Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mitä tänään koulussa opit poika pellavapäinen, mitä tänään maailmasta koit tytär silkkihapsinen? : JOPO-toiminnan merkitys nuoren aikuisen elämänkulussa

Salmi, Hely (2017)

 
Avaa tiedosto
Salmi_Hely.pdf (562.4Kt)
Lataukset: 


Salmi, Hely
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111505
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja on Haagan peruskoulun rehtori Matti Koivusalo. Jopo- luokat siirtyivät Haagan peruskouluun vuonna 2015 ja toiminta on siellä suhteellisen uutta. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä henkilöstön tietämystä JOPO-toiminnasta sekä sen merkityksestä oppilaille. Jopo-oppilaat ovat koulun yhteisiä oppilaita ja koko koulu yhteisönä myös kasvattaa heitä.

Joustava perusopetus eli JOPO on toiminnallinen, työpainotteinen ja oppilaan osallistamista painottava tapa suorittaa peruskoulun viimeiset luokat. Toiminta on tarkoitettu oppilaille, joilla päättötodistuksen saaminen on erilaisista syistä vaarantunut. Olen työskennellyt JOPOssa ja sitä edeltäneessä Omaura-projektissa nuoriso-ohjaajana useita vuosia. Toiminta perustuu moniammatilliseen yhteistyöhön, jossa työparina toimivat erityisluokanopettaja ja nuoriso-ohjaaja.

Opinnäytetyöni tavoitteena on tuoda esiin, miten jo aikuistuneet joustavan perusopetuksen ryhmässä peruskoulunsa käyneet nuo kouluvuotensa näkevät ja minkä he kokevat olleen merkityksellistä. Tärkein kysymys koskee niitä tekijöitä, jotka ovat auttaneet heitä peruskoulun koulun loppuun saattamisessa ja millaista tukea he kokevat saaneensa kouluvuosiensa aikana.

Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla seitsemää JOPOssa tai Omaurassa peruskoulunsa suorittanutta nuorta aikuista. Heidän peruskouluajastaan oli aikaa neljästä vuodesta yli kymmeneen vuoteen. Työskentelin heidän luokkiensa nuoriso-ohjaajana heidän suorittaessaan peruskouluaan. Yhdistävänä tekijänä haastateltavilla on, että huolimatta haastavasta lähtötilanteesta heidän koulunkäynnissään ja muussakin elämässään tapahtui myönteistä muutosta koko ajan.

Aineistosta voi päätellä, että JOPO-toiminnassa saadulla tuella on ollut hyvin myönteinen vaikutus haastateltavien yläasteaikaan ja myöhempään elämänkulkuun. Nuoriso-ohjaajan rooli koettiin merkittävänä. Työssäoppimisjaksojen merkitys nähtiin tärkeänä ja niiden koettiin vaikuttaneen työelämätai-toihin suuresti. Työpaikkojen aikuissuhteet olivat kannustaneet koulutyöhön.

Tarkastelen nuorten kokemuksia ja kertomuksia sosiaalipedagogiikan viitekehyksessä ja lähestyn Jopo-toimintaa myönteisen tunnistamisen käsitteen kautta. Sosiaalipedagoginen ajattelu ja teoria sopivat hyvin nuorisotyön perustaksi. Siinä korostuu kasvatuksen yhteiskunnallinen ja yhteisöllinen luonne. Yksilön kasvu omaksi itsekseen tapahtuu suhteessa muihin ihmisiin. Kasvatustyön perustana on luottamuksellinen ja kannustava suhde. Se mahdollistaa erilaisten näkökulmien avoimen ja rehellisen käsittelyn ja tukee yhteisöön kuulumista ja yhteisöllisyyden syntymistä. Yhteisöllisyys tukee nuoren osallisuutta, hyvinvointia sekä toimintakykyä.
Myönteisen tunnistamisen tavoitteena ovat kohtaamiset ja toimintatavat, jotka tukevat nuoren itseluottamusta ja itsetuntoa. Sitä ei niinkään opiskella kirjoista, vaan se on asenne, joka suuntaa koko elämää. Se luo mahdollisuuden lähestyä nuoren elämää uudesta näkökulmasta ja lisää nuoren osallisuutta oman hyvinvointinsa lisäämiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste