"Vastauksien löytämistä tärkeämpää on löytää oikeat kysymykset" : Koulutusohjaajien rooli Rakennusliiton Uusi ote -koulutuksessa
Salmenjoki, Sini-Katariina (2010)
Salmenjoki, Sini-Katariina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004307314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004307314
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa vertaiskouluttamisesta ja kouluttajan roolista prosessikoulutuksessa. Vertaiskouluttamista on tutkittu Uusi ote -koulutuksessa saatujen kokemuksien ja tuloksien pohjalta. Opinnäytetyöni keskittyy pääasiallisesti käsittelemään koulutusohjaajien roolia Uusi ote -koulutuksessa. Tarkastelen roolia koulutusohjaajien kokeman ja heihin kohdistettujen rooliodotuksien pohjalta. Laajennan kouluttajan roolin tarkastelua yleisesti prosessikoulutuksien ohjaamiseen. Lisäksi selvitän Uusi ote -koulutusmallin yleistettävyyttä järjestöihin.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus ja se on toteutettu elokuun 2009 ja huhtikuun 2010 välillä. Tutkimuksen tietoperusta pohjautuu aikuiskoulutusta ja -kasvatusta, prosessin ohjaamista ja kouluttajan roolia käsittelevään aikaisempaan kirjallisuuteen.
Opinnäytetyön tilaajataho on Kansan Sivistystyön Liitto KSL ry, joka on vapaan sivistystyön järjestö. Opinnäytetyöni on toteutettu työelämälähtöisenä tutkimuksena, joka toimii tietolähteenä järjestökoulutusta suunnitteleville, kehittäville ja toteuttaville tahoille. Opinnäytetyön merkittävyys rakentuu vertaiskouluttajien roolin tarkastelemisesta.
Lähtökohtana on Kansan Sivistystyön Liitto KSL ry:n kehittelemä järjestöjen kehittämistarpeisiin kehitetty koulutusmalli. Uusi ote -koulutuksen tärkeimpänä tavoitteena on saada aikaan muutoksia ammattiosastojen toimintamalleissa, niiden omien kehittämistarpeiden pohjalta. Opinnäytetyöni käsittelee pääasiallisesti Rakennusliiton kehittämistarpeisiin vuonna 2009 käynnistettyä Uusi ote -koulutusta, johon osallistui noin 80 ammattiosastoa.
Opinnäytetyössäni olen tarkastellut koulutusohjaajien roolia heidän omien kokemuksien, koulutuksen osallistujien ja havaintojeni pohjalta. Tuloksien perusteella koulutusohjaajien kokemat ja osallistujien odottamat roolit vastaavat suurelta osin toisiaan. Olen tarkastellut opinnäytetyössäni prosessikoulutuksen kouluttajan ominaisuuksia Uusi ote -koulutuksesta saatuihin kokemuksiin verraten. Prosessikouluttajan ominaisuuksista tärkeinä voidaan pitää ihmissuhde osaamista, pedagogista osaamista, organisaatio osaamista ja ryhmäilmiöiden ymmärtämistä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus ja se on toteutettu elokuun 2009 ja huhtikuun 2010 välillä. Tutkimuksen tietoperusta pohjautuu aikuiskoulutusta ja -kasvatusta, prosessin ohjaamista ja kouluttajan roolia käsittelevään aikaisempaan kirjallisuuteen.
Opinnäytetyön tilaajataho on Kansan Sivistystyön Liitto KSL ry, joka on vapaan sivistystyön järjestö. Opinnäytetyöni on toteutettu työelämälähtöisenä tutkimuksena, joka toimii tietolähteenä järjestökoulutusta suunnitteleville, kehittäville ja toteuttaville tahoille. Opinnäytetyön merkittävyys rakentuu vertaiskouluttajien roolin tarkastelemisesta.
Lähtökohtana on Kansan Sivistystyön Liitto KSL ry:n kehittelemä järjestöjen kehittämistarpeisiin kehitetty koulutusmalli. Uusi ote -koulutuksen tärkeimpänä tavoitteena on saada aikaan muutoksia ammattiosastojen toimintamalleissa, niiden omien kehittämistarpeiden pohjalta. Opinnäytetyöni käsittelee pääasiallisesti Rakennusliiton kehittämistarpeisiin vuonna 2009 käynnistettyä Uusi ote -koulutusta, johon osallistui noin 80 ammattiosastoa.
Opinnäytetyössäni olen tarkastellut koulutusohjaajien roolia heidän omien kokemuksien, koulutuksen osallistujien ja havaintojeni pohjalta. Tuloksien perusteella koulutusohjaajien kokemat ja osallistujien odottamat roolit vastaavat suurelta osin toisiaan. Olen tarkastellut opinnäytetyössäni prosessikoulutuksen kouluttajan ominaisuuksia Uusi ote -koulutuksesta saatuihin kokemuksiin verraten. Prosessikouluttajan ominaisuuksista tärkeinä voidaan pitää ihmissuhde osaamista, pedagogista osaamista, organisaatio osaamista ja ryhmäilmiöiden ymmärtämistä.