Kehittämissuunnitelma -ja opas Varkauden seurakunnan nuorisotyöhön
Luukkonen, Henna (2017)
Luukkonen, Henna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285744
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä nuorilla on seurakunnan toiminnas-
ta ja millaista toimintaa he toivoisivat. Tavoitteenani oli saada nuorten käsitysten avulla kattava aineisto
tilaajan toiminnan kehittämisen tueksi. Opinnäytetyön tilaaja oli Varkauden seurakunnan nuorisotyö.
Menetelmänä käytin työpaja mallia. Työpajoja oli kahta erilaista. Yläasteilla pidin työpajat, joissa nuoret
ideoivat paperille pienryhmissä haluamiaan toimintamuotoja ja lukiolaisten työpajassa lukion
1.luokkalaiset tuottivat pienryhmissä ajatuskartat teemana elämänilo.
Työpajojen tuotoksista eniten esille nousi nuorten halu pelkkään vapaaseen oleskeluun. Elämänilot
paja antoi enemmän materiaalia ja hyödynsin tuotoksen teossa nuorten tekemiä ajatuskarttoja. Esille
nousi muun muassa yhteenkuuluvuuden tunne, onnistumisen ilo ja tuvallisuus. Työpajojen tuotoksia
yhdistellen ja pedagogisiin osa-alueisiin perehtyen sain koottua oppaan, jossa on uusia ideoita päivite-
tyn toimintaan ja arvioinnin työkalu nuorisotyöntekijöille oman työn ja menetelmien arvioinnin tueksi.
Kehittämistyön tuotos antaa tilaajalle hyvät ja kattavat työkalut nuorten toiminnan kehittämiseksi. Se
tuo nuorisotyön tekijöille uutta ja monipuolista tietoa siitä, miten nuorten toimintaa voi päivittää ny-
kynuorten tarpeita vastaaviksi. Opinnäytetyöni tuloksia ja tuotosta voi hyödyntää Varkauden seura-
kunnan lisäksi muut seurakunnat ja myös sovellettuna esimerkiksi kunnan nuorisopalvelut. Sen sisältö
on helppo ottaa kokonaisuudessaan käyttöön oppaasta löytyvän toimeenpanosuunnitelman avulla, tai
myös osittain, riippuen mitä menetelmää haluaa työssä korostaa. Tuotoksena syntynyt opas on kattava
kokonaisuus, mutta sitä voi käyttää myös vain pedagogisten osa-alueiden tai nuorteniltoihin liittyvien
osa-alueiden osalta.
Opinnäytetyö merkitys ammattialalle on merkittävä uusien ideoiden ja arvioinnin kannalta. Oppaassa
on hyvää materiaalia myös muille nuorisotyötä tekeville tahoille. Jos nuorisotyön organisaatiot etsivät
uusia ideoita nuorisotyöhön, on opinnäytetyöni tulokset ja tuotokset tuomassa lisää ideoita muiden
ta ja millaista toimintaa he toivoisivat. Tavoitteenani oli saada nuorten käsitysten avulla kattava aineisto
tilaajan toiminnan kehittämisen tueksi. Opinnäytetyön tilaaja oli Varkauden seurakunnan nuorisotyö.
Menetelmänä käytin työpaja mallia. Työpajoja oli kahta erilaista. Yläasteilla pidin työpajat, joissa nuoret
ideoivat paperille pienryhmissä haluamiaan toimintamuotoja ja lukiolaisten työpajassa lukion
1.luokkalaiset tuottivat pienryhmissä ajatuskartat teemana elämänilo.
Työpajojen tuotoksista eniten esille nousi nuorten halu pelkkään vapaaseen oleskeluun. Elämänilot
paja antoi enemmän materiaalia ja hyödynsin tuotoksen teossa nuorten tekemiä ajatuskarttoja. Esille
nousi muun muassa yhteenkuuluvuuden tunne, onnistumisen ilo ja tuvallisuus. Työpajojen tuotoksia
yhdistellen ja pedagogisiin osa-alueisiin perehtyen sain koottua oppaan, jossa on uusia ideoita päivite-
tyn toimintaan ja arvioinnin työkalu nuorisotyöntekijöille oman työn ja menetelmien arvioinnin tueksi.
Kehittämistyön tuotos antaa tilaajalle hyvät ja kattavat työkalut nuorten toiminnan kehittämiseksi. Se
tuo nuorisotyön tekijöille uutta ja monipuolista tietoa siitä, miten nuorten toimintaa voi päivittää ny-
kynuorten tarpeita vastaaviksi. Opinnäytetyöni tuloksia ja tuotosta voi hyödyntää Varkauden seura-
kunnan lisäksi muut seurakunnat ja myös sovellettuna esimerkiksi kunnan nuorisopalvelut. Sen sisältö
on helppo ottaa kokonaisuudessaan käyttöön oppaasta löytyvän toimeenpanosuunnitelman avulla, tai
myös osittain, riippuen mitä menetelmää haluaa työssä korostaa. Tuotoksena syntynyt opas on kattava
kokonaisuus, mutta sitä voi käyttää myös vain pedagogisten osa-alueiden tai nuorteniltoihin liittyvien
osa-alueiden osalta.
Opinnäytetyö merkitys ammattialalle on merkittävä uusien ideoiden ja arvioinnin kannalta. Oppaassa
on hyvää materiaalia myös muille nuorisotyötä tekeville tahoille. Jos nuorisotyön organisaatiot etsivät
uusia ideoita nuorisotyöhön, on opinnäytetyöni tulokset ja tuotokset tuomassa lisää ideoita muiden