Teatteri järjestyksessä : Järjestäjän työ ja toimenkuva teatterin tuotantoprosessissa
Kangas, Ante (2017)
Kangas, Ante
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705096983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705096983
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille järjestäjän työ teatterissa. Mitä järjestäjä tekee ja mikä on järjestäjän työnkuva nykypäivän Suomessa. Miten järjestäjän työ näkyy näytelmän tuotantoprosessissa.
Ammatti joka on katsojilta näkymättömissä, on hyvä tuoda esille ja kertoa ammatista enemmän. Katsoja kuulee lämpiössä sisäänsoiton katsomoon, jonka järjestäjä tekee. Muu työ jää katsojalle huomaamatta.
Järjestäjän työstä on tehty aiemmin vain yksi opinnäytetyö vuodelta 2005. Työstä tai ammatista on hyvin vähän kirjallista aineistoa. Tietoa ammatista sekä työn sisällöstä on tekijöillä itsellään. Ammattikunta on pieni koska ammattiteattereita on vähän. Järjestäjän työ on tärkeä ja toivon että opinnäytteen kautta järjestäjät saisivat arvostusta työlleen.
Opinnäytetyössä käydään läpi järjestäjän erilaisia toimenkuvia. Pohditaan kannattaisiko järjestäjän ammattinimikettä ja työnkuvaa jäsentää niin että se olisi mahdollisimman selkeä. Työssä pohditaan voiko työajan ja vapaa-ajan välistä eroa kehittää niin että työ ei rasita vapaa-ajalla.
Opinnäytetyön tiedot on kerätty haastattelemalla neljän eri kaupunginteatterin järjestäjää ammatista. Tiedon keräämisen saamiseksi oli kysely, joka lähetettiin kaikille järjestäjille isoihin ammattiteattereihin.
Opinnäytetyön tilaajana on Teatterialan ammattilaiset TAM, joka on Teatteri- ja Mediatyöntekijät ammattiliiton yksi jäsenjärjestöstä. Teatterialan ammattilaisiin kuuluu teatterin tekniikan ja näyttämötyöntekijöitä kuten kuiskaajat, järjestäjät, näyttämömiehet.
Tehtyjen kyselyjen ja haastattelujen perusteella, minulle selvisi, että jokaisessa teatterissa on erilainen käytäntö ja toimintatapa. Jokaisella teatterilla on oma tapa toimia ja toimintatavat eri työyhteisöjen sisällä eroavat toisistaan. On vaikeata ryhtyä yhtenäistämään työnkuvaa tai ammattinimikettä kaikkiin teattereihin samankaltaiseksi. Samoin on vaikeata yhtenäistää vapaa-ajan ja työajan eroa toisistaan.
Ammatti joka on katsojilta näkymättömissä, on hyvä tuoda esille ja kertoa ammatista enemmän. Katsoja kuulee lämpiössä sisäänsoiton katsomoon, jonka järjestäjä tekee. Muu työ jää katsojalle huomaamatta.
Järjestäjän työstä on tehty aiemmin vain yksi opinnäytetyö vuodelta 2005. Työstä tai ammatista on hyvin vähän kirjallista aineistoa. Tietoa ammatista sekä työn sisällöstä on tekijöillä itsellään. Ammattikunta on pieni koska ammattiteattereita on vähän. Järjestäjän työ on tärkeä ja toivon että opinnäytteen kautta järjestäjät saisivat arvostusta työlleen.
Opinnäytetyössä käydään läpi järjestäjän erilaisia toimenkuvia. Pohditaan kannattaisiko järjestäjän ammattinimikettä ja työnkuvaa jäsentää niin että se olisi mahdollisimman selkeä. Työssä pohditaan voiko työajan ja vapaa-ajan välistä eroa kehittää niin että työ ei rasita vapaa-ajalla.
Opinnäytetyön tiedot on kerätty haastattelemalla neljän eri kaupunginteatterin järjestäjää ammatista. Tiedon keräämisen saamiseksi oli kysely, joka lähetettiin kaikille järjestäjille isoihin ammattiteattereihin.
Opinnäytetyön tilaajana on Teatterialan ammattilaiset TAM, joka on Teatteri- ja Mediatyöntekijät ammattiliiton yksi jäsenjärjestöstä. Teatterialan ammattilaisiin kuuluu teatterin tekniikan ja näyttämötyöntekijöitä kuten kuiskaajat, järjestäjät, näyttämömiehet.
Tehtyjen kyselyjen ja haastattelujen perusteella, minulle selvisi, että jokaisessa teatterissa on erilainen käytäntö ja toimintatapa. Jokaisella teatterilla on oma tapa toimia ja toimintatavat eri työyhteisöjen sisällä eroavat toisistaan. On vaikeata ryhtyä yhtenäistämään työnkuvaa tai ammattinimikettä kaikkiin teattereihin samankaltaiseksi. Samoin on vaikeata yhtenäistää vapaa-ajan ja työajan eroa toisistaan.