalian käyttöön. Niin oppaasta, kuin myös kampanjatyökalusta voivat kuitenkin hyötyä myös muut järjestöt. Opas vaikuttavuuden arviointiin kiteyttää tiiviisti sen, mistä vaikuttavuuden arvioinnissa on kyse. Kampanjatyökalu voi antaa selkeät suuntaviivat sille, millä tavoin vaikuttavuuden arviointia voitaisiin lähestyä omassa toiminnassa. Voin myös suositella tämän kehittämistyön prosessin mukailemista selvitettäessä vaikuttavuuden arvioinnin tarpeellisuutta ja mahdollisuuksia juuri omassa organisaatiossa.
Vaikuttavuuden arviointi ja sen merkitys ovat nousseet hyvin ajankohtaiseksi aiheeksi suomalaisella järjestökentällä. Järjestöt haluavat tietää, millaisia vaikutuksia omalla työllä saadaan aikaan, kehittää omaa toimintaansa ja osoittaa työn vaikuttavuutta myös ulospäin. Osaltaan paineen tähän luo tietynlainen tilivelvollisuus niin ministeriöille, kuin myös muille rahoittajille ja tukijoille. Vaikuttavuuden arviointia ja osoittamista vaaditaan. Kuitenkin arvioinnin lähtökohdat, terminologia aiheen ympärillä ja mahdolliset menetelmät vaikuttavuuden arviointiin tuntuvat olevan vielä hyvin hataralla pohjalla.
Opinnäytetyöni toteutettiin monivaiheisena työelämän kehittämisprosessina, yhteiskehittävällä otteella. Tarkoituksena oli löytää yhteinen näkemys siitä, kuinka kampanjatoiminnan vaikuttavuutta Animaliassa voitaisiin arvioida. Kehittämistyötä ohjasi vahvasti hankkimani tietoperusta koskien vaikuttavuuden arviointia. Järjestin kehittämistyötä varten kolme työpajaa, joissa aihetta lähestyttiin erilaisin, osallistavin menetelmin. Työpajoihin osallistui Animalian työntekijöiden lisäksi muun muassa vapaaehtoisia ja hallituksen jäseniä.
Ensimmäisen työpajan tavoitteena oli toimintaympäristön kirkastaminen aivoriihimenetelmällä. Toisessa työpajassa selvitettiin Animalian kampanjatoiminnan vaikuttavuuden arvioinnin nykytilaa laatimani kyselylomakkeen avulla, sekä ideoitiin ja analysoitiin arvioinnin lähtökohtia Edward De Bonon kuusi ajatteluhattua -menetelmää hyödyntäen. Kolmannessa työpajassa kehiteltiin työkalua kampanjatoiminnan vaikuttavuuden arviointiin yhteisen keskustelun ja aivoriihimenetelmän avulla, etukäteen laatimani ehdotuksen pohjalta.
Opinnäytetyöni tuotoksia ovat Opas vaikuttavuuden arviointiin sekä kampanjatyökalu. Oppaan ja kampanjatyökalun avulla on tarkoitus alkaa toteuttamaan kampanjatoiminnan vaikuttavuuden arviointia Animaliassa systemaattisesti. Vaikuttavuuden arviointia ei voida toteuttaa irrallaan muusta toiminnasta, vaan se tulee sitoa kiinteäksi osaksi kampanjatoimintaa. Siksi kampanjatyökalu on suunniteltu ohjaamaan kampanjointia aina suunnittelusta loppuraportointiin saakka.
Kehittämistyö on tehty Animalian tarpeisiin pohjautuen, ja sen tuotokset on suunniteltu juuri Animalian käyttöön. Niin oppaasta, kuin myös kampanjatyökalusta voivat kuitenkin hyötyä myös muut järjestöt. Opas vaikuttavuuden arviointiin kiteyttää tiiviisti sen, mistä vaikuttavuuden arvioinnissa on kyse. Kampanjatyökalu voi antaa selkeät suuntaviivat sille, millä tavoin vaikuttavuuden arviointia voitaisiin lähestyä omassa toiminnassa. Voin myös suositella tämän kehittämistyön prosessin mukailemista selvitettäessä vaikuttavuuden arvioinnin tarpeellisuutta ja mahdollisuuksia juuri omassa organisaatiossa.