Festivaalipöhinää! : Bravo! -lasten ja nuortenteatterifestivaalin oheisohjelman kehittäminen
Haanpää, Venla (2017)
Haanpää, Venla
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704124669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704124669
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli Bravo! –kansainvälisen lasten –ja nuortenteatterifestivaalin oheisohjelman kehittäminen yhdessä festivaalin yhteistyöverkoston kanssa. Bravo! on esittävän taiteen festivaali, joka painottaa ohjelmistossaan kansainvälisiä lasten- ja nuortenesityksiä. Työn tilaaja on lasten- ja nuortenteatterijärjestö Suomen Assitej ry, joka tuottaa Bravo! -festivaalin yhteistyössä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien kanssa.
Kehittämistyö on tapaustutkimus, jonka menetelminä käytettiin teemahaastatteluja, ryhmähaastattelua, benchmarkingia ja ideointia yhdessä kaupunkien tuottajien kanssa. Festivaalin kehittämistä lähestyttiin erityisesti siitä näkökulmasta, millaista oheisohjelmistoa voidaan toteuttaa eri kulttuuritalojen ja kaupunkien välisenä yhteistyönä siten, että ohjelma sitoo festivaalin eri tapahtumapaikkoja ja neljää kaupunkia toisiinsa. Oheisohjelman kehittämisen tavoitteena oli myös lisätä festivaalin näkyvyyttä ja tuoda tapahtumalle uusia yleisöjä.
Kaupunkien tuottajien haastatteluissa nousi tarve kehittää festivaalia osallistavampaan, monitaiteellisempaan ja perinteisistä kulttuuritiloista ulos jalkautuvaan suuntaan. Haastatellut tuottajat kaipasivat enemmän uusia avauksia, ideoita ja kokeilumieltä. Haastatteluissa esiin tulleiden kehittämisideoiden pohjalta luotiin uudenlaisia yhteistyöverkostoja ja toteutettiin uudenlaista oheisohjelmaa ja yleisötyötä. Kehittämisideoita kokeiltiin käytännössä kotimaisen Hurraa! –festivaalin tuotannossa.
Kehittämistyön tuloksena löytyi uusia tapoja tehdä festivaalin oheisohjelmaa ja yleisötyötä, jotka tukevat tapahtumaa merkittävästi myös markkinoinnin näkökulmasta. Erityisesti pienet festivaalit hyötyvät verkostoista, joiden kanssa tehty yhteistyö monipuolistaa oheisohjelmaa, lisää tapahtuman festivaalimaisuutta, tunnettavuutta ja houkuttelevuutta. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää erityisesti pienten toimijoiden järjestämien festivaalien kehittämisessä.
Kehittämisideoita kokeiltiin käytännössä kotimaisen Hurraa! –festivaalin tuotannossa. Kehittämistyön tuloksena löytyi uusia tapoja tehdä festivaalin oheisohjelmaa ja yleisötyötä, jotka tukevat tapahtumaa merkittävästi myös markkinoinnin näkökulmasta. Erityisesti pienet festivaalit hyötyvät verkostoista, joiden kanssa tehty yhteistyö monipuolistaa oheisohjelmaa, lisää tapahtuman festivaalimaisuutta, tunnettavuutta ja houkuttelevuutta. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää erityisesti pienten toimijoiden järjestämien festivaalien kehittämisessä.
Kehittämistyö on tapaustutkimus, jonka menetelminä käytettiin teemahaastatteluja, ryhmähaastattelua, benchmarkingia ja ideointia yhdessä kaupunkien tuottajien kanssa. Festivaalin kehittämistä lähestyttiin erityisesti siitä näkökulmasta, millaista oheisohjelmistoa voidaan toteuttaa eri kulttuuritalojen ja kaupunkien välisenä yhteistyönä siten, että ohjelma sitoo festivaalin eri tapahtumapaikkoja ja neljää kaupunkia toisiinsa. Oheisohjelman kehittämisen tavoitteena oli myös lisätä festivaalin näkyvyyttä ja tuoda tapahtumalle uusia yleisöjä.
Kaupunkien tuottajien haastatteluissa nousi tarve kehittää festivaalia osallistavampaan, monitaiteellisempaan ja perinteisistä kulttuuritiloista ulos jalkautuvaan suuntaan. Haastatellut tuottajat kaipasivat enemmän uusia avauksia, ideoita ja kokeilumieltä. Haastatteluissa esiin tulleiden kehittämisideoiden pohjalta luotiin uudenlaisia yhteistyöverkostoja ja toteutettiin uudenlaista oheisohjelmaa ja yleisötyötä. Kehittämisideoita kokeiltiin käytännössä kotimaisen Hurraa! –festivaalin tuotannossa.
Kehittämistyön tuloksena löytyi uusia tapoja tehdä festivaalin oheisohjelmaa ja yleisötyötä, jotka tukevat tapahtumaa merkittävästi myös markkinoinnin näkökulmasta. Erityisesti pienet festivaalit hyötyvät verkostoista, joiden kanssa tehty yhteistyö monipuolistaa oheisohjelmaa, lisää tapahtuman festivaalimaisuutta, tunnettavuutta ja houkuttelevuutta. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää erityisesti pienten toimijoiden järjestämien festivaalien kehittämisessä.
Kehittämisideoita kokeiltiin käytännössä kotimaisen Hurraa! –festivaalin tuotannossa. Kehittämistyön tuloksena löytyi uusia tapoja tehdä festivaalin oheisohjelmaa ja yleisötyötä, jotka tukevat tapahtumaa merkittävästi myös markkinoinnin näkökulmasta. Erityisesti pienet festivaalit hyötyvät verkostoista, joiden kanssa tehty yhteistyö monipuolistaa oheisohjelmaa, lisää tapahtuman festivaalimaisuutta, tunnettavuutta ja houkuttelevuutta. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää erityisesti pienten toimijoiden järjestämien festivaalien kehittämisessä.