”Mulla on eka kerran elämässä sellainen olo, että mua tarvitaan jossain.” : Parkkitoiminnan kehittäminen osallistujalähtöisesti.
Sirviö, Minna (2017)
Sirviö, Minna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076705
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on laadullineen tutkimuksellinen kehittämistyö Rovaniemen nuorisopalveluille. Työssä tuodaan esiin työttömien nuorten kokemuksia Parkkitoiminnoista. Parkkitoiminta on Rovaniemen nuorisopalveluiden, Te- palveluiden, sosiaalipalveluiden ja Nuorten Ohjaamon resurssoimaa ohjattua ryhmätoimintaa työttömille nuorille, jonka tavoitteena on tukea nuoria takaisin koulutus- ja työelämään.
Parkkitoimintoja toteutetaan joko työkokeiluna tai kuntouttavana työtoimintana. Opinnäytetyössä tutkitaan keväällä 2016 toteutettuja Parkkitoimintoja, joita olivat Artpaja, Musapaja ja Keimers. Näissä toiminnoissa hyödynnettiin kulttuurisen nuorisotyön menetelmiä; taide-, musiikki- ja pelitoimintaa.
Nuorten työllisyyden hoitoa pyritään jatkuvasti kehittämään yhteiskunnassamme. 2013 vuonna käynnistyi nuorisotakuu, jonka tavoitteena oli sitouttaa eri ammattilaiset toimimaan yhteisesti nuorten työllisyyden parantamiseksi. Hallitusohjelman kärkihankkeiden myötä nuorisotakuuta seurasi yhteisötakuu, jonka tavoitteena oli tukea nuorten elämänhallintaa, koulutuspolkujen rakentumista ja työllistymistä. Lisäksi tavoitteena oli vahvistaa yhteistyötä nuorten tukemisessa ja koota hyviä toimintatapoja valtakunnallisesti hyödynnettäväksi. Nuoriso- ja yhteisötakuun myötä opinnäytetyön aihe on ajankohtainen ja valtakunnallisesti merkittävä.
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata Parkkitoiminnan vaikuttavuutta ja merkityksellisyyttä. Opinnäytetyö tuo esiin nuorten omat kokemukset ja ajatukset vaikutuksista ja merkittävyydestä. Opinnäytetyö pyrkii kuvaamaan myös sitä, mikä toiminnassa tukee nuorten toimintakykyä. Opinnäytetyön tuloksina ovat Parkkitoiminnan vaikutukset ja niitä mahdollistavat tekijät sekä tulosten pohjalta tehdyt suositukset toiminnan kehittämiselle ja toteuttamiselle.
Opinnäytetyön aineisto on kerätty teemoitetuilla ryhmähaastatteluilla. Haastattelut tehtiin toimintoihin
osallistuneille nuorille sekä ennen että jälkeen toiminnan. Nuorten haastatteluihin osallistui 25 nuorta. Nuorten haastatteluiden lisäksi teemahaastattelut toteutettiin myös toimintoja ohjanneille työntekijöille että taustaorganisaatioiden esimiehille. Aineistoa täydennettiin tutkijan omalla päiväkirjalla ja parkkitoimintojen materiaaleilla. Analyysin tueksi tutkija reflektoi havaintojaan myös nuorisotyön ammattilaisten kanssa.
Opinnäytetyön tuloksista nousee esiin kokemus vertaisuudesta, osallisuudesta ja minäpystyvyydestä. Näiden kokemusten taustalla on ohjaajan myönteiseen tunnistamiseen pohjautuva työote, ryhmälähtöinen toiminnallinen työ ja jokaisen nuoren oman potentiaalin hyödyntäminen.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että vaikka pitkäaikaisia vaikutuksia myöhempään työllistymiseen ei voida tarkastella, voidaan tuloksia pitää arvokkaana positiivisten työelämäkokemusten ja nuorten toimintakyvyn vahvistumisen
näkökulmasta.
Parkkitoimintoja toteutetaan joko työkokeiluna tai kuntouttavana työtoimintana. Opinnäytetyössä tutkitaan keväällä 2016 toteutettuja Parkkitoimintoja, joita olivat Artpaja, Musapaja ja Keimers. Näissä toiminnoissa hyödynnettiin kulttuurisen nuorisotyön menetelmiä; taide-, musiikki- ja pelitoimintaa.
Nuorten työllisyyden hoitoa pyritään jatkuvasti kehittämään yhteiskunnassamme. 2013 vuonna käynnistyi nuorisotakuu, jonka tavoitteena oli sitouttaa eri ammattilaiset toimimaan yhteisesti nuorten työllisyyden parantamiseksi. Hallitusohjelman kärkihankkeiden myötä nuorisotakuuta seurasi yhteisötakuu, jonka tavoitteena oli tukea nuorten elämänhallintaa, koulutuspolkujen rakentumista ja työllistymistä. Lisäksi tavoitteena oli vahvistaa yhteistyötä nuorten tukemisessa ja koota hyviä toimintatapoja valtakunnallisesti hyödynnettäväksi. Nuoriso- ja yhteisötakuun myötä opinnäytetyön aihe on ajankohtainen ja valtakunnallisesti merkittävä.
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata Parkkitoiminnan vaikuttavuutta ja merkityksellisyyttä. Opinnäytetyö tuo esiin nuorten omat kokemukset ja ajatukset vaikutuksista ja merkittävyydestä. Opinnäytetyö pyrkii kuvaamaan myös sitä, mikä toiminnassa tukee nuorten toimintakykyä. Opinnäytetyön tuloksina ovat Parkkitoiminnan vaikutukset ja niitä mahdollistavat tekijät sekä tulosten pohjalta tehdyt suositukset toiminnan kehittämiselle ja toteuttamiselle.
Opinnäytetyön aineisto on kerätty teemoitetuilla ryhmähaastatteluilla. Haastattelut tehtiin toimintoihin
osallistuneille nuorille sekä ennen että jälkeen toiminnan. Nuorten haastatteluihin osallistui 25 nuorta. Nuorten haastatteluiden lisäksi teemahaastattelut toteutettiin myös toimintoja ohjanneille työntekijöille että taustaorganisaatioiden esimiehille. Aineistoa täydennettiin tutkijan omalla päiväkirjalla ja parkkitoimintojen materiaaleilla. Analyysin tueksi tutkija reflektoi havaintojaan myös nuorisotyön ammattilaisten kanssa.
Opinnäytetyön tuloksista nousee esiin kokemus vertaisuudesta, osallisuudesta ja minäpystyvyydestä. Näiden kokemusten taustalla on ohjaajan myönteiseen tunnistamiseen pohjautuva työote, ryhmälähtöinen toiminnallinen työ ja jokaisen nuoren oman potentiaalin hyödyntäminen.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että vaikka pitkäaikaisia vaikutuksia myöhempään työllistymiseen ei voida tarkastella, voidaan tuloksia pitää arvokkaana positiivisten työelämäkokemusten ja nuorten toimintakyvyn vahvistumisen
näkökulmasta.