Taidelainaamojen yritysasiakkuuksien kehittäminen
Tolppa, Anna (2017)
Tolppa, Anna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107562
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarjoan näkökulmia taidelainaamojen yritysasiakkuuksien kehittämiseen. Työssäni pohdin sitä, miten taidelainaamotoiminnan tunnettuutta ja palveluja saataisiin kehitettyä, jotta taidelainaamot saisivat enemmän yritysasiakkaita. Käsittelen myös sitä, millaisia yhteistyön muotoja taidelainaamotoimijoilla ja yrittäjillä voisi olla. Tutkimuskysymykseni on: Miten taidelainaamojen palvelut tavoittaisivat paremmin yritysasiakkaat?
Kehittämistyön motiivina on suomalaisten kuvataiteilijoiden yhteiskunnallisen aseman ja ansaintamahdollisuuksien parantaminen. Suomessa toimii tällä hetkellä ainakin 38 taidelainaamoa, ja taidelainaamot tuottavat vuosittain noin 1,3 miljoonaa euroa taiteilijoille. Taidelainaamotoiminnasta löytyisi huomattavaa kasvupotentiaalia, mikäli toimintaa saataisi kehitettyä.
Taidelainaamotoiminnan kehittäminen kytkeytyy laajempaan pyrkimykseen kehittää kuvataiteen välittäjäportaan toimintaa Suomessa. Viime vuosina Suomessa on syntynyt jonkin verran myös uudenlaista välittäjätoimintaa perinteisten gallerioiden ja taidelainaamojen rinnalle.
Aineistoni koostuu yrittäjille laatimani Kuvataide ja yritykset -verkkokyselyn tuloksista sekä haastatte-lumateriaalista. Aineisto keskittyy Varsinais-Suomen, ja erityisesti Turun alueelle. Käytän aineiston analysoinnin menetelmänä aineistolähtöistä sisältöanalyysia. Tietopohjana hyödynnän muun muassa taidemarkkinoihin, kulttuuripolitiikkaan, asiakkuusosaamiseen ja asiakaskokemukseen liittyvää tutkimuskirjallisuutta ja verkkoaineistoa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että yritysasiakkaille markkinoidessa kannattaa artikuloida selkeästi mitä he voivat taidehankintojen avulla saavuttaa, ja millaista symbolista, sosiaalista ja kulttuurista lisäarvoa se voi heidän yritystoiminnalleen tuottaa. Suomalaisten yritysten ja kuvataiteen kentän toimijoiden välisessä yhteistyössä on runsaasti hyödyntämätöntä potentiaalia, joka toteutuessaan voisi hyödyttää niin kuvataiteilijoita, kuvataiteen välittäjäporrasta kuin yritysmaailmaa.
Opinnäytetyöni tilaaja on Taiteen edistämiskeskuksen Lounais-Suomen toimipiste.
Kehittämistyön motiivina on suomalaisten kuvataiteilijoiden yhteiskunnallisen aseman ja ansaintamahdollisuuksien parantaminen. Suomessa toimii tällä hetkellä ainakin 38 taidelainaamoa, ja taidelainaamot tuottavat vuosittain noin 1,3 miljoonaa euroa taiteilijoille. Taidelainaamotoiminnasta löytyisi huomattavaa kasvupotentiaalia, mikäli toimintaa saataisi kehitettyä.
Taidelainaamotoiminnan kehittäminen kytkeytyy laajempaan pyrkimykseen kehittää kuvataiteen välittäjäportaan toimintaa Suomessa. Viime vuosina Suomessa on syntynyt jonkin verran myös uudenlaista välittäjätoimintaa perinteisten gallerioiden ja taidelainaamojen rinnalle.
Aineistoni koostuu yrittäjille laatimani Kuvataide ja yritykset -verkkokyselyn tuloksista sekä haastatte-lumateriaalista. Aineisto keskittyy Varsinais-Suomen, ja erityisesti Turun alueelle. Käytän aineiston analysoinnin menetelmänä aineistolähtöistä sisältöanalyysia. Tietopohjana hyödynnän muun muassa taidemarkkinoihin, kulttuuripolitiikkaan, asiakkuusosaamiseen ja asiakaskokemukseen liittyvää tutkimuskirjallisuutta ja verkkoaineistoa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että yritysasiakkaille markkinoidessa kannattaa artikuloida selkeästi mitä he voivat taidehankintojen avulla saavuttaa, ja millaista symbolista, sosiaalista ja kulttuurista lisäarvoa se voi heidän yritystoiminnalleen tuottaa. Suomalaisten yritysten ja kuvataiteen kentän toimijoiden välisessä yhteistyössä on runsaasti hyödyntämätöntä potentiaalia, joka toteutuessaan voisi hyödyttää niin kuvataiteilijoita, kuvataiteen välittäjäporrasta kuin yritysmaailmaa.
Opinnäytetyöni tilaaja on Taiteen edistämiskeskuksen Lounais-Suomen toimipiste.