Toimintamalli tyttöjen ja nuorten naisten pelitoimintaan : Pelitalo Muikun kehittäminen
Keskisaari, Asta (2017)
Keskisaari, Asta
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086899
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kokeilla ja kehittää toimintamalli tyttöjen ja nuorten naisten pelitoiminnoista nuorisotyön kentälle. Tavoitteena oli myös toimintamallin yhdistäminen osaksi nuorisopalveluiden toimintaa. Oheistavoitteina oli toimintoihin osallistuvien tyttöjen ja nuorten naisten sosiaalinen vahvistaminen, turvallisen ympäristön luominen, matalan kynnyksen toiminnan järjestäminen sekä vertaiskokemusten ja -tuen mahdollistaminen.
Toimintamallia tytöille ja nuorille naisille suunnattujen pelitoimintojen toteuttamiseen ei ollut opinnäytetyötä tehdessä vielä olemassa, vaikka nuoret käyttävät yhä enemmän aikaa pelien parissa. Tämän takia aihe opinnäytetyölleni oli ajankohtainen ja nuorisotyössä tehtävää pelitoimintaa selkeästi kehittävä. Lisäksi se loi uuden palvelumuodon sekä tilaajatahoille että nuorille.
Opinnäytetyössäni käytin menetelminä käytännön toimintaa, kyselyä ja haastattelua. Kaikkien näiden avulla pyrittiin saamaan nuorten ääni kuuluviin pelitoiminnan kehittämistä ja toteuttamista varten. Opinnäytetyössäni tehdyistä kartoituksista ja huomioista syntyi pelitoimintaa ohjaavat suuntaviivat vastaavanlaiseen työhön nuorisotyön kentällä.
Tilaajina opinnäytetyölleni toimi Kuopion nuorisopalvelut yhteistyössä Savon aluekoordinoinnin kanssa. Opinnäytetyöni keskittyi Pelitalo Muikun toimintaympäristöön, joka toteuttaa digitaalista nuorisotyötä Kuopion nuorisopalveluiden koordinoimana.
Toimintamallia tytöille ja nuorille naisille suunnattujen pelitoimintojen toteuttamiseen ei ollut opinnäytetyötä tehdessä vielä olemassa, vaikka nuoret käyttävät yhä enemmän aikaa pelien parissa. Tämän takia aihe opinnäytetyölleni oli ajankohtainen ja nuorisotyössä tehtävää pelitoimintaa selkeästi kehittävä. Lisäksi se loi uuden palvelumuodon sekä tilaajatahoille että nuorille.
Opinnäytetyössäni käytin menetelminä käytännön toimintaa, kyselyä ja haastattelua. Kaikkien näiden avulla pyrittiin saamaan nuorten ääni kuuluviin pelitoiminnan kehittämistä ja toteuttamista varten. Opinnäytetyössäni tehdyistä kartoituksista ja huomioista syntyi pelitoimintaa ohjaavat suuntaviivat vastaavanlaiseen työhön nuorisotyön kentällä.
Tilaajina opinnäytetyölleni toimi Kuopion nuorisopalvelut yhteistyössä Savon aluekoordinoinnin kanssa. Opinnäytetyöni keskittyi Pelitalo Muikun toimintaympäristöön, joka toteuttaa digitaalista nuorisotyötä Kuopion nuorisopalveluiden koordinoimana.