Sormittamisen ymmärtämisen haasteet
Reinikainen, Oona; Rilanto, Anet (2017)
Reinikainen, Oona
Rilanto, Anet
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158229
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää sormittamisen ymmärtämisen haasteita viittomakieltä vieraana kielenä opiskelevan kuulevan näkökulmasta. Teoriapohjan tuella laadimme neljä puolistrukturoitua haastattelua.
Haastattelimme kuuroja ja kuulevia henkilöitä, joista jokainen oli suorittanut yliopistotason opinnot viittomakielessä.
Haastatteluiden avulla selvitimme minkälaisilla harjoituksilla sormiaakkosten ymmärtämiskykyä voitaisiin mahdollisesti kehittää ja millainen opetusmateriaali tukisi oppimista. Haastatteluista esille nousseiden ehdotuksien pohjalta laadimme kirjallisen ehdotelman, johon kokosimme viisi erilaista sormittamisen ymmärtämisharjoitusta. Jokaisessa harjoituksessa on huomioitu niin lähdekirjallisuudessa kuin haastattelutuloksissa ilmenneet keskeiset sormittamisen ymmärtämiseen liittyvät haasteet.
Työmme tilaaja on Kuurojen kansanopisto, joka on viittomakielinen oppilaitos, jossa opetetaan kuuleville suomalaisille ja kuuroille maahanmuuttajaopiskelijoille suomalaista viittomakieltä erilaisilla kursseilla. Laatimamme kirjallinen ehdotelma antaa tilaajalle ideoita sormittamisen ymmärtämisharjoituksista, joita he voivat muokata ja soveltaa tarpeidensa mukaan.
Opinnäytetyömme tutkimustuloksista ja harjoitusehdotelmasta hyötyvät myös muut viittomakieltä opettavat tahot sekä viittomakielen opiskelijat. Tutkimuksemme on hyödyllinen, koska pääsääntöisesti kuu-levat viittomakielenopiskelijat kokevat sormittamisen vastaanottamisen haasteelliseksi sekä harjoitusmateriaalia sormittamisen ymmärtämiseen liittyen on vähän tarjolla. Työmme mahdollistaa uusien harjoittelumateriaalien tuottamisen niin, että työssämme esitellyt vastaanottamiseen liittyvät haasteet huomioidaan.
Haastattelimme kuuroja ja kuulevia henkilöitä, joista jokainen oli suorittanut yliopistotason opinnot viittomakielessä.
Haastatteluiden avulla selvitimme minkälaisilla harjoituksilla sormiaakkosten ymmärtämiskykyä voitaisiin mahdollisesti kehittää ja millainen opetusmateriaali tukisi oppimista. Haastatteluista esille nousseiden ehdotuksien pohjalta laadimme kirjallisen ehdotelman, johon kokosimme viisi erilaista sormittamisen ymmärtämisharjoitusta. Jokaisessa harjoituksessa on huomioitu niin lähdekirjallisuudessa kuin haastattelutuloksissa ilmenneet keskeiset sormittamisen ymmärtämiseen liittyvät haasteet.
Työmme tilaaja on Kuurojen kansanopisto, joka on viittomakielinen oppilaitos, jossa opetetaan kuuleville suomalaisille ja kuuroille maahanmuuttajaopiskelijoille suomalaista viittomakieltä erilaisilla kursseilla. Laatimamme kirjallinen ehdotelma antaa tilaajalle ideoita sormittamisen ymmärtämisharjoituksista, joita he voivat muokata ja soveltaa tarpeidensa mukaan.
Opinnäytetyömme tutkimustuloksista ja harjoitusehdotelmasta hyötyvät myös muut viittomakieltä opettavat tahot sekä viittomakielen opiskelijat. Tutkimuksemme on hyödyllinen, koska pääsääntöisesti kuu-levat viittomakielenopiskelijat kokevat sormittamisen vastaanottamisen haasteelliseksi sekä harjoitusmateriaalia sormittamisen ymmärtämiseen liittyen on vähän tarjolla. Työmme mahdollistaa uusien harjoittelumateriaalien tuottamisen niin, että työssämme esitellyt vastaanottamiseen liittyvät haasteet huomioidaan.