dc.contributor.author | Lindström, Mimosa | - |
dc.date.accessioned | 2017-05-16T05:27:16Z | |
dc.date.available | 2017-05-16T05:27:16Z | |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201705117813 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/127534 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön tavoite on selvittää keskittymis- ja tarkkaavuushäiriöisten eli ADHD-aikuisten elämänkulkua
ja vertaistuen merkitystä. Keskeisenä tutkimuskysymyksenä on vertaistuen merkitys ADHDaikuisten
elämässä. Perehdyn työssäni ADHD:hen erityisesti aikuisten näkökulmasta sekä vertaistukeen
avaamalla sen historiaa ja tutkimusta ja toteuttamalla haastattelun.
ADHD:n uskottiin katoavan viimeistään nuoruuden jälkeen aina 1970-luvulle asti. Lasten ADHD on
tunnistettu ja sitä on tutkittu jo 1900-luvun alusta. Aikuisten ADHD:ta ei ole tunnistettu kuin muutama
vuosikymmen ja se näkyy esimerkiksi terveydenhuollossa monin tavoin. Lääkärit eivät tunnista ADHDoireita
aikuisella ja tutkimuksiin on vaikea päästä. Lisäksi tutkimukset nojaavat vahvasti lapsuudenaikaisiin
tietoihin käyttäytymisestä ja koulunkäynnistä mitkä voivat olla vaikea enää saada varsinkin elä-
keikää lähestyttäessä.
Opinnäytetyötä varten toteutettiin ryhmähaastattelu sekä yhteensä kuusi yksilöhaastattelua. Haastateltavina
olivat lukijärjestö Helsingin seudun erilaiset oppijat ry:ssä (HERO) kokoontuvan ADHD-aikuisten
vertaistukiryhmän osallistujia ja ohjaaja. Menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja
tulokset analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Haastatteluista saaduista tuloksista ilmenee selvästi se miten turhauttavaa on aikuisena hakea ADHDdiagnoosia,
vaikka sille olisi vahvat epäilyt. Lisäksi ADHD on saattanut jo aiheuttaa monia liitännäishäiriöitä,
kuten masennus tai päihdeongelma, jotka haittaavat tutkimuksiin pääsyä. Lisäksi ADHD stigmatisoi
eikä siitä mielellään puhuta vertaistuen ulkopuolella. Vertaistuen merkitys ADHD-aikuisen elämässä
onkin ilmeinen.
Vertaistuki on käsitteenä Suomessa varsin uusi, vaikka AA (Anonyymit Alkoholistit) – vertaisryhmätoiminta
tuli meille Yhdysvalloista jo 1940-luvulla. Vertaistuen merkitys kasvoi vasta lamavuosina 1990-
luvulla. Vertaistukitutkimuksista ilmenee sen tärkeys sekä yksilön elämässä että yhteiskunnan tukitoimien
täydentäjänä. Vertaisryhmä tukee ja auttaa ja se koetaan henkisen hyvinvoinnin kannalta erittäin
tärkeäksi. | fi |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Humanistinen ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | "Hei hei mitä kuuluu, mä tiedän miltä susta tuntuu" : ADHD aikuisena ja vertaistuen merkitys | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/2062 | - |
dc.organization | Humanistinen ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.ysa | ADHD | |
dc.subject.ysa | aikuiset | |
dc.subject.ysa | vertaistuki | |
dc.subject.ysa | oma-apuryhmät | |
dc.contributor.organization | Humanistinen ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.keyword | ADHD | - |
dc.subject.keyword | vertaistuki | - |
dc.subject.keyword | vertaistukiryhmä | - |
dc.subject.keyword | aikuinen | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Yhteisöpedagogiikka|sv=Samhällspedagogik|en=Community Education| | - |
dc.subject.discipline | Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma | - |