Mistä on hyvä seikkailukasvatus tehty? : Suomalaisen seikkailukasvatuksen tunnuspiirteiden ja arvojen määrittäminen laadukkaan toiminnan kuvaajiksi
Widenius, Suvi (2017)
Widenius, Suvi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703143237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703143237
Tiivistelmä
Tämän työn tilaajaorganisaatio on Suomen nuorisokeskusyhdistys ry, joka toimii valtakunnallisen seikkailukasvatusverkoston hallinnollisena kotipesänä. Verkoston päätavoitteena on seikkailukasvatuksen asemaan suomessa vaikuttaminen. Opinnäytteeni lähtökohtana oli tarve selkeyttää ja jäsennellä laadukkaan
seikkailukasvatustoiminnan kokonaisuutta.
Opinnäytetyöni tavoitteena on tunnistaa ja nimetä laadukkaan seikkailukasvatuksen ominaisuuksia, sekä sitä yhteisesti kuvaavia käsitteitä ja termejä. Lisäksi tavoitteena on kirkastaa suomalaisen seikkailukasvatustoiminnan yhteistä arvopohjaa. Työn tarkoituksena on tuottaa selkeä käsitteellinen jäsennys suomalaisen seikkailukasvatuksen ominaispiirteistä ja arvoista, joiden avulla kuvataan moniammatillisen verkoston toteuttamaa seikkailukasvatuksellista toimintaa yleistajuisesti. Opinnäytetyössä selvitän, mistä ominaisuuksista hyvä seikkailukasvatuksellinen toiminta koostuu, sekä mitkä yhteiset arvot vaikuttavat toiminnan pohjalla.
Opinnäytetyö on toteutettu monivaiheisena osallistavan- ja yhteiskehittämisen prosessina, yhteistyössä seikkailukasvatusverkoston ohjausryhmän kanssa. Kehittämistyössä laatua seikkailukasvatuksessa on lähestytty seikkailukasvatusverkoston toimijoiden näkökulmasta. Osallistavan kehittämisen avulla seikkailukasvatusverkoston toimijat ovat päässeet nimeämään laadukkaan seikkailukasvatuksen ominaisuuksia ja toimintaa ohjaavia arvoja. Aineistonkeruun ja yhteiskehittämisen menetelminä on käytetty kyselyä, osallistavaa työpajatyöskentelyä ja asiantuntijakommentointia. Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastelen laatua käsitteenä sekä suomalaista seikkailukasvatusta tutkimus- ja teoriatiedon valossa.
Kehittämistyön tuloksena syntyi määritelmä laadukkaan seikkailukasvatuksen tunnuspiirteistä ja yhteisistä toimintaa ohjaavista arvoista. Työn konkreettinen tuotos on hyvän seikkailukasvatuksen tunnuspiirteistä johdetut seikkailukasvatuksen laatukriteerit ja laadun rakentumisen malli (Liite1). Työn tuotos on tehty verkostolle työkaluksi, jonka avulla kuvataan laadukasta seikkailukasvatustoimintaa, niin alan
toimijoille, kuin myös asiakkaille, sidosryhmille ja seikkailukasvatuksesta ja verkoston toiminnasta kiinnostuneille henkilöille. Tulokset ovat hyödynnettävissä myös seikkailukasvatustoiminnan arvioimiseen ja kehittämiseen. Tuotos tarjoaa käsitteellisenä jäsennyksenä välineen seikkailukasvatuksen opetustoimintaan
sekä keskustelupohjan käsitteiden edelleen määrittämiseksi sekä yhteisen kielen luomiseksi verkoston sisällä ja alalla laajemminkin.
Opinnäytetyöni kehittämistyön prosessikuvaus toimii osallistavan ja yhteisöllisen kehittämisprosessin mallina, jota voi hyvin hyödyntää seikkailukasvatusverkostossa jatkossa. Osallistavan ja yhteiskehittämisen malli on hyödynnettävissä laajemminkin alalla esimerkiksi järjestökentällä ja asiantuntijaverkostoissa vastaavissa arvoprosesseissa ja laatutyössä.
seikkailukasvatustoiminnan kokonaisuutta.
Opinnäytetyöni tavoitteena on tunnistaa ja nimetä laadukkaan seikkailukasvatuksen ominaisuuksia, sekä sitä yhteisesti kuvaavia käsitteitä ja termejä. Lisäksi tavoitteena on kirkastaa suomalaisen seikkailukasvatustoiminnan yhteistä arvopohjaa. Työn tarkoituksena on tuottaa selkeä käsitteellinen jäsennys suomalaisen seikkailukasvatuksen ominaispiirteistä ja arvoista, joiden avulla kuvataan moniammatillisen verkoston toteuttamaa seikkailukasvatuksellista toimintaa yleistajuisesti. Opinnäytetyössä selvitän, mistä ominaisuuksista hyvä seikkailukasvatuksellinen toiminta koostuu, sekä mitkä yhteiset arvot vaikuttavat toiminnan pohjalla.
Opinnäytetyö on toteutettu monivaiheisena osallistavan- ja yhteiskehittämisen prosessina, yhteistyössä seikkailukasvatusverkoston ohjausryhmän kanssa. Kehittämistyössä laatua seikkailukasvatuksessa on lähestytty seikkailukasvatusverkoston toimijoiden näkökulmasta. Osallistavan kehittämisen avulla seikkailukasvatusverkoston toimijat ovat päässeet nimeämään laadukkaan seikkailukasvatuksen ominaisuuksia ja toimintaa ohjaavia arvoja. Aineistonkeruun ja yhteiskehittämisen menetelminä on käytetty kyselyä, osallistavaa työpajatyöskentelyä ja asiantuntijakommentointia. Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastelen laatua käsitteenä sekä suomalaista seikkailukasvatusta tutkimus- ja teoriatiedon valossa.
Kehittämistyön tuloksena syntyi määritelmä laadukkaan seikkailukasvatuksen tunnuspiirteistä ja yhteisistä toimintaa ohjaavista arvoista. Työn konkreettinen tuotos on hyvän seikkailukasvatuksen tunnuspiirteistä johdetut seikkailukasvatuksen laatukriteerit ja laadun rakentumisen malli (Liite1). Työn tuotos on tehty verkostolle työkaluksi, jonka avulla kuvataan laadukasta seikkailukasvatustoimintaa, niin alan
toimijoille, kuin myös asiakkaille, sidosryhmille ja seikkailukasvatuksesta ja verkoston toiminnasta kiinnostuneille henkilöille. Tulokset ovat hyödynnettävissä myös seikkailukasvatustoiminnan arvioimiseen ja kehittämiseen. Tuotos tarjoaa käsitteellisenä jäsennyksenä välineen seikkailukasvatuksen opetustoimintaan
sekä keskustelupohjan käsitteiden edelleen määrittämiseksi sekä yhteisen kielen luomiseksi verkoston sisällä ja alalla laajemminkin.
Opinnäytetyöni kehittämistyön prosessikuvaus toimii osallistavan ja yhteisöllisen kehittämisprosessin mallina, jota voi hyvin hyödyntää seikkailukasvatusverkostossa jatkossa. Osallistavan ja yhteiskehittämisen malli on hyödynnettävissä laajemminkin alalla esimerkiksi järjestökentällä ja asiantuntijaverkostoissa vastaavissa arvoprosesseissa ja laatutyössä.