Työhyvinvoinnin kehittäminen nuorisotyössä : "Ei ajatella mitä minä hyödyn, vaan mitä ME hyödymme!"
Petäjoki, Jaana (2017)
Petäjoki, Jaana
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705066628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705066628
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee työyhteisön henkistä hyvinvointia ja sen kehittämistä nuorisotyön alalla. Opinnäytetyön tilaajana on Turun kaupungin Nuorisopalveluiden Ohjaus- ja tuki yksikkö. Kehittäminen kohdentuu nuorisotyöntekijöiden henkiseen työssä jaksamiseen nykypäivän haasteellisissa tehtävissä toimialalla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten työyhteisön jäsenet voivat parhaiten olla vertaistukena toisilleen. Tavoitteena oli kehittämistoiminnan kautta rakentaa toimintamallia työyhteisön voimavara-lähtöiseen toimintakulttuuriin. Tutkimuksellisen kehittämistyön avulla haluttiin löytää konkreettisia toi-menpide-ehdotuksia työyhteisön arkeen työssä jaksamisen tueksi.
Tämä opinnäytetyö on kehittämistoimintaa, jossa on toimintatutkimuksellinen lähestymistapa. Aineis-tonkeruumenetelminä on käytetty osallistuvaa havainnointia ja yhteistoiminnallista kehittämispajatyös-kentelyä. Kehittämistyössä ratkaisua on haettu kehittämällä aitoa työelämän kehittämiskohdetta yhteis-työssä työyhteisön kanssa. Toiminnallisten kehittämismenetelmien avulla on kerätty ja tuotettu tietoa arvioitavaksi. Tämän uuden tiedon avulla on rakennettu uutta toimintamallia. Kehittämistoiminta kohdis-tui yhden toimintayksikön esimiesten ja nuorisotyöntekijöiden yhteisöön. Kehittämistyön tietoperusta on muodostunut hyvinvoivasta työyhteisöstä, yhteisöllisyydestä ja kehittämistoiminnasta.
Opinnäytetyö kuvaa kehittämistoiminnan prosessia alusta loppuun asti hyvin yksityiskohtaisesti. Kehit-tämistoiminnan prosessi on kestänyt joulukuusta 2015 kevääseen 2017. Kehittämispajat toteutettiin vuoden 2016 aikana. Kehittämistyön tuloksena syntyi työyhteisön toimintakulttuurin hyvinvointimalli, jossa huomioidaan sekä työntekijöiden että esimiesten roolia yhteisössä. Tulosten valossa johtamisen ja vuorovaikutuksen merkitys korostuu työhyvinvoinnin rakentamisessa.
Kehittämistoiminnasta saadusta tiedosta ja kehittämisprosessin kuvauksesta voivat hyötyä kaikki työ-yhteisöt, jotka ovat valmiita kehittämään omaa toimintakulttuuriaan. Vaikka tämä kehittämistoiminta on keskittynyt nuorisotyön alaan, niin tuloksia voidaan hyödyntää myös työyhteisöissä laajemminkin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten työyhteisön jäsenet voivat parhaiten olla vertaistukena toisilleen. Tavoitteena oli kehittämistoiminnan kautta rakentaa toimintamallia työyhteisön voimavara-lähtöiseen toimintakulttuuriin. Tutkimuksellisen kehittämistyön avulla haluttiin löytää konkreettisia toi-menpide-ehdotuksia työyhteisön arkeen työssä jaksamisen tueksi.
Tämä opinnäytetyö on kehittämistoimintaa, jossa on toimintatutkimuksellinen lähestymistapa. Aineis-tonkeruumenetelminä on käytetty osallistuvaa havainnointia ja yhteistoiminnallista kehittämispajatyös-kentelyä. Kehittämistyössä ratkaisua on haettu kehittämällä aitoa työelämän kehittämiskohdetta yhteis-työssä työyhteisön kanssa. Toiminnallisten kehittämismenetelmien avulla on kerätty ja tuotettu tietoa arvioitavaksi. Tämän uuden tiedon avulla on rakennettu uutta toimintamallia. Kehittämistoiminta kohdis-tui yhden toimintayksikön esimiesten ja nuorisotyöntekijöiden yhteisöön. Kehittämistyön tietoperusta on muodostunut hyvinvoivasta työyhteisöstä, yhteisöllisyydestä ja kehittämistoiminnasta.
Opinnäytetyö kuvaa kehittämistoiminnan prosessia alusta loppuun asti hyvin yksityiskohtaisesti. Kehit-tämistoiminnan prosessi on kestänyt joulukuusta 2015 kevääseen 2017. Kehittämispajat toteutettiin vuoden 2016 aikana. Kehittämistyön tuloksena syntyi työyhteisön toimintakulttuurin hyvinvointimalli, jossa huomioidaan sekä työntekijöiden että esimiesten roolia yhteisössä. Tulosten valossa johtamisen ja vuorovaikutuksen merkitys korostuu työhyvinvoinnin rakentamisessa.
Kehittämistoiminnasta saadusta tiedosta ja kehittämisprosessin kuvauksesta voivat hyötyä kaikki työ-yhteisöt, jotka ovat valmiita kehittämään omaa toimintakulttuuriaan. Vaikka tämä kehittämistoiminta on keskittynyt nuorisotyön alaan, niin tuloksia voidaan hyödyntää myös työyhteisöissä laajemminkin.