Tapahtuman vienti ulkomaille : Case Tubecon-tapahtuman kansainvälistyminen
Sutinen, Emma-Liina (2017)
Sutinen, Emma-Liina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056577
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa laajenemissuunnitelma Tubecon-tapahtumalle. Työn tilaajana toimi siis Tubecon Oy. Tubecon on Pohjoismaiden suurin YouTubeen ja tubettajiin liittyvä tapahtuma kävijämäärällä mitattuna. Tubecon eroaa muista tapahtumista yhteisölähtöisyydellään. Tubettajat pääsevät konkreettisesti osallistumaan tapahtuman suunnitteluun ja tuotantoon esimerkiksi työpajojen kautta.
Tubecon- tapahtumia on järjestetty aikaisemmin jo Suomessa, Ruotsissa ja Espanjassa ja nyt yhtiö haluaa laajentaa tapahtumakonseptiaan myös muihin Euroopan maihin. Opinnäytetyöhöni kuului selvittää Euroopan YouTube-tapahtumien markkinakenttää sekä selvittää, millaiset YouTube-genret ovat suosittuja eri Euroopan maissa listaamalla maan 20 suosituinta tubettajaa.
Opinnäytetyössäni käsiteltiin YouTuben toimintaympäristöä, markkinatutkimusta sekä yrityksen kansainvälistymistä. Tutkimusaineisto on kerätty benchmarkkaamalla eri YouTube-tapahtumien nettisivuilta. Tämän lisäksi aineistoa analysoitiin dokumenttianalyysin avulla. Tapahtumista on kerätty tiedot esimerkiksi lippujen hinnoista, tapahtuman sisällöstä sekä järjestäjätahosta. Eri maiden suosituimpien tubettajien listaukset kerättiin Socialblade-nimiseltä statistiikkasivustolta. Tämän lisäksi käsittelin opinnäytetyössäni tarkemmin kahta kansainvälisesti tunnettua YouTube-tapahtumaa ja niiden sisältöä.
Erilaisia YouTube-tapahtumia Euroopan markkinakentältä löytyi yhteensä 28 kpl. Tapahtumia tuottavat niin erilliset tapahtumatuotantoyritykset kuin Multi Channel Networkit eli YouTube-verkostot. Tapahtumat keskittyvät pitkälti paikallisiin tubettajayhteisöihin. Joissakin maissa erilaisia YouTube-tapahtumia on jo useampi, mutta esimerkiksi Itä-Euroopasta ei löytynyt yhtäkään YouTube-tapahtumaa. Tapahtumat ovat kooltaan hyvin vaihtelevia: osa tapahtumista kilpailee kokonsa puolesta Tubeconin kanssa, kun taas osa tapahtumista on kävijämäärältään suhteellisen pieniä. Tapahtumien sisällöt ovat suhteellisen samanlaiset. Suosituimpien tubettajien listauksen perusteella varsinkin pelitubettajat ovat suosittuja lähes kaikissa maissa, joten heidät on tärkeä huomioida tapahtumien ohjelmassa.
Tämän tapaista selvitystä erilaisista YouTube-tapahtumista ei ole aikaisemmin toteutettu. Näin ollen tästä opinnäytetyöstä on hyötyä Tubeconin lisäksi koko ammattialalle. Tämän opinnäytetyön perusteella Tubecon on tietoisempi kilpailevista tapahtumista Euroopan markkinakentällä. Useista Euroopan maista myös puuttuvat YouTube-tapahtumat kokonaan, joten Tubeconilla on hyvä mahdollisuus laajentaa toimintaansa näihin maihin.
Tubecon- tapahtumia on järjestetty aikaisemmin jo Suomessa, Ruotsissa ja Espanjassa ja nyt yhtiö haluaa laajentaa tapahtumakonseptiaan myös muihin Euroopan maihin. Opinnäytetyöhöni kuului selvittää Euroopan YouTube-tapahtumien markkinakenttää sekä selvittää, millaiset YouTube-genret ovat suosittuja eri Euroopan maissa listaamalla maan 20 suosituinta tubettajaa.
Opinnäytetyössäni käsiteltiin YouTuben toimintaympäristöä, markkinatutkimusta sekä yrityksen kansainvälistymistä. Tutkimusaineisto on kerätty benchmarkkaamalla eri YouTube-tapahtumien nettisivuilta. Tämän lisäksi aineistoa analysoitiin dokumenttianalyysin avulla. Tapahtumista on kerätty tiedot esimerkiksi lippujen hinnoista, tapahtuman sisällöstä sekä järjestäjätahosta. Eri maiden suosituimpien tubettajien listaukset kerättiin Socialblade-nimiseltä statistiikkasivustolta. Tämän lisäksi käsittelin opinnäytetyössäni tarkemmin kahta kansainvälisesti tunnettua YouTube-tapahtumaa ja niiden sisältöä.
Erilaisia YouTube-tapahtumia Euroopan markkinakentältä löytyi yhteensä 28 kpl. Tapahtumia tuottavat niin erilliset tapahtumatuotantoyritykset kuin Multi Channel Networkit eli YouTube-verkostot. Tapahtumat keskittyvät pitkälti paikallisiin tubettajayhteisöihin. Joissakin maissa erilaisia YouTube-tapahtumia on jo useampi, mutta esimerkiksi Itä-Euroopasta ei löytynyt yhtäkään YouTube-tapahtumaa. Tapahtumat ovat kooltaan hyvin vaihtelevia: osa tapahtumista kilpailee kokonsa puolesta Tubeconin kanssa, kun taas osa tapahtumista on kävijämäärältään suhteellisen pieniä. Tapahtumien sisällöt ovat suhteellisen samanlaiset. Suosituimpien tubettajien listauksen perusteella varsinkin pelitubettajat ovat suosittuja lähes kaikissa maissa, joten heidät on tärkeä huomioida tapahtumien ohjelmassa.
Tämän tapaista selvitystä erilaisista YouTube-tapahtumista ei ole aikaisemmin toteutettu. Näin ollen tästä opinnäytetyöstä on hyötyä Tubeconin lisäksi koko ammattialalle. Tämän opinnäytetyön perusteella Tubecon on tietoisempi kilpailevista tapahtumista Euroopan markkinakentällä. Useista Euroopan maista myös puuttuvat YouTube-tapahtumat kokonaan, joten Tubeconilla on hyvä mahdollisuus laajentaa toimintaansa näihin maihin.