Design Week Kuopio dialogi : tapahtuman monitahoisen vuoropuhelun tutkiminen
Kotikumpu, Heidi (2017)
Kotikumpu, Heidi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056451
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee Design Week Kuopion monitahoista dialogia. Dialogin osapuolina tässä tutkimuksessa ovat tapahtuman mahdolliset kävijät ja tapahtuman yhteistyökumppanit. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaista vuoropuhelua tapahtumalla on ollut ja kuinka vuoropuhelua voidaan hyödyntää strategiatyöskentelyssä.
Opinnäytetyö on toteutettu tapaustutkimuksena, jossa tutkimus on tehty kyselyn ja haastatteluiden menetelmin. Aineistoa on kerätty Designmarket Joulukaupan kävijöille suoritetun kyselyn ja tapahtuman tuottajalle ja yhteistyökumppanille suoritetuiden haastatteluiden avulla.
Työn tilaajan toimi Itä-Suomen Muoto ry, joka on perustettu 2015 tavoitteenaan nostaa muotoilun tunnettavuutta Savon alueella. Itä-Suomen Muoto ry:n kärkihanke on Design Week Kuopio ja yhdistys hakee voimakasta kasvua niin tapahtuman, kuin sen muidenkin hankkeiden osalta. Opinnäytetyö koet-tiin tarpeelliseksi pohjustamaan tulevaa strategiatyötä ja pohtimaan mikä on yhdistyksen tämänhetkinen tilanne. Yhdistyksen ja Design Week Kuopion taustalla toimii iso joukko vapaaehtoistyöntekijöitä, joiden resurssit ovat rajalliset kehitystyölle.
Avoimella vuoropuhelulla pystytään ymmärtämään paremmin tapahtuman liittyviä eri tahoja ja heidän kokemuksiaan ja toiveitaan tapahtumatuotantoon liittyen. Vuoropuhelu on myös suora yhteys tapahtumatuotannon ytimeen ja sen sisällä piileviin ongelmiin ja mahdollisuuksiin. Tämä opinnäytetyö tuo esille sekä uudet mahdollisuudet dialogin muodostukselle, että kriittiset kehityspisteet tapahtumatuotannossa.
Opinnäytetyö on toteutettu tapaustutkimuksena, jossa tutkimus on tehty kyselyn ja haastatteluiden menetelmin. Aineistoa on kerätty Designmarket Joulukaupan kävijöille suoritetun kyselyn ja tapahtuman tuottajalle ja yhteistyökumppanille suoritetuiden haastatteluiden avulla.
Työn tilaajan toimi Itä-Suomen Muoto ry, joka on perustettu 2015 tavoitteenaan nostaa muotoilun tunnettavuutta Savon alueella. Itä-Suomen Muoto ry:n kärkihanke on Design Week Kuopio ja yhdistys hakee voimakasta kasvua niin tapahtuman, kuin sen muidenkin hankkeiden osalta. Opinnäytetyö koet-tiin tarpeelliseksi pohjustamaan tulevaa strategiatyötä ja pohtimaan mikä on yhdistyksen tämänhetkinen tilanne. Yhdistyksen ja Design Week Kuopion taustalla toimii iso joukko vapaaehtoistyöntekijöitä, joiden resurssit ovat rajalliset kehitystyölle.
Avoimella vuoropuhelulla pystytään ymmärtämään paremmin tapahtuman liittyviä eri tahoja ja heidän kokemuksiaan ja toiveitaan tapahtumatuotantoon liittyen. Vuoropuhelu on myös suora yhteys tapahtumatuotannon ytimeen ja sen sisällä piileviin ongelmiin ja mahdollisuuksiin. Tämä opinnäytetyö tuo esille sekä uudet mahdollisuudet dialogin muodostukselle, että kriittiset kehityspisteet tapahtumatuotannossa.